Niet één Sarcoïd, maar twee sarcoïden, van ontdekking tot..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Niet één Sarcoïd, maar twee sarcoïden, van ontdekking tot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 14:26

... hopelijk genezing.

'S winters borstel ik mijn paarden zelden, ik laat ze lekker smerig worden en blijf ver uit de buurt met de borstel. Maar nu het langzaam voorjaar begint te worden die borstels maar weer afgestoft, de zilvershampoo uitgehaald en gaan met die banaan! Dacht ik... ik ontdekte een wratje achtig iets bij Reno, in de groepsapp gegooid, op Facebook gegooid en al snel werd het tot sarcoïd benoemd.

Dierenarts geappt wat zij dacht, en jawel, ook zij dacht een sarcoïd. Een afspraak werd gemaakt voor afgelopen donderdag om 13.00. Al voorbereid op het antwoord, maar toen ze ècht de diagnose stelde komt dat toch even als een grote domper, want wie kent de topics op Bokt van de horror sarcoïden niet? -O- Reno heeft er dus twee in zijn 'oksel', ongeveer een drie tot vier centimeter uit elkaar.

Keuze tussen opereren of zalf, zalf is erg pijnlijk, operatie heeft nog meer nadelen. Keuze voor de zalf was dus al snel gemakt, potje zalf is ondertussen in huis. Vanaf maandag ga ik 5 à 6 dagen smeren en dan eraf blijven en begint het wachten.

Het leek mij 'leuk' en vooral informatief om een volgtopic te openen van Reno. Er is nog vrij weinig bekent over sarcoïden en bij ieder paard verloopt de genezing anders. Hoe meer informatie we kunnen delen met elkaar hoe beter lijkt mij.

Afbeelding

Hier zie je links de tweede sarcoïd zitten.
Afbeelding

Via een samenloop van allemaal toevalligheden in contact gekomen met bokker Anouk, zij heeft momenteel Harley die met een sarcoïd staat waar je u tegen zegt. (Haar topic [MD] Ik zie door de bomen het bos niet meer! Sarcoid! + foto's! Op Facebook hebben wij nog verder gekletst en wat ben ik ontzettend geschrokken van de ontwikkeling en de duur van de behandeling. Het heeft me zelf aan het twijfelen gebracht om überhaupt wel met créme aan de gang te gaan. Even gedacht om het zo te laten en maar te laten groeien en als het niet meer zou gaan hem te laten afmaken. Maar niet ieder paard is hetzelfde dus we gaan ervoor.

Wish me luck, en het zou leuk zijn als je volgt. :j

Anoli

Re: Niet één Sarcoïd, maar twee sarcoïden, van ontdekking tot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:35

Jeetje sterkte zeg! Ben zelf (gelukkig) niet bekend met dit bij de paarden, maar aan het andere topic te lezen ben je nog wel even zoet ermee. :(:)

Ik hoop voor jullie dat het allemaal goed komt :j

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:38

Bij het paard van een stal genoot zat er één op het puntje van de penis. Dit hebben ze operatief verwijderd. Hij is nu nog aan het herstellen. Maar hou het wel goed in de gaten. Het weefsel wat ze bij hem hadden weggehaald bleek wel kwaadaardig!
Sterkte en hoop op een goed herstel

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:39

Sarcoïden worden veroorzaakt door het Runder Herpes virus. In analogie met herpes virus bij de mens (koortslip!) wil smeren met Zovirax/Aciclovir ook nog wel eens helpen. Opereren zou ik nooit aanraden, dit geeft een grote kans op activering van het virus waardoor de sarcoïde geactiveerd wordt en groter/agressiever wordt. BCG injecties werken vaak goed, maar zijn duur en kan ook algemene ziekte verschijnselen geven bij het paard.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 14:42

Oei de penis is wel een hele nare plek voor dit soort zaken. Overal op internet word geadviseerd niet te opereren, en Anouk heeft twee mislukte operaties laten doen, achteraf blijft dat opereren juist zorgt voor woekeren. Ook word op vele fora geadviseerd met zovirax te smeren terwijl op vooral Engelse sites staat dit niet te doen, dit kalmeert alleen maar helpt niet.

Mijn eerste ingeving was om met de zalf te proberen, nu ben ik heel blij met die keuze ondanks dat het erg pijnlijk zal zijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:44

Ersiel vertelde het Kim, heel vervelend zeg :\
Ik ga je topic volgen en hoop op een positieve afloop :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:45

Kijk eens even hier in deze groep: https://www.facebook.com/groups/415313751866609/

Daar heb ik een paard gezien met een plek zo groot als een voetbal (op zijn neus) en na gebruik van kurkuma (curcumine ook wel turmeric) is verdwenen.
Er worden daar bij zowel mensen, honden, katten als paarden super resultaten mee gehaald.

Het is maar een idee ;)

Sterkte met je paard.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:46

Er was in dit geval geen andere keus dan opereren, omdat het paard zijn penis niet meer uit de koker kon brengen om te plassen, was hierdoor de kans heel erg groot dat er urine in de koker achter bleef en hierdoor de kans op ontstekingen en meer ellende heel groot. Ze hebben het goed kunnen weg halen, maar geen garanties kunnen geven dat het ook weg blijft.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 14:50

Ach jeetje wat ontzettend rot! Dan kan ik nog 'blij' zijn met het plekje in de oksel.

Dimpie, bedankt voor de link, ik ga hem eens bekijken!

Nu zit ik wel met het dilemma van een deken, vliegen of eczeemdeken, met oog op het vliegenseizoen dat bijna van start gaat lijkt dat me wel een goede toevoeging. Reno is sowieso snel chagrijnig van vliegen, laat staan als ze op zo'n gevoelige plek gaan zitten... :n

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:21

Ik volg ook Kim en duim uiteraard mee op een goed herstel van Reno!

Een vliegendeken lijkt me idd geen slecht plan!

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:28

De vliegen vinden het lekker om eraan te vreten helaas. Ik gaf mijn paard steeds zo een grote 'eilandpleister' opgeplakt. Dure oplossing maar het hielp goed!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:30

Een vriendin van mij heeft een paard die ook sarcoid heeft gehad. Haar paard is behandeld in Utrecht met volgens mij immunotherapie. De DA spoot in de sarcoiden iets in wat zorgt voor een immuun reactie. Voor haar paard heeft dit super gewerkt en heeft er nu al 1/1,5 jaar geen last meer van. Ze doen in Utrecht ook veel onderzoek naar sarcoid bij paarden, dus wellicht zou je eens contact kunnen opnemen met Utrecht. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:30

De oksel is anders een ongelofelijke rotplek. Wat je ook doet, genezing zal altijd lastig worden doordat de huid op die plek bewegelijk is. Overleg anders eens met dr knottenbeld en laat je adviseren over wat hij verstandig vind.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:32

Vervelend :(:), onder beide oksels nog wel.
Sterkte en hopelijk geneest het gauw.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:36

Dr. Knottebelt wordt ingeschakeld als deze zalf niet helpt. Toeval treft dat morgen onze hond wordt geopereerd en ik aan het einde van vorige maand onze auto total loss heb gereden... De potjes en consulten van hem zijn erg prijzig van hetgeen wat ik begrepen heb.

Dus ik wacht de behandeling van mijn eigen dierenarts even af en anders ga ik daarna alsnog naar Dr. Knottenbelt.

Toch ga ik denk voor een vliegendeken, ondanks binnenkant oksel, dan is Reno zelf ook een stuk rustiger waardoor hij ook niet overdreven zal bewegen.

Hipar, wat zijn dat voor pleisters?

ElineR, onder één oksel zitten ze. Klein stukje uit elkaar.

Yipee, aangezien ik in Limburg woon zal het dan eerder de kliniek in Someren of België worden.
Laatst bijgewerkt door KimD op 15-03-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:36

Oh.. Nog steeds niet fijn :(:).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:37

Wat rot dit, hopelijk doet de zalf zijn werk! Succes ermee! :(:)

Mag ik vragen wat voor cremé je hebt? Bij ons leasepaard smeer ik nu al 9 mnd? die koortslip creme van Kruidvat aciclovir 5% maar het wordt iig niet kleiner.. Precies bij de singelplek, singel kan er gelukkig net onder. Zalf zou toch na zo'n lange tijd wel iets moeten gaan doen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:43

Lijkt me dat Kruidvat niks uithaalt omdat die er niet voor gemaakt is? Deze crème heeft mijn dierenarts geadviseerd om mee te starten. Het is een soort chemotherapie in een potje. Lijkt mij dat Kruidvat crème dat niet is. :n

Dit is de zalf die ik nu heb.

Afbeelding

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:45

Eej kim, wat klote zeg van reno!!! Hopelijk komt het snel weer goed! Alvast beterschap met hem!!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:49

Kan het niet lezen ;) foto is onduidelijk.

Sorry dacht dat je al op de hoogte was van de Zovirax koortslipcreme met het stofje Aciclovir. Ze hebben ook de koortslipcreme van eigen merk met datzelfde stofje. Dit wordt door klinieken ook wel geadviseerd voor sarcoiden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:53

Zoals al in een eerdere post aangegeven is dat niet aan te raden. Uit Engels onderzoek is gebleken dat door zulke crèmes de tumor ook kwaadaardig kan worden en onderhuids kan gaan woekeren waardoor behandeling nog lastiger zal zijn. Dat is helemaal niet mijn bedoeling, vooral niet als de tumor zo relatief kort bij het hart en de longen zit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:54

Elke beschadiging van de tumor kan hem kwaadaardig maken

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:59

Klopt ook weer, alsnog smeer ik dan liever met crème die ervoor gemaakt is dan met Zovirax of de huismerk variant daarvan. Ik hoop dat Reno relatief snel zal genezen en ik dus niet jaren bezig ben.

Of zoals hierboven al 9 maanden smeren zonder enige vorm van resultaat.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:00

KimD schreef:
Ook word op vele fora geadviseerd met zovirax te smeren terwijl op vooral Engelse sites staat dit niet te doen, dit kalmeert alleen maar helpt niet.

Maar jij zegt nu dat het ook averechts kan werken? Wat is nu juist?

Een paardenkliniek zou deze zalf ooit geadviseerd hebben en het zou iets langzamer zijn werk doen als het dat type sarcoid is, maar hoe lang er gesmeerd moet worden, weet ik ook niet precies.

Hoe heet jouw zalf?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:02

Harry _O- :') ..................................Sorry kon me niet beheersen