klein beetje vocht net boven de kogel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

klein beetje vocht net boven de kogel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:43

ik wist niet zeker of dit bij BEH moes tof bij MD. dus excuses als het verkeerd staat.

Bij mijn pony is ong. 3 maanden geleden helaas artrose geconstateerd. ;( door een verkeerde hoefstand heeft ze nu een hele lichte vorm van artrose in haar linkerkogel (voorbeen). Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en er zijn daar foto's gemaakt en kwam er dus artrose uit. Toen heb ik een revalidatieschema gekregen en heb me daar netjes aan gehouden. ik moest eerst 3 dagen lang 10 minuten wandelen, daarna 3 dagen lang 12,5 minuut wandelen en zo door tot de 25 minuten. Toen moest ik datzelfde doen, maar dan met dat ik erop zit. Na dat stappen moest ik eerst 3 dagen 2,5 minuut draven en daarna weer drie dagen 5 minuten lang draven en zo door. Toen ik ong. bij de 17,5 minuut was begon er net boven haar kogel een heel klein beetje vocht te komen, maar nadat ik een dagje dan niet had gereden was de bult weer weg. Het is zacht en niet warm en mijn pony loopt gewoon zuiver. Ik ben wel doorgegaan met het schema maar de bulten bleven. HEt zijn maar hele kleine vochtbultjes net boven de kogel en volgens mij heeft ze er geen last van. Ik voer haar nu glucosamine voor haar artrose. weet iemand wat die vochtbultjes kunnen zijn?

_merel_

Re: klein beetje vocht net boven de kogel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:49

Het kan ook een reactie zijn omdat de pony te weinig beweegd. Ondanks dat het niet warm is kun je Het voetje met koud stromend water afspoelen. Evt wat groene leem erop smeren. Dat ontrekt vocht! En overleggen met je dierenarts of je het stappen snellet kunt opvoeren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:55

Bij mijn merrie gebeurt dit als ze te weinig vrije beweging krijgt en te veel onder het zadel/aan de longe moet doen.
Mijn merrie heeft ook trauma in haar been op de plek waar het opzet.

Verder inderdaad goed koelen, en eventueel na het draven even ondersteunen met 2 a 3 uurtjes een stalbandage om het been. Dit geeft steun aan de doorbloeding.

Als er na een uurtje niemand geageerd mag het topic nog niet ophoog geschopt worden.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 11:16

Bedankt voor jullie reacties! Ze staat 24/7 op een grote wei. Ik geef haar op maandag altijd rust en dinsdag af en toe, of alleen grondwerk. Ik zal elke keer na het rijden even haar voetje afspuiten en ik ga kijken naar groene leem. Ik longeer haar nog niet, want ze mag geen korte bochten maken. Kan je een stalbandage omdoen in de wei? Ik moet nog 1x 25 minuten draven en dan mag ik galopperen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:51

Kan zijn dat je juist iets te snel opbouwt. Maar waarom bel je de DA niet gewoon voor advies? Ik zou niet gaan bandageren. Goed koelen en groene klei mag altijd.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 22:46

Babootje schreef:
Kan zijn dat je juist iets te snel opbouwt. Maar waarom bel je de DA niet gewoon voor advies? Ik zou niet gaan bandageren. Goed koelen en groene klei mag altijd.

Dat zou ook kunnen inderdaad. Ik ben 14 en mijn ouders willen niet gelijk de dierenarts bellen, ook omdat het maar echt een heel klein beetje vocht is. Morgen ga ik weer rijden en ik ga het na het rijden koelen. Waar kan je groene klei kopen?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:14

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:02

NoaHD schreef:
Babootje schreef:

Dat zou ook kunnen inderdaad. Ik ben 14 en mijn ouders willen niet gelijk de dierenarts bellen, ook omdat het maar echt een heel klein beetje vocht is. Morgen ga ik weer rijden en ik ga het na het rijden koelen. Waar kan je groene klei kopen?

Gaat er niet om de DA te bellen dat ie moet komen, je kan de DA ook bellen om advies over bijvoorbeeld de opbouwschema. Juist omdat ie wat vocht rond de kogel krijgt. Ik zou m even nog wat rust geven, dat kan zowiezo geen kwaad. Even wat terug in je opbouwschema en goed koelen.

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:33

het kan ook iets met de hoef te maken hebben

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:02

madelynav schreef:
het kan ook iets met de hoef te maken hebben

de hoefsmid is vorige week nog langsgekomen en zei dat er niks met de hoeven was, de hoeven zien er mooi uit en er zitten ook geen onstekingen ofzoiets. Wel bedankt voor het meedenken!

Wat me nog wel te binnenschiet is dat als het vocht er weer boven zit en ik een stuk heb gestapt het weer weg is. Dus als het vocht er is stap ik altijd wat langer dan normaal en dan is het vocht weer weg. Heel raar vind ik dat.