Gele korstjes in haar? Plus foto!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Gele korstjes in haar? Plus foto!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 13:25

Sinds al een aantal weken heeft mijn IJslander last van plekjes op zijn huid/in het haar.
Het begon eerst met een plekje op zijn elleboog linksvoor en later kreeg hij het ook op zijn borst, onder zijn manen en vanmiddag voelde we ook een plekje op zijn kont en meerdere op zijn hals.
Als je voelt lijkt het alsof er echt korstjes zitten maar wanneer je de haren weghaalt zie je gele korstjes/schilfertjes zitten (foto).

Alles is mooi droog, de huid is niet geïrriteerd of rood en hij heeft er geen jeuk of pijn aan.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Foto:
http://i58.tinypic.com/2z9mtzm.jpg

Mareintje

Re: Gele korstjes in haar? Plus foto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:51

Het ziet er niet uit als schimmel, dat is meer wit en geeft kleine ronde kale plekjes op vooral de contactplekken (hoofd, singelplek etc). Ik zou de foto even mailen naar je dierenarts om advies te vragen en als je twijfelt: eerst testen wat het is voordat je met iets gaat smeren of wassen. Als je nl het verkeerde middeltje kiest, loop je de kans dat je het erger maakt ipv oplost. Succes!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:59

Het ziet er uit als horzel-eitjes. Deze kun je verwijderen met wat lauwwarm water met azijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:02

Horzeleitjes? Mag ik je aan herinneren dat het nog winter is en dat horzels zo in augustus zin krijgen om iets met eieren te doen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:06

Het lijkt een beetje op schilfers. Bij mijn paard ziet het er exact hetzelfde uit op moment van rui in het najaar.
Mijn paard heeft eczeem en tegen de jeuk krijgt hij een middeltje op de huid. De reactie daarop is dat de huid gaat vernieuwen en dus krijgt hij schilfers.
In het voorjaar heeft hij het niet.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:07

Zitten er ook wat grotere korstjes op de huid? En jeukt het?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:10

Mijn shetlander heeft zulke plekjes voornamelijk onder zijn buik, voor z'n 'zaakkie', en tussen zijn kaken/onder z'n kin.
Daar zit het meeste haar, en vooral ook echt ondervachthaar, onwijs dik pak, wat amper ademt.
Mijn DA zei dat het wat broeiplekjes/talgophopingen konden zijn, het is ook heel warm op die plekjes.

Mijn shet zit dit jaar ook echt heel dik in z'n vacht.

Ik krab hem op die plekjes voorzichtig en beetje voor beetje komen de korstjes los, daar onder is het gewoon een mooie, roze huid, niet stuk oid.
Nu hij uit z'n vacht komt, heeft hij er veel minder last van.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:12

Mijn paard heeft dit ook eens gehad, dat was toen wel schimmel. Behandelen met imaverol en je bent er zo vanaf :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:04

Just_Sannee schreef:
Mijn shetlander heeft zulke plekjes voornamelijk onder zijn buik, voor z'n 'zaakkie', en tussen zijn kaken/onder z'n kin.
Daar zit het meeste haar, en vooral ook echt ondervachthaar, onwijs dik pak, wat amper ademt.
Mijn DA zei dat het wat broeiplekjes/talgophopingen konden zijn, het is ook heel warm op die plekjes.

Ik krab hem op die plekjes voorzichtig en beetje voor beetje komen de korstjes los, daar onder is het gewoon een mooie, roze huid, niet stuk oid.

Ga hier in mee, pony hier had precies hetzelfde, dikke wintervacht en dat gaat broeien met dit soort gele talgplekjes, als het goed is zie je ook heel snel weer nieuw haar verschijnen.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:21

Patsab schreef:
Just_Sannee schreef:

Ga hier in mee, pony hier had precies hetzelfde, dikke wintervacht en dat gaat broeien met dit soort gele talgplekjes, als het goed is zie je ook heel snel weer nieuw haar verschijnen.

Heb al van meerdere gehoord dat het waarschijnlijk gewoon talg is en dit onder bij de haren ontstaat door het verharen.
Hij heeft nu inderdaad ook een hele dikke vacht, maar verder geen jeuk of iets eraan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:25

ik zie het ook bij de paarden met een flinke vacht.ik doe er verder niks aan.trekt vanzelf weg
wel even in de gaten houden of het zich uitbreid.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:35

Ja, m'n shet had het op meerdere plekken een klein beetje, maar op die 2 plekken het meest, was ook het warmst daar en jeukte heel erg. Hij had er ook veel baat bij dat ik het weghaalde, zo kan het luchten en beetje bij beetje word de vacht op die plekken dunner.
Op die warme plekken waren het ook geen kleine korreltjes als op ts haar foto, maar best wel dikke korsten.

Gelukkig is het niets ernstigs :)