Veel spierspanning in de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Veel spierspanning in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 00:01

Sinds tijdje terug heeft mijn paard veel spierspanning in der rug. In de regio om de schoft en bij der lendenen. De fysio/osteo is er nu 2 keer bij geweest maar krijgt het niet voor elkaar om dat ze loslaat. Maar ook hij kan niet zijn vinger op de oorzaak leggen (hij heeft wel een aantal vermoedens uitgesproken en uitgelegd). Het zadel lijkt hem nu sterk aangezien die er al meer dan 3 weken niet op gelegen heeft (1 keer een week geleden maar niet gereden alleen aan de longe).
Daarom vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft? En een idee heeft wat de oorzaak kan zijn? (ik ben mij er bewust van dat het ook een medische reden kan zijn)
Ik zit namelijk in twijfel of ik de DA ga laten komen of niet (eventueel voor foto's)

Jasmijn159

Re: Veel spierspanning in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:11

Lijkt me dat je nu naar de dierenarts moet en de rug op de foto moet laten zetten ja. Had ik persoonlijk denk ik al de na de eerste keer osteopaat gedaan of misschien liever nog wel daar voor. Eerst weten hoe t er van binnen uit ziet voordat er gemanipuleerd gaat worden :)

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 00:18

De fysio kwam eigenlijk ook voor iets anders en ter controle. De tweede keer zou hij weer der vooruitgang komen checken. We hadden namelijk verwacht dat ze zou beteren wat ze helaas dus kwa rug niet heeft gedaan. Der bekken en flanken zijn juist wel goed vooruit gegaan.
Veder moet je ergens beginnen ookal was achteraf andere volgorde misschien handiger geweest. Ik ben ook zeker van mening dat dat achteraf handiger geweest was maarja het zij zo.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:26

Een hele goede dierenarts is Pieter de Vries! Zit in Noord Holland maar komt Door heel Nederland. Heeft voor mijn paardje heel goed gewerkt.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 00:29

rox_en_wilvy schreef:
Een hele goede dierenarts is Pieter de Vries! Zit in Noord Holland maar komt Door heel Nederland. Heeft voor mijn paardje heel goed gewerkt.

Wat maakt hem zo speciaal als ik vragen mag? :o

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:16

Hij is een reguliere dierenarts, giropractor, gebruikt acupunctuur en osteopathie, en is dus van meerdere markten thuis!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:19

paardje47 schreef:
De fysio kwam eigenlijk ook voor iets anders en ter controle. De tweede keer zou hij weer der vooruitgang komen checken. We hadden namelijk verwacht dat ze zou beteren wat ze helaas dus kwa rug niet heeft gedaan. Der bekken en flanken zijn juist wel goed vooruit gegaan.
Veder moet je ergens beginnen ookal was achteraf andere volgorde misschien handiger geweest. Ik ben ook zeker van mening dat dat achteraf handiger geweest was maarja het zij zo.

En wat is denk je de reden dat hij dat zegt. Katsjing, heeft hij weer wat extra verdient aan een klant die niet naar de dierenarts gaat met dit verhaal. Maar de fysio gelooft.

Hup naar de dierenarts met je paard. Ben je hoogstwaarschijnlijk minder kwijt dan dat je in totaal aan de fysio kwijt zult zijn.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 20:27

FriesWytske schreef:
paardje47 schreef:

En wat is denk je de reden dat hij dat zegt. Katsjing, heeft hij weer wat extra verdient aan een klant die niet naar de dierenarts gaat met dit verhaal. Maar de fysio gelooft.

Hup naar de dierenarts met je paard. Ben je hoogstwaarschijnlijk minder kwijt dan dat je in totaal aan de fysio kwijt zult zijn.

Sorry maar wat jij zegt geloof ik niet.
Ik heb er zelf voor gekozen om hem voor tweede keer te laten komen. Hij is hier dus niet zelf al van te voren mee gekomen. We hadden gedacht dat het door het zadel kwam om dat die niet goed lag en dus met een nieuw zadel vinden bezig waren. Ik wou zeker weten dat er niet is fout was gegaan in de rug met het oude zadel (vond der wat strak) en de fysio moest toch voor wat anders komen. Ik heb er steeds zelf voor gekozen dus geld er aan verdienen doe hij maar niet op de manier die jij bedoeld.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:05

Ik zou het paardje ook even laten nakijken door de dierenarts om e.e.a. uit te sluiten, het kan van alles zijn en dat is erg lastig te zeggen vanaf internet.

Wanneer is je zadel voor het laatst nagekeken?

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 17:38

Zadel is om de 2 à 3 maanden gecontroleerd. Vlak voor de fysio is de zadelmaker geweest en kon toen door de spanning geen goede beoordeling maken. Toen stond de afspraak met de fysio al. De zadelmaker komt daarom voordat ik weer start met rijden nog een keer.

Onder tussen heb ik uitgebreid contact had met mijn dierenarts en die heeft toen gezegd laat de fysio nog 1x komen. Dat hebben we ondertussen ook gedaan en er zat nu goede verbetering in. Dit is ook te zien in haar bewegen. Nog een weekje en dan gaan we het rijden weer langzaam opbouwen mits mijn paard haar rug blijft ontspannen. De dierenarts was het nu ook weer eens met het plan van aanpak.
Dus gelukkig zitten we weer op de goede weg!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:31

Oke :) dat is positief!

Wat voer je haar precies? Hoe zit ze in haar bespiering? Is ze snel een beetje nukkig of chagrijnig? Hoe zit ze in haar energie? Hoe ziet haar vacht er uit en hoe is haar mest?

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 20:25

Onbeperkte hooi en nog geen halve voerschep eiwitarme bix. Ze is absoluut niet nukkig of chagerijnig ze is gewoon vrolijk en alert en glimt als een spiegel. Ook de mest is prima en ze heeft voor haar doen normale energie.Gewoon een gezond en vrolijk paard.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:55

Hmm oke. Je zou eens wat extra magnesium kunnen proberen, dat werkt doorgaans goed bij spierspanningsklachten.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:43

Mijn paard heeft een te hoge spierspanning van zichzelf maar zij heeft dit niet alleen in de rug, ik zou even de dierenarts laten komen om het 1 en ander uit te sluiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:55

Heb je wel met je paard gewerkt tussendoor?
Losmaken heeft alleen zin als je daarna op de juiste wijze de training voortzet. Zet je hem enkel op de wei dan zal hij doorgaans gewoon direct weer in de oude houding gaan staan.
Zie het als lage rugpijn bij kantoor mensen. Dat kun je losmaken maar als niet een juiste sport kiezen hebben ze volgende week weer rugpijn omdat de spieren niet correct ontwikkeld zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:59

paardje47 schreef:
Onbeperkte hooi en nog geen halve voerschep eiwitarme bix. Ze is absoluut niet nukkig of chagerijnig ze is gewoon vrolijk en alert en glimt als een spiegel. Ook de mest is prima en ze heeft voor haar doen normale energie.Gewoon een gezond en vrolijk paard.

Een paard heeft eiwitten nodig voor de spieren... Dus ik zou voer met méér eiwitten maar mínder suiker gaan geven.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:50

maajjkee schreef:
Mijn paard heeft een te hoge spierspanning van zichzelf maar zij heeft dit niet alleen in de rug, ik zou even de dierenarts laten komen om het 1 en ander uit te sluiten.

Dit van mij heeft het puur in der rug. Maar er zit nu wel verbetering in. Ik heb ook lang overleg gehad met mijn dierenarts, maar die vind haar reactie nog niet heftig genoeg om er een ernstige medische klacht achter te zoeken. En is bang dat ze met onderzoek niet veder zal komen. Maar omdat de fysio positiever was is er weer overleg geweest over ons plan van aanpak en hier was zij het mee eens.

Yvank_ schreef:
Een paard heeft eiwitten nodig voor de spieren... Dus ik zou voer met méér eiwitten maar mínder suiker gaan geven.

Mijn paard krijgt een allergische reactie op eiwitten dus ik moet daar juist mee uitkijken van mijn dierenarts en zij is het ook eens met de voeding die mijn paard nu krijgt. Ook is haar bespiering veder prima alleen zijn de spieren gespannen.

Sizzle schreef:
Heb je wel met je paard gewerkt tussendoor?
Losmaken heeft alleen zin als je daarna op de juiste wijze de training voortzet. Zet je hem enkel op de wei dan zal hij doorgaans gewoon direct weer in de oude houding gaan staan.
Zie het als lage rugpijn bij kantoor mensen. Dat kun je losmaken maar als niet een juiste sport kiezen hebben ze volgende week weer rugpijn omdat de spieren niet correct ontwikkeld zijn.

We hebben het advies van de dierenarts en fysio op gevolgd. En van hen moest ik longeren met veel galop ter bevordering van de mobiliteit van de wervelkolom.

Tes22 schreef:
Hmm oke. Je zou eens wat extra magnesium kunnen proberen, dat werkt doorgaans goed bij spierspanningsklachten.

Hier heb ik inderdaad zelf ook al aan gedacht aan een magnesium te kort maar dit zou onwaarschijnlijk zijn in verband met de hoeveelheid arbeid die ze nu verricht.

Bedankt voor het meedenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:55

Hoezo zou dat onwaarschijnlijk zijn? Merendeel van de paarden heeft tekort aan magenesium omdat het onvoldoende in het voer zit. Heeft niks te maken met arbeid. Mijn fjord werkt helemaal niet en had dik tekort.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:26

Ik vertrouw erop dat mijn dierenarts weet of dit wel of niet waarschijnlijk is. (het voerschema van mijn paard kent ze en alle bevindingen van de fysio weet ze ook.) Het is ook echt alleen de rug (t.h.v. de borstwervelkolom). Ook zijn bijvoorbeeld de hals, bil en broekspieren zijn heel goed los en totaal niet gespannen.