tinker met aanhoudende diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefanie1993

tinker met aanhoudende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 09:00

Hoihoi iedereen!

Ik heb een diarree probleem met mijn 14jarige tinker en hoop dat iemand mij kan helpen :)

Het is eigenlijk begonnen toen ik op de nieuwe stal kwam te staan wat grenst aan het bos/duin en strand. Prachtige bestemming dus!
Helaas vind mijn paardje het zand daar te lekker en heeft die nu een aantal keer last gehad van zandkoliek en dan werd die geholpen door de dierenarts en kreeg ik vervolgens sandclear. Dit ging dan even goed maar perfecte poep werd het niet. We hebben toen een stukje voor de inloopstal betegeld zodat hij overdag de stenen en stal tot zijn beschikking heeft en op deze manier geen zand meer kan eten.
Vorige week heb ik psyllium gekocht en hiervan een kuur gegeven aangevuld met magnesium. Zolang die op stal staat blijft hij diarree houden maar zodra ik ga rijden heeft die perfecte poep (gek hé, hoe blij je kan zijn met mooie poep!?). Ik denk dus dat zijn darmen zijn aangetast door het zand en daardoor van streek zijn. Gisteren contact gehad met de dierenarts en moest ik gaan kijken voor probiotica. Ik heb nu die van NAV besteld bij de paardendrogist en krijg het vandaag binnen dus ga dan ook gelijk met die kuur starten en zooooo erg hopen op verbetering van de poep. Verder gedraagt hij zich namelijk niet ziek.

Ik hoop dat iemand misschien nog tips heeft of dezelfde ervaring heeft gehad?

Alvast bedankt!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:03

Ff diaree zoek opdracht geven hier op bokt. Zijn al veel pagina's over geschreven.
Deze bijvoorbeeld.... [MD] Altijd diarree

stefanie1993

Re: tinker met aanhoudende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 09:29

Ja ik heb uiteraard ook al andere topics bekeken over diarree en heb daar ook de tips vandaan zoals psyllium en aanvullen met magnesium en de probiotica van NAV.

Er gaan wel veel topics over diarree maar met andere symptonen of situaties. Ik hoop dat ik iemand vind die ervaring heeft met een soortgelijke situatie als de mijne.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:55

Ik las laatst een artikel over dat psyllium vaak niet werkt bij zand in de darmen..Heb je al weer eens gecontroleerd?Zelf geef ik elke dag een pavo bekertje(voor de supplementen)gemalen lijnzaad in de winter en sindsdien geen problemen meer..Wat krijgt ze verder aan voeding?

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:09

Ja er zijn inderdaad heel veel verschillende verhalen over psyllium maar toch heb ik veel goede ervaringen gelezen en gehoord maar ik ga vanmiddag de mest weer controleren in een fles water en hopen dat er geen zand meer te vinden is.
Ik heb ook fijngeperste lijnzaadbrokjes van de paardendrogist en die krijgen ze ook elke dag als extra. Komt dit beetje op hetzelfde neer als de gemalen lijnzaad?
Gekookte lijnzaad heb ik ook geprobeerd maar dat wil die echt niet eten...

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:12

Owja en verder als voeding krijgt hij biks en muesli van pavo met een lage suikerwaarde en luzerne. En hij heeft een hooinet hangen met kleine gaatjes waardoor die lekker lang aan het knabbelen is

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:19

Heb je al aan ander hooi gedacht? je bent van stal veranderd zeg je. Mischien is ook al is het hooi te rijk. Kan zijn dat het bv van 1ste snee is en flink bemest voor het hooien waardoor je paardje mischien te gevoelig reageerd. Probeer eens (indien mogenlijk uiteraard) "oud " overjarig droog on bemest hooi. Wie weet gaat het over. Suc6

VitaLidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:21

Zijn darmflora is ook van streek. Wat wij hier altijd doen is poep van een ander gezond paard dus stevige drollen zomaar een klein handje mengen met voer ( weet het klinkt echt heel vies maar is een grootmoeders weetje ) en dit blijven voeren tot dat zijn darmen weer in orde zijn.
Ik weet alleen niet of dit geschikt is voor een paard dat koliek heeft ( gehad ).
Succes ermee!

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:24

Ja ik zou inderdaad beter kunnen gaan kijken naar het hooi. Dit word niet door mij ingekocht maar zal er even navraag naar doen. Bedankt!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:25

Hopen dat er geen zand meer te vinden is..Lijnzaad brokjes voldoen denk ik ook wel..Gaf je voorheen ook muesli en biks van pavo?Ik weet niet hoeveel je geeft,maar dat zou ook wel niet goed kunnen vallen door evtentuele granen die er in zitten..Al met al altijd een heel gepuzzel en kijk ook naar het ruwvoer..Voordroog of rijk hooi is ook niet altijd even goed..Zelf heb ik ook voordroog wat net zo droog is als hooi,maar dat is van de 3e snee en van natuurland dus veel variatie aan grassen ect..Dit gaat dus erg goed..

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:25

VitaLidia schreef:
Zijn darmflora is ook van streek. Wat wij hier altijd doen is poep van een ander gezond paard dus stevige drollen zomaar een klein handje mengen met voer ( weet het klinkt echt heel vies maar is een grootmoeders weetje ) en dit blijven voeren tot dat zijn darmen weer in orde zijn.
Ik weet alleen niet of dit geschikt is voor een paard dat koliek heeft ( gehad ).
Succes ermee!

Ik hoop dat je deze situatie niet thuis toepast als er in jullie gezin iemand is met diarree (off topic maar kon het niet laten ) _/-\o_

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:35

Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga zeker even kijken naar het hooi. Het voer zal ik ook beter controleren maar hier is weinig aan veranderd.. had wel al als tip gekregen om het biks weg te laten en alleen kiezen voor de muesli zonder granen en laag in suiker en aanvullen met luzerne.

Maar het blijft een gepuzzel inderdaad!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:40

Of als het kan onbeperkt hooi en al het krachtvoer even weglaten. Even idd de darmen wat rust gunnen en minimale prikkels voor darmen

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:45

Ik hoop daar vandaag mee te kunnen gaan beginnen om het krachtvoer tijdelijk weg te laten en kijken naar het resultaat. Het is even afwachten hoe de probiotica gegeven moet worden en op welke manier hij het wilt eten (beetje kieskeurig namelijk).

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:53

Ik ben ook benieuwd naar wat voor hooi hij gevoerd krijgt. :j

Even in een zeer beknopte versie mijn verhaal:
Mijn paard heeft ook last van diarree gehad, zo erg zelfs dat ze letterlijk het water liet lopen. Wonderbaarlijk genoeg ging het in de zomermaanden wel goed en had ze keurige mestballen. Zodra ze de paddock weer opging was het mis. Weet ik niet hoe vaak de dierenarts erbij gehad, mestonderzoeken, bloedonderzoek, maar daar kwam niks uit. Uiteindelijk was het dus dat zij het kuil niet goed kon verteren, daar krampen van kreeg, en daardoor ook zand ging eten (in combinatie met verveling op de kleine paddock) wat de boel nog meer verergerde. Uiteindelijk op droog hooi over gegaan en binnen een paar dagen werd haar mest stukken beter maar door de verveling wilde ze nog wel zand eten.
Nu ben ik naar een andere stalling gegaan waar ze de hele dag hooi (droog hooi) kunnen eten uit slowfeeders buiten, waar ze veel meer ruimte hebben en ze is ook per direct gestopt met zand eten en dat stomme masker ligt nu ver achterin de kast. :j
De reden waarom het in het zomerseizoen vorig jaar wel goed ging is omdat gras makkelijk verteerbaar is en ze daarom eigenlijk geen last had van kuil.

Overigens kun je beter psyllium brokjes voeren. Ik heb nu deze: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2302/25601
Dat voerde ik in combinatie met omega 369 olie. Dat was goedkoper dan wat de dierenarts in eerste instantie voorschreef maar had dezelfde werking (kwamen ze zelf mee, na 3 potten van dat andere merk gebruikt te hebben) alleen moet je even zelf olie erbij doen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:56

Onze Quarter gaat keihard aan de dunne van voordroog, ik ben ook nieuwsgierig of er verandering in hooi is nu? Kan eventueel ook stress zijn? Een paard hier als hij even gestresst is poept dun, terwijl hij niet gestresst wel dik poept. En jij geeft aan dat je paard met rijden dik poept, wie weet is ze niet zo gewend op stal zelf? Zijn maar suggesties, weet niet of het uberhaupt iets te maken heeft met jouw paard.

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:04

Het is een paard die totaal niet gestresst is maar juist heel relaxt en goed in zijn vel zit. Verder gedraagt hij zich namelijk niet ziek. Hij staat samen met zijn maatje, me kleine shet. Die zijn al 12 jaar samen. Op de vorige stal had hij het totaal niet naar zijn zin en daarom ben ik daar o.a. ook weg gegaan en op deze stal gaat het juist hartstikke goed en zit hij goed in zijn vel. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Zelf denk ik dat zijn darmen zijn aangetast en dat bij beweging de darmen beter op gang komen, dit heb ik ook met de dierenarts besproken en zijn we tot de conclusie gekomen om hem probiotica te geven. Dit krijg ik vanmiddag binnen. Ondertussen ga ik even onderzoek doen naar het hooi en als de probiotica niet werkt ga ik met het hooi aan de slag.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:10

Onze Kwin (ook tinker) heeft het ook heel snel. Kuil is geen goed plan en met hooi moet ik eerst mengen met de "oude" lading.

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:11

Ja als wij nieuw hooi krijgen dan mengen wij dat ook altijd eerst met de vorige baal

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:15

Ik zou eerst met het hooi aan de gang gaan. Ik ben veel geld kwijt geweest in totaal voor potten probiotica die niks deden omdat het kuil niet goed voor haar was. Heb nadat ik haar op droog hooi heb gezet nog 1 malig een kuur probiotica gegeven om haar even te ondersteunen maar daarna niet meer.

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:16

Naar mijn weten hebben wij al droog hooi maar ik heb degene die het hooi besteld al een bericht gestuurd wat voor hooi het precies is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:18

Je kunt het hooi ook laten testen. :j

Let op dat het geen heel droog voordroog is. Heb weleens contact gehad met stallen die aangaven dat ze droog hooi hadden en als ik dan doorvroeg dan was het: "Ja het is voordroog, maar het is zo droog dat het gewoon hooi is." Nee, dat is dus gewoon niet zo. Het blijft voordroog. Het heeft nu eenmaal korter gelegen dan hooi en is anders opgeslagen. :j

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:28

okee dankjewel voor de tip!
In mei gaan me paardjes samen het land op (de tinker en shet) en ben dan erg benieuwd hoe het dan gaat.

stefanie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:42

http://www.horseflex.nl/curcuma-paard/

Ik heb hier ook goede reacties over gehoord. Zelf slik ik het in tabletvorm voor mijn verkoudheid s winters en heb nergens meer last van maar lees nu ook (via forums op bokt) dat het bevorderlijk is voor de darmen. Het zuivert de darmen en is ontstekingsremmend.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:05

Ook mijn paard kreeg diaree van te rijk hooi! Bespaar jezelf het geld en probeer eerst eens een baal droog hooi. Als ik een paar handjes kuil geef heeft paard lief de volgende dag diaree. Nu op droog hooi gaat het super. Succes