Water bij mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NNC_

Water bij mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:37

Mijn oude pony heeft last van water bij de mest. Eind januari had hij last van diarree, toen heb ik hem een wormenkuur gegeven (equimax) en na een week vond ik dode horzellarven in zijn mest. Daarna was de diarree gelukkig over, maar een paar weken erna begon hij last te krijgen van natte scheten. Hij heeft verder mooie mestballen, maar heel soms zie ik een mesthoop die wat waterig is. Op aanraden van de dierenarts nog een mestonderzoek gedaan maar daar kwam niks uit, ook geen zand in zijn mest. Maar ik heb ook gehoord dat mestonderzoek niet altijd betrouwbaar is.. Ik zie nu ook dat zijn ribben zichtbaar worden. Ik ga morgen de dierenarts bellen omdat advies te vragen, maar ik denk zelf dat hij nog last heeft van wormen, daar is het immers ook mee begonnen. Denken jullie dat hij nog wormen kan hebben, ondanks zijn eerdere wormenkuur?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Water bij mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:52

Dat kan zeker, aangezien equimax bijv niet tegen bloedworm werkt. Maar er kan ook wat anders spelen, helemaal bij een ouder dier.
Mijn bejaarde heeft een paar kiezen minder en kauwt dus minder goed. Vertering gaat dan ook minder optimaal en dit kan al mestwater veroorzaken. Ik vang dit op met seniores priores, buiten onbeperkt ruwvoer. Afgelopen winter hetzelfde gehad: paar dagen diarree wat weg was na ontworming. Maar hij heeft wel nog een paar weken mestwater gehad en natte scheten. Ook werd hij erg mager met spierverlies. Het duurde gewoon even voordat de boel weer kalm was en goed werkte. Ook kreeg hij gewoon te weinig voer, na het opschroeven van de hoeveelheid seniores was zn mest weer helemaal goed.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:38

Zwerte schreef:
Dat kan zeker, aangezien equimax bijv niet tegen bloedworm werkt. Maar er kan ook wat anders spelen, helemaal bij een ouder dier.
Mijn bejaarde heeft een paar kiezen minder en kauwt dus minder goed. Vertering gaat dan ook minder optimaal en dit kan al mestwater veroorzaken. Ik vang dit op met seniores priores, buiten onbeperkt ruwvoer. Afgelopen winter hetzelfde gehad: paar dagen diarree wat weg was na ontworming. Maar hij heeft wel nog een paar weken mestwater gehad en natte scheten. Ook werd hij erg mager met spierverlies. Het duurde gewoon even voordat de boel weer kalm was en goed werkte. Ook kreeg hij gewoon te weinig voer, na het opschroeven van de hoeveelheid seniores was zn mest weer helemaal goed.

Hoeveel seniores priores geef jij? Ik geef het al een aantal jaren in de winter, ongeveer 3/4 emmer als het geweekt is. Tanden van hem zijn in december gedaan, hoefde niet veel aan gedaan te worden dus denk niet dat het daaraan ligt. Hij eet verder ook gewoon goed.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Water bij mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:25

Ik geef twee scheppen ongeweekt qua hoeveelheid. Dat is geweekt ongeveer een volle grote emmer (emmer van 20L) verdeeld over twee porties. Verder dus onbeperkt hooi en een schep seniorenmuesli.