Zijn het luizen of mijten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Zijn het luizen of mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:22

Bij onze tinker zijn kriebelende beestjes ontdekt.. Het is helaas niet de eerste keer maar elk jaar heeft ze ze, we zijn het wassen nu wel beu en willen er permanent vanaf.

Nu willen we graag weten of het luizen of mijten zijn omdat de behandeling anders is. Ook hebben we kippen op het erf rondlopen en misschien dat die de tinker wel aansteken?

Graag jullie tips.

Oh ja het zijn hele kleine beestjes met een koraalrode kop en beige achterlijf.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:26

Zitten ze voornamelijk op de benen/staat je paard veel te stampen? Dan zijn het waarschijnlijk mijten. Verder zie je mijten eigenlijk niet met het blote oog en zitten die bij paarden zeer zelden ergens anders op het lichaam dan op de benen. Waarschijnlijk heb je dus te maken met luis.
Om het zeker te weten kan je de dierenarts langs laten komen, die kan dan ook een goed middel geven om te wassen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:28

je moet ook heel goed kijken wil je ze kunnen zien

zitten wel over het hele lichaam

hebben al diverse middelen van de DA omdat het elk jaar voorkomt, eigenlijk gewoon nooit gevraagd aan hem wat het zijn

hoop dat er een bokker is die het verschil (liefst met plaatjes) kan laten zien

ze zien er niet uit zoals de luizen in dit topic [MD] Kale plekken... en ze zijn ook niet grijs dus we weten het niet..

Black_Devil

Re: Zijn het luizen of mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:32

ik heb ook eens die luizen met rode kop en beige lijfje gehad, volgensmij zijn dat luizen, en zijn bij mij ook weg gegaan met wassen, maar ik geloof dat de da ook een spuitje kan geven maar daar weet ik verder niet zoveel over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:33

Een mijt zie je niet met het blote oog.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:35

Als het elk jaar voor komt en het er nu hetzelfde uit ziet kan je ook gewoon de dierenarts even bellen. Die kan als het goed is in zijn administratie gewoon zien wat hij de vorige keer als diagnose heeft opgeschreven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:40

Idd mijt zie je niet met het blotw oog. Dus naar alle waarschijnlijkheid heb je luis. Of je er permanent iets aan kan doej weet ik niet.

Terre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:50

Omdat je kippen hebt rondlopen komt bij mij bloedluis op.
Daar hebben kippen vaker last van en het is erg lastig te bestrijden.
En dat kan ook elke keer weer de kop opsteken.
Ik weet niet of die ook over lopen naar paarden, maar die luizen zijn ook beige/rood van kleur.
De DA zou wel moeten kunnen zeggen welke soort luizen het zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:59

Sizzle schreef:

bloedmijt zeer zeker wel.

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:21

beetje zonde, maar ik zou de sokken er af scheren en dan goed wassen!! met teershampoo, azijn of een middel van de dierenarts

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:54

Amaris schreef:
Sizzle schreef:

bloedmijt zeer zeker wel.

Bloedluis wel mijt kan je echt niet zien. Alleen onder een microscoop na een huid afkrabsel.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:46

die DA die we hadden, dat gaat niet meer om die te bellen, en om die nieuwe nou hiervoor te laten komen... hoopte dat er een bokker was die ze misschien herkende. Dacht zelf ook aan bloedluis maar ik zie ze niet op het hout of daar ergens zitten. We hebben ook best veel grote bomen op de wei, las ergens dat dat ook verschil uitmaakte?!?!?!

maar zoals ik van jullie begrijp kan ik mijt dus uitsluiten? maar bloedluizen moet je misschien anders bestrijden dan vachtluizen??

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:51

callum schreef:
Bloedluis wel mijt kan je echt niet zien. Alleen onder een microscoop na een huid afkrabsel.

Het spijt me maar je weet er blijkbaar niet zoveel vanaf. Bloedluis IS een mijt, alleen noemen mensen in de volksmond het luis. Het is een mijt van zo ongeveer 1 mm groot. Ik kan 1 mm wel zien, jij ook vast. Kan je een foto sturen als je wilt.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 17-03-15 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:52

oh ok amaris, zal ik een foto van de beestjes maken? ze zijn inderdaad ongeveer 1 mm groot. Je moet heel erg goed kijken wil je ze zien dus vandaar dat ik het hier vraag.

heb wel eens luizen op een mens gezien en die zijn echt 3x zo groot als deze beestjes..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:55

Als je een goede foto kunt maken is dat altijd interessant, maar ik vraag me af of bloedmijt op zoogdieren blij wordt...Het is echt een vogelding. Kippen krijgen het van wild gevogelte.

Google maar eens op bloedmijt dan herken je het misschien.

Edit: kleine zoogdieren zijn blijkbaar wel vaker de pineut. Knaagdieren enzo.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 17-03-15 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:57

klinkt als luizen?Is je paard in goede conditie?

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:00

Een mijt zie je echt niet met het blote oog. Mijn tinker wordt nu ook behandeld tegen mijt. Misschien heb je een combinatie van? Het enige wat je kan doen om het zeker te weten is microscopisch onderzoek.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:03

Cheyenne26 schreef:
Een mijt zie je echt niet met het blote oog. Mijn tinker wordt nu ook behandeld tegen mijt. Misschien heb je een combinatie van? Het enige wat je kan doen om het zeker te weten is microscopisch onderzoek.

*zucht*

Mensen, neem dan eens even de moeite om bloedMIJT te googlen voor onwaarheden de wereld in te gooien...
Er bestaan dus mijten van 0,8 tot 1 mm groot. Ze bestaan! Echt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:06

Cheyenne26 schreef:

*zucht*

Mensen, neem dan eens even de moeite om bloedMIJT te googlen voor onwaarheden de wereld in te gooien...
Er bestaan dus mijten van 0,8 tot 1 mm groot. Ze bestaan! Echt!

http://www.levendehave.nl/kennisbank/pl ... bij-kippen

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:10

Heel herkenbaar die shet van een vriendin had ze ook ook steen rode kop beige lijfje.
Luis kan inderdaad door kippen komen want daar waren ook kippen maar die hadden geen last.
We hebben hem wel gewassen met een goedkoop maar zeer werkzaam middel.
En in no time was hij er vanaf dag luisjes was het.
En het doodt de neten ook gelijk wel met dat spul even 2 keer wassen dan is het weg.

Je ziet die krengen niet op hout das waar.
Laatst bijgewerkt door Loveskary op 17-03-15 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:10

geerke schreef:
klinkt als luizen?Is je paard in goede conditie?

paard is in slechte conditie.. is ziek en staat stil verder, dus dat helpt helaas niet :(

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:13

Amaris schreef:
Google maar eens op bloedmijt dan herken je het misschien.

heb ik gedaan maar je ziet wel bij google 1 foto van de beestjes die er op lijken

maar we hebben nergens van die grote rode plekken zitten.. en die foto's zie je het meest als je dat googled

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:19

Ja klopt maar dat zijn plekken waar ze zich overdag verschuilen. Op dieren zullen ze meer verspreid zitten. Maar dan nog denk ik niet dat dat het is hoor. Beste is toch een DA laten kijken denk ik.

Waarom ik er zo op doorga is dat ik niet tegen eigenwijsheid kan en ik heb in deze gewoon gelijk: bloedmijt is met het blote oog te zien.
(alleen niet op jouw paard denk ik dus) :-)
Ik denk dat de beestjes die jij ziet wel degelijk een soort luis zijn.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:19

Succes met me advies ts.
Hoop dat je paardje gauw beter is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:28

Kippen met de kippeluis (is bloedmijt) gaan van de leg, worden mager en krijgen op den duur een bleke kam.
Wat een klote beesten zijn dat. Als ze bijvoorbeeld op je handen komen dan zijn inimini en ze super snel.
Je kunt nou wel je paard behandelen maar als je het kippenhok zelf niet behandeld dan blijf je bezig.
Je kippenhok moet in de zon staan, niet in de schaduw want daar houden die beesten van. Gooi alle hooi en stro ed uit je hok en in de fik. Als je kippen zitstokken hebben dan sop je die fijn af met een mengsel van 1/3 spiritus 1/3 groene zeep en 1/3 water Ja dat is dat ouderwetse mengseltje tegen bladluis. Je smeert de poten ervan of de uiteinde ervan in met terpentine. Ja dat is dat ouderwetse mengseltje tegen bladluis. Verder spray en sop je daar alle houten delen van het hok mee. Wij hebben ook de kippen zelf er mee nat gemaakt en dat ging prima.

En je raad het al, we zijn nog niet klaar, behandel je paard. (Dat kan ook met een bus veerust) en doe hetzelfde met je paardenstal. Succes