Waar injecteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Waar injecteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:09

Vanavond belde mijn hooileverancier. Hij is koeienboer en sinds 2 maanden hebben ze ook een shetlandpony. De pony was ziek, en omdat mijn hooiboer wel veel verstand heeft van koeien maar wat minder van paarden belden ze mij.

Pony bleek koliek te hebben. Ze hadden ook al de veearts gebeld, en die had ze aangeraden om Buscopan te spuiten. Dat had de boer op voorraad, gebruiken ze ook voor de koeien. Hij wilde van mij weten waar hij die spuit moest zetten. Nou weet ik niet beter dan dat je zo'n spuit een klein eindje onder het borstbeen zet. Omdat daar genoeg spierweefsel zit, en omdat een paard daar ook minder last krijgt van bij voorbeeld een zwelling als die door de injectie ontstaat.

De boer vond het een rare plek, en heeft de spuit in de hals, een eindje boven de schouder gezet. Nou ja, zijn pony natuurlijk, en wie ben ik om er wat van te zeggen verder. Hij was geloof ik bang dat de pony zou bijten.

Maar nou vroeg ik me toch ineens af: wat zijn nou wel en niet handige plekken voor zo'n spuit?

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:17

Buscopan moet je intramusculair spuiten en bij een paard doe je dat het beste in de borst of in de bil (in de broek). Maar de bil is niet zo handig ivm trap gevaar. De hals is bij een paard minder geschikt, deze is relatief onbespierd en goed doorzenuwd. Hier zal een paard dus meer last van hebben, maar het kan verder ook niet echt kwaad.
Bij koeien spuit je eigenlijk alles wat in de spier moet in de hals, omdat je daar geen vlees van haalt. Koeien hebben een soort driehoek een stukje voor de schouder, daar wordt in gespoten. Op zich wel logisch dat de boer dit bij zijn pony ook zo gedaan heeft dus :P

Anoniem

Re: Waar injecteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:19

Ik heb een tijdje Metacam moeten spuiten, dat moest inderdaad in de borst.
Mijn paard merkte er niks van qua pijn of gaf dat in ieder geval niet aan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:20

Duidelijke uitleg Sanned! Ik was ook wel benieuwd want (indien nodig) mag ik mijn merrie straks zelf oxytocine spuiten. En ondanks de uitleg van mn DA vind ik dat toch beetje eng. Helemaal van die horrorverhalen als je in een ader spuit dan... Is dat uberhaupt mogelijk en zoja, daadwerkelijk zo gevaarlijk? En verder? Of is het gewoon al spuit je met je ogen dicht, als je maar raakt is het goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:22

Hij heeft me ook uitgelegd dat 'ie het bij de koeien zo doet Sanned :j

Pony staat verder niet in het werk, ze is nu drachtig en zal daarna worden ingereden (niet meteen natuurlijk) Maakt dat nog uit qua eventuele reacties? Voor een rijpaard lijkt het me bij voorbeeld lastiger als er bij z'n schouder wat niet prettig aanvoelt.

Pony was hartstikke braaf verder, 't is wel een wat nerveuziger merrie maar ze gedroeg zich heel netjes.

Ik heb wel ook even uitgelegd dat ze na zo'n injectie even over die plek moeten wrijven (en natuurlijk dat ze in de gaten moeten houden dat de pony wel mest)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:24

Caily schreef:
Duidelijke uitleg Sanned! Ik was ook wel benieuwd want (indien nodig) mag ik mijn merrie straks zelf oxytocine spuiten. En ondanks de uitleg van mn DA vind ik dat toch beetje eng. Helemaal van die horrorverhalen als je in een ader spuit dan... Is dat uberhaupt mogelijk en zoja, daadwerkelijk zo gevaarlijk? En verder? Of is het gewoon al spuit je met je ogen dicht, als je maar raakt is het goed.

Je moet goed de spier voelen, prikken en iets terug spuiten (dus niet inspuiten, maar kijken of je bloed trekt). Trek je geen bloed, dan kan je het gewoon spuiten. Trek je wel bloed, prik je gewoon nog een keer.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:31

Precies wat Leffroi zegt :j
En ga er maar van uit dat je het echt niet in het bloed wil hebben. Er zijn stoffen waar een hele heftige reactie op komt als dat per ongeluk in het bloed terecht komt. Dat is niet bij alle medicijnen zo, maar liever iets te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg.

Koper, ik denk dat ze er wel wat pijn in de hals aan overhouden een paar dagen. Dus als het paard zou moeten werken is dat wel vervelender ja.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:32

In de borst spuiten. Broek kan ook, maar daar lopen erg veel zenuwen en moet je op een specifieke plek priken. Hals kan wel, maar liever niet, ook vanwege het feit dat als er een reactie optreedt er structuren doorheen lopen die je niet wil beschadigen en waar je geen zwelling bij wilt.
Borst is het makkelijkste!
En inderdaad, na het prikken altijd even kijken of je er bloed in kan trekken ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:33

Dank je wel voor de uitleg Sanned! Morgen ga ik even kijken hoe de pony het maakt en dan geef ik meteen door wat ik vanavond geleerd heb. Dank je wel +:)+

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:42

Ik zie trouwens dat het over buscopan gaat. Dat moet IV. Mag de boer zelf niet doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:42

't Zit er nu al in :+ Ik denk ook eigenlijk niet dat de kliniek 'm gaat vertellen hoeveel ze een shetlandpony van dat spul moeten geven als hij dat niet zelf kan inspuiten.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:44

Bij paarden is het echt strikt intraveneus, koeien intramusculair. Ik hoop dat dit geen problemen geeft

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:45

Dat wist ik niet, ga morgen polshoogte nemen. Wat zouden eventueel de problemen kunnen zijn die ik kan verwachten?

D'r zit een veulen in, maakt dat nog uit?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:50

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat niet zo weet. Mijn medicijnenboek waarin dat staat staat in utrecht in de kast. Ik ga even voor je zoeken. Ik weet dat het een parasympaticolyticum is maar hoe precies. Misschien even een belletje da doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:53

Denk dat dat inderdaad handig is om maandag even te doen.

Die pony was van zichzelf al aan de beterende hand (kon weer lopen en begon ook weer te eten) en mijn visie is: zo lang het vreet en poept niet te veel zooi er in stoppen. Nou baal ik er extra van dat ze die spuit gehad heeft.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:55

Ik zie zo niks over drachtig paard. Wel vraag ik me af hoe de boer hier aan komt. Het middel is UDD. Wat het IM bij het paard kan doen zie ik zo ook niet.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:03

Afin, nu is er niets aan te doen ;) morgen even langsgaan en kijken hoe het gaat een optie? Kan je altijd nog vragen of ze de da willen bellen mocht het nodig zijn. En vooral decspuitplek even in de gaten houden, of die veranderd ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 00:08

Ik vind er net een ander topic over :)

In de bijsluiter staat letterlijk dat het middel niet wordt aanbevolen bij drachtige dieren. Verdorie :\

Even kijken doe ik morgen sowieso. Die pony ken ik verder nauwelijks maar ze gaf vrij duidelijk aan wat er was. Ze is wat nerveuzig meestal (ook met gewoon aaien) en is aardig makkelijk te lezen. Ze heeft ook ranke schoudertjes en voor een shet erg weinig vacht, als er wat raars bij die schouder zit kun je dat denk ik vrij makkelijk merken.

Dank je wel voor het meedenken!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:08

Hier een linkje van iemand met een soort gelijke vraag over buscopan.
[MD] Intramusculaire injectie -> paard niet meer aanraken?

Volgens het laatste antwoord hangt het dus af van welke variant van Buscopan je hebt of het echt IV moet of ook in de borst mag.
Ik vraag me af of het zo'n drama is hoor Koper, als men het niet onderzocht heeft op drachtige merries zullen ze al in de bijsluiter zetten dat ze het afraden.
Puur en alleen omdat ze dus gewoon niet precies weten wat het kan doen bij een drachtige merrie.
Iets met indekken..

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:11

Ja,'aar in de bijsluiter voor beide middelen staattoch echt IV ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:13

In het topic van de link die ik gaf waren er toch echt normale dierenartsen die gewoon buscopan in de borst spuiten, als dat zo dodelijk/erg is doet een dierenarts dat niet neem ik aan.
In een van de posts werd ook gezegd dat het volgens die betreffende dierenarts dan langer zou werken.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:14

Ik zeg ook zeker niet dat het dodelijk is of watdan ook want dat weet ik echt niet. Maarik weet wel dat de bijsluiter zegt IV. Vandaar dat ik ook zeg dat ze misschien morgen even moet gaan kijken ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 00:19

Dat heb ik sowieso al afgesproken, wou de dochter van de boer (het is haar pony) ook heel graag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 06:41

Ik zat me ookal het hele topic te bedenken dat ze bij koliek altijd iv spuite. Overigens hebben ze op veebedrijven wel meer in de medicijnkast staan wat dat betreft vind ik het dan weer niet zo gek dat hij gewoon telefonisch advies heeft gehad.
Ik heb mijn veulen indertijd ook zelf gespoten, niks engs aan hoor...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 06:50

Volgens mij is het bij paarden strikt IV omdat er een wat grotere kans is op spuitabcessen. Het zal bij drachtige merries niet onderzocht zijn en daarom niet aanbevolen.

Wat betreft oxytocine, wat iemand hier boven vroeg: dat geeft echt helemaal niets als je het per ongeluk in het bloed stopt in plaats van in de spier, dus maak je niet druk. Het enige is dat het ietsje sneller uitgewerkt is!