Afgelopen zomer heeft hij een slechte periode gehad, was sloom en bespiering op bovenlijn verdween als sneeuw voor de zon, bloed laten prikken en mest laten onderzoeken.. Hele lichte wormbesmetting bloedworm EPG 400.. Stelt weinig voor bij een goed gezond paard lijkt me dus ik zie de wormen niet als oorzaak. Knapte snel weer op na kuur van gekookte lijnzaad slijm en ontworming.
Na de zomer begon hij veel te plassen op de stenen of andere vreemde plekken.. Of hij kon in ene niet goed plassen, aandrang maar geen urine?
Na urine onderzoek die goed was ( wel veel sediment) en het meten van de water opname en ppid testp heeft de DA hem opgevoeld. Hij voelde wat niet verteerde kuilgras in de darmen wat drukte op de darm en hierbij drukte op de blaas.
Over op hooi was het probleem opgelost. Tijdelijk ook sanequi motility.
Laatst een osteopaat laten komen voor de blokkades die hij haast wel moest hebben door het verergerende luchtzuigen..
Nu de afgelopen paar maanden zie ik veel achteruitgang in de bespiering bovenlijn en wel hoger in voer en onbeperkt hooi, sloom zijn, enorm veel zuigen(!!!) niet willen rijden, verergering singelnijd. Staat ook steeds vaker in de spreidstand na rijden maar ook na kroelen met ander paard..
Ik heb hem 2 weken terug bij raaphorst laten onderzoeken en wij vonden maagzweren, ( kleintjes) en bloedspoortjes in de maag.
Na 10 dagen omeprazole niks verbeterd, nog 4 dagen extra gegeven, niks verbeterd eerder verergering........
Hoe dit kan, weet niemand.. Er moet meer aan de hand zijn..
Ik zie op stal/paddock gewoon een ernstig verstoord paard wat het helemaaaaaaal niet naar zijn zin heeft..
Vrijdag gaan we weer terug, voor een breed onderzoek naar oa wervels spieren ingewanden opname voedingsstoffen ect ect..
Heb er zo'n slecht gevoel over.. Wat gaan we vinden.
Herkent er iemand deze vele klachten die ergens verbonden moeten zijn?
Waar denken jullie aan?
Foto's van paar jaar geleden en nu. Verschil in rugspier zeer duidelijk
En foto van de 'spreidstand'.