Maagzweer luchtzuigen en onbekend probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emz

Maagzweer luchtzuigen en onbekend probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:26

Mijn 15 jarige tinker ruin zuigt al zeker 10 jaar lucht. Dit was nooit heel veel dus nooit onderzocht.. Echter na vele reizen/verhuizing naar oa het buitenland heb ik hem overgenomen, en begint hij meer en meer te zuigen. De afgelopen jaar is hij van mij. Hij deed het eerst alleen bij poetsen/voorbereiden op werk, en na voer of ander lekkers. Maar tegenwoordig is het mega ernstig en zuigt hij bijna continue.

Afgelopen zomer heeft hij een slechte periode gehad, was sloom en bespiering op bovenlijn verdween als sneeuw voor de zon, bloed laten prikken en mest laten onderzoeken.. Hele lichte wormbesmetting bloedworm EPG 400.. Stelt weinig voor bij een goed gezond paard lijkt me dus ik zie de wormen niet als oorzaak. Knapte snel weer op na kuur van gekookte lijnzaad slijm en ontworming.

Na de zomer begon hij veel te plassen op de stenen of andere vreemde plekken.. Of hij kon in ene niet goed plassen, aandrang maar geen urine?
Na urine onderzoek die goed was ( wel veel sediment) en het meten van de water opname en ppid testp heeft de DA hem opgevoeld. Hij voelde wat niet verteerde kuilgras in de darmen wat drukte op de darm en hierbij drukte op de blaas.
Over op hooi was het probleem opgelost. Tijdelijk ook sanequi motility.

Laatst een osteopaat laten komen voor de blokkades die hij haast wel moest hebben door het verergerende luchtzuigen..
Nu de afgelopen paar maanden zie ik veel achteruitgang in de bespiering bovenlijn en wel hoger in voer en onbeperkt hooi, sloom zijn, enorm veel zuigen(!!!) niet willen rijden, verergering singelnijd. Staat ook steeds vaker in de spreidstand na rijden maar ook na kroelen met ander paard..

Ik heb hem 2 weken terug bij raaphorst laten onderzoeken en wij vonden maagzweren, ( kleintjes) en bloedspoortjes in de maag.
Na 10 dagen omeprazole niks verbeterd, nog 4 dagen extra gegeven, niks verbeterd eerder verergering........

Hoe dit kan, weet niemand.. Er moet meer aan de hand zijn..
Ik zie op stal/paddock gewoon een ernstig verstoord paard wat het helemaaaaaaal niet naar zijn zin heeft..
Vrijdag gaan we weer terug, voor een breed onderzoek naar oa wervels spieren ingewanden opname voedingsstoffen ect ect..
Heb er zo'n slecht gevoel over.. Wat gaan we vinden.
Herkent er iemand deze vele klachten die ergens verbonden moeten zijn?
Waar denken jullie aan?

Foto's van paar jaar geleden en nu. Verschil in rugspier zeer duidelijk
En foto van de 'spreidstand'.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Emz

Re: Maagzweer luchtzuigen en onbekend probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 15:10

*afgelopen 3 jaar is hij van mij

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:14

Hij is inderdaad wel afgevallen en geslonken zeg!

Misschien iets van insuline resistentie, kan dat bij paarden ook voorkomen?

Sterkte hoor!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:05

Ik denk dat je het eerst bij de maagzweer nog moet zoeken. 4 weken behandelen minimaal is wel een must voor maagzweren. En dan nog belangrijker is het heel rustig afbouwen anders kan het zomaar maagzweren veroorzaken! Heb je rustig afgebouwd? Anders kan ik goed begrijpen dat je paard zelfs niks is opgeknapt van de behandeling.

Veel succes! Hopelijk heb je snel de juiste diagnose achterhaald

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:12

Insuline resistentie kan zeer zeker voorkomen bij paarden maar ik heb niet het gevoel dat het de symptomen verklaard. En ik denk dat de bloedtest van de ppid dit had kunnen zien, maar dat weet ik niet zeker.

De behandelende arts heeft maar 10 dagen voorgeschreven, en na telefonisch overleg nog 4. Elke dag 1 spuit, er is niet afgebouwd. Nu heb ik opnieuw gebeld ma de 4 dagen, en ik moest meteen stoppen als hij slechter werd. Spuiten waren toen toch al op..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:26

Een goede behandeling voor maagzweer, is best duur...ik heb toen iets gevonden van 1500 euro in belgie...maar niet gedaan....

Ik heb een paard gehad wat heel veel luchtzoog, maar na een jaar dat ik dr had, is ze t steeds minder gaan doen, tot t stopte. Dit kwam door haar vorige eigenaar, die haar temprament en karakter niet aan kon, en haar heel weinig ging voeren...toen is ze gaan zuigen...van stress, en gevolg maagzweer. .en was een paard wat je niet 2 dgn stil kon zetten en dan zo weer wegrijden...ze stond bij mij als ze veulen had gewoon stil...lekker op de wei....maar na een pauze van 4 jaar liep ze in 2 mnd m1 drs met prijs en wp.

Paard kreeg onbeperkt ruwvoer, en had geen voerbak in box, ik voerde geen appel want daar begon ze gelijk van te luchtzuigen. En ook kreeg ze maar weinig krachtvoer. Als je zorgt dat de maag altijd vol zit met eten, werkt t maagzuur niet op de zweer...want das heel pijnlijk...en als de maag vol is, heeft de zweer ook tijd om af te nemen, maar bij lege maag en zuur op zweer, is ie ook heel snel weer terug.

Paard zat niet lekker in dr vel en na een jaar wel. En ze zat mooi in de bespiering. Als je paard al afvalt en bovenlijn word minder dan is dr wel wat aan de hand. Bij mij is dat nooit zo geweest....ze kreeg altijd genoeg eten, en zelfs met veulen...kreeg ze 5 kilo krachtvoer en kuil , en stond ze op de wei.

Ik heb destijds wel wat gekocht voor maagzweer, maar dat at ze niet echt op..
Stress is iig niet goed voor maagzweer, dus heb best wel veel gedaan, om het haar naar dr zin te maken.

Als ze buiten stond en t regent, dan ging ze voor t hek staan...haalde ik dr maar binnen...deed ik dit niet, dan stond ze een uur later, te luchtzuigen....dat was niet de bedoeling....en als t droog was, dat deed ik dr weer naar buiten...

Maar toen ik dr 2 jaar had, kon je aan dr tanden niet zien dat ze 5 jaar continue aan t zuigen was....en met 22 jaar, toen was ze 10 jaar bij me, heb ik dr ivm cushing in laten slapen.

Ik weet niet hoe je zadel past en je rijstijl is, want dat kan ook wel oorzaak zijn van missen bovenbespiering.

En hoe rijd je nu dan? Want een zadel wat op een ronde tinker ligt, past niet meer op een magere, en zal t ook niet helpen om weer dikker te worden.

Als je de bovenbelijning en maagzweer wilt aanpakken, dan zou ik em onbeperkt ruwvoer gaan geven, en bij voeren van een bovenkant, lukt dat niet met hooi...maar zal je voordroogkuil en evt krachtvoer meoten geven...ik heb in 6 weken een ruin die bloedmager was, weer naar dik gevoerd, 3x dgs 2 kilo krachtvoer en onbeperkt voordroogkuil en ik reed natuurlijk niet! Alles omzetten in gewicht!

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:34

Ik rijd dressuurmatig en ik men met hem. Nu doet hij minder tot ik meer weet. En maak buitenritjes. Ik heb een poos terug een splinternieuw dressuurzadel gekocht bij van rijs en dit is goed passend op hem.
Hij eet onbeperkt hooi, geen kuil ivm het plasprobleem. Ook eet hij suikervrije muesli 3x1/4 schep en 3xgrote hand grasmix. Ik geef hem niet meer omdat hij wel dikker word, maar alleen op de ribben en buik. Vetweefsel komt er snel op, maar geen spierweefsel.

Edit: zadel heb ik gekocht toen ik mijn paard een half jaar had, toen speelde de vermindering van spier op de bovenlijn ook al. Hij heeft altijd al iets schoft gehad. Ik ken mijn paard al erg lang, is 2x twee jaar naar Frankrijk verhuisd. Stond hier stil en heel de dag op de weide. Zoog minder en zelfs een periode niet.
Laatst bijgewerkt door Emz op 17-03-15 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:38

Check even dit topic:
[MD] Maagzweer, Ervaringen?

Heeft hij wel voldoende vrije uitloop en gezelschap? Een prettige leefomgeving is zo belangrijk.

Misschien even een poosje onbelast werken totdat je weet wat er gaande is? Op dit moment oogt zijn bovenlijn niet zo sterk.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:44

Ik heb al meerdere stallen geprobeerd.. Maar hij is onderdanig en werd op een aantal stallen getreiterd in de kudde. Helaas heb ik hierdoor geen stal kunnen vinden waar hij in een kudde staat. Op het moment staat hij 2 tot 5 uurtjes buiten met een vriendje in een paddock. Afhankelijk van het weer. April tot oktober hele dag op de weide in een fijne kudde van +/- 15 ruinen. Dit gaat nu wel goed.
Op het moment vind hij werken niet leuk dus hij staat extra buiten, klein rondje met de wagen of gaat mee naar t bos voor rustig ritje. Dit vind hij allemaal wel leuk, van de week ging hij helaas plots enkele keren in de staak tijdens Buitenritje dus durf dit ook niet meer van hem te vragen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:57

Oef. Ik ga later alle reacties bijlezen,

Maar dit lijkt -inclusief spreidstand en alles dat je omschrijft- heel erg op de problemen bij mijn paard.

Die heeft -helaas- chronische maagklachten. (zweren, en mogelijk ook deels darmproblemen) Hij kan, ondanks volledig op hem aangepast stalmanagement, in de winter eigenlijk niet zonder omeprazol.

Het zuigen, terugvallen in bespiering, spreidstand, beter doen op hooi dan op kuil, etc etc.

Later lees ik verder bij. (morgen uitgebreidere reactie warschijnlijk)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:40

sigrid1182 schreef:
en bij voeren van een bovenkant, lukt dat niet met hooi...maar zal je voordroogkuil en evt krachtvoer meoten geven...ik heb in 6 weken een ruin die bloedmager was, weer naar dik gevoerd, 3x dgs 2 kilo krachtvoer en onbeperkt voordroogkuil en ik reed natuurlijk niet! Alles omzetten in gewicht!

een paard met maagzweren krachtvoer en voordroogkuil geven is echt het stomste wat je kan doen :(
paarden met maagzweren moet je van krachtvoer afhalen. krachtvoer bevat veel rotzooi wat juist voor extra maagzuur zorgt. het is echt junkfood.
voordroogkuil is ook niet geschikt voor paarden met maagzweren. veel te zuur.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:01

Krijgt hij ook echt niet ivm de maag maar hij word ook mega dik als hij dat onbeperkt eet.. Het enige krachtvoer wat hij eet is suikervrije muesli met grasmix en de muesli is ook maar 3x 1/3 schepje. Gelukkig mogen ze hier weer op de weide!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:02

Ik heb ook een luchtzuiger en veel geprobeerd. uiteindelijk is hij zo goed als gestopt met zuigen.
wat krijgt hij nu te eten en hoeveel?
paarden met maagzweren kan je het beste GEEN voordroog en kuilgras geven. is veel te zuur. verder ook GEEN krachtvoer. dit zorgt ook voor extra zuur.
onbeperkt hooi, aangevuld met vitaminebrokjes. evt. een handje muesli zonder melasse (zorgt ook voor zuur).
de mijne krijgt onbeperkt hooi in een slowfeeder ne, 's ochtends en s'avonds een 2 handjes muesli met vitamine-brokjes en een emmer lucerne zonder melasse. in lucerne zit kalium (of calcium??) wat het maagzuur terugdringt.

10 dagen omeprazol is veel te kort. sowieso vreemd dat ze alleen omaprozal geven. mijn paard kreeg toendertijd ranitidine voor 8 dagen en daarnaast pronutrin. het ene was om het maagzuur terug te dringen en het andere was om het maagslijmvlies te versterken. alleen maagzuurremmers had volgens de uithof weinig effect. zeker niet bij maagzweren. pronutrin werkte op zich wel goed. daarna ben ik over gestapt op maagcompositum. en mijn paard had zover ze konden zien niet eens een maagzweer, alleen een geirriteerde maagwand. jouw paard heeft wel maagzweren dus dat duurt gewoon een tijd voordat dat genezen is.
omeprazol is een maagzuurremmer. als het maagzuur verminderd is dan zou in theorie op den duur de maagzweren moeten verdwijnen. maar dat kan lang duren en waarschijnlijk heeft je paard op dat gebied gewoon een beetje hulp nodig met een medicijn om het slijmvlies te versterken.
ik zou eens vragen naar een middel als gastro-guard of pronutrin. ik heb hem toen een stuk of 5 emmers pronutrin moeten geven. a 80 euro per emmer. een goed middel is niet goedkoop en moet vaak langdurig gegeven worden. hierna ben ik overgestapt op het maagcomposistum van de groene os. iets van 30 euro per emmer, voor een paar maanden.

maar bij het ene paard werkt dit en bij het andere paard werkt dat. grote kans dat de omeprazol geen effect had op je paard en dat wat anders wel beter werkt. bij de mijne werkt maagcompositum beter dan de pronutrin.

heb je toen ook je voerschema aangepast? je kan omeprazol geven maar als je hem op dat moment nog gewoon een paar kg krachtvoer geeft of bijvoorbeeld kuilgras/voordroog dan heeft het weinig effect.

ook zorgen dat als je paard een paar uur buiten staat, hij wel te eten heeft. een lege maag is funest en zorgt er juist voor dat maagzuur in de maagwand kan inwerken.
een paard wat maagzweren heeft, heeft gewoon pijn en voelt zich niet goed. kan hierdoor ook aardig gestrest raken wat je vervolgens weer terug kan zijn als in mager worden. die van mij had ook echt last van zn darmen en spijsvertering.

-

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:12

Hopelijk vind je snel iets!

Ik zou sowieso niet gaan rijden als ie maaglast heeft (wat die singelnijd makkelijk kan verklaren), eventjes op rust, en veel op de wei. Want een singel kan dan wel behoorlijk pijnlijk zijn (mijn hengst kromp eergisteren helemaal ineen toen de shiatsu therapeute over zijn buik ging).

Hier zou mijn hengst ook maaglast hebben, ik kreeg van iemand het advies om te ontgiften met groene klei, maar de ervaringen hierover zijn nogal verdeeld. Hij staat al paar maand op probiotica, maar dit werkt helaas niet.

Welke muesli geef je? Geef best iets met veel vetten in, zoals Cavalor Fiberforce, of Aveve Sport Mix Zero, zijn beide ook laag in suikers en zetmeel (al denk ik dat suikers ook wel hun nut hebben bij niet insulineresistente paarden). Of anders idd proberen de muesli helemaal te laten, en eventueel enkel een vitaminebrok/-boost te geven.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:23

Hij krijgt nu onbeperkt hooi, met 3 x een halve schep grasmix en dan1/3 schep horsefood kruidenmuesli, ik gaf altijd omega 3 maar deze hadden ze niet meer te koop. Moest wat. Ook heb ik maagsupport v paardendrogist volgens internet hetzelfde als groene os, die was namelijk uit de handel. Ik rijd wel met hem, maar niet intensief, het is meer om hem bezig te houden, ene keer voor de wagen, andere keer Buitenritje en ook rijden in de bak. Ook rijd ik met wen singel met elastiek, de Eric le tixerant, deze hangt bijna los zodat ik hem niet veel extra last bezorg. Hier op stal Mag je helaas geen voer geven in de paddock om deze reden gaat hij pas naar buiten als hij goed gegeten heeft en blijft niet langer dan 3 uur staan, meestal 2 dan gaat ie eten op stal en uurtje of 2 later nog eens 2 uur buiten. Ik gaf dus ook supplementen zoals maagsupport maar dit vonden ze niet goed op de kliniek, omdat hij daar slecht op zou kunnen reageren en dan wisten we niet op wat. Dus moest het rantsoen 'simpel' houden. Wel heb ik een osteopaat die hem behandelt, hoop dat dat werkt. Ik ben daar niet in thuis maar ik heb wel het gevoel dat hij dan even zijn rust moment heeft, hoewel hij er ook flink van kan zuigen als ze hem op gevoelige plekken raakt.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:26

Al een jaar krijgt hij onbeperkt hooi en deze hoeveelheid krachtvoer, daar is niks aan verandert. Tijdens de behandeling kreeg hij hetzelfde voer als eerder beschreven. Dit had te maken met het plasprobleem.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:31

* onbeperkt hooi is ook echt onbeperkt, zo'n 18 kilo in een slowfeed net met vrij grote gaten. Enkele draadjes zijn namelijk geknapt dus zitten echt een aantal gaten in. Sinds een week of 3 heb ik voor zijn 'state of mind' een miniatuur paardje aangeschaft welke met hem in de stal staat. En dit is heel fijn voor hem! Hij was meteen vrienden en is voor het eerst ook de dominante wat hij wel erg lekker vind, is wel eens goed voor hem. Eerder was hij de onderdanige en werd soms tegen zijn zin in een beetje opgeduwd of in zijn bil gehapt. Op de weide is hij met het dominante paard wat hem in de paddock domineerde beste vrienden en word vakkundig elke indringer op afstand gehouden, mijn paard is dan helemaal zen!

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:33

Wat betreft de singelnijd, deze had hij altijd al, is wel verergert maar heeft hij toch al een jaar of 8 last van minstens! Alles geprobeerd maar blijft rot moment voor hem, eenmaal vast lijkt hij helemaal geen last te hebben, bolt niet op oid.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:33

maagsupport is voor paarden met een gevoelige maag ten gevolge van stress. tenminste, dat mailde de paardendrogist me toendertijd. iig niet echt voor maagzweren bedoelt en zeker niet om die te genezen. hiervoor heb je echt wat anders nodig zoals pronutrin.

maagcompositium uit de handel?? ik heb nog niet mee gemaakt dat die niet te koop was. heb gisteren nog een nieuwe emmer besteld. overgings niet bij de paardendrogist bij bij dierapotheker. hier is alles net wat goedkoper ;-)

tja, die dierenartsen kletsen soms ook maar wat raak hoor. de dierenarts hier in de buurt gelooft echt niet in maagzweren. luchtzuigen is gewoon een stalgebrek. punt.

mijn dierenarts geeft wel medicatie voor maagzweren maar heeft weer een andere mening dan de uithof. zelfs mening tussen 2 dierenartsen van dezelfde praktijk verschilt erg.
zo begon die van mij te zuigen nadat hij prednison kreeg. overal lees je dat het funest is voor de maag en darmen en dat het niet gegeven mag worden aan paarden met maag en darmzweren. ik denk dan heel logisch, het is dan ook niet bepaald lekker voor paarden met een gevoelige maag. wat zegt mijn dierenarts? onzin. heeft ook geen zin om wat te geven tegen maagzweren en zeker geen maagcompositum. nee, alleen het dure pronutrin helpt want hij gelooft niet in die natuur-rotzooi.
ik geef hem toch maagcompositium. et voila, het zuigen word minder ;-)
Laatst bijgewerkt door Tieme op 12-04-15 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:38

Oh misschien nu weer in de handel? Het stond maandje of 2 geleden op hun eigen website dat ze het niet meer mochten verkopen maar zou wel weer verkocht worden. Niet meer naar gekeken. Kliniek was wel voor probiotica maar dat vind ik erg lastig om te voeren. 2 x daags in warm water opgelost en dan 20 min laten staan.. Droog kon het ook maar was minder effectief.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:40

Geef je de omeprazole nog wel? 10 dagen is vrij kort, uit veel onderzoek komt dat ongeveer 28 dagen op de omeprazole nodig is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:15

Emz schreef:
Oh misschien nu weer in de handel? Het stond maandje of 2 geleden op hun eigen website dat ze het niet meer mochten verkopen maar zou wel weer verkocht worden. Niet meer naar gekeken. Kliniek was wel voor probiotica maar dat vind ik erg lastig om te voeren. 2 x daags in warm water opgelost en dan 20 min laten staan.. Droog kon het ook maar was minder effectief.

2x daags is de optimale dosering. maar als dit niet lukt om wat voor reden dan ook dan kan je het ook 1x daags geven. en dan de dagdosering. of 1x in de 2 dagen. staat hier tenminste op de pot probiotica.
(puur probiotica).
ik red het ook niet 2x daags. ik maak het thuis al klaar en neem het dan mee naar stal.
beter 1x daags en wat minder optimaal dan helemaal niets. tenminste, zo denk ik dan :-)

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:32

Hij krijgt de omeprazole niet meer omdat ik dat maar tien dagen voorgeschreven kreeg, ik ga het zelf bestellen via abler.com denk ik..