Krijgt deze merrie genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Krijgt deze merrie genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:46

Ik ben echt niet huis hier op dit stuk forum :')

Nu kon ik vandaag discussie niet winnen , ik neem mijn verlies niet ik wil gewoon gelijk :j

Situatie :

-Pony woont op dierenweitje bij bejaardentehuis , samen met 8 geiten en 5 kippen. (vrijwilligerswerk :) )
-Ze is hier paar maanden , komt bij een boertje weg en is daar ook gedekt (we verwachten het veulen in een maand)en stond altijd vol buiten.
-Hier is ze na een paar dagen kreupel gaan lopen , hoefbevangen dus nu heeft ze een stukje van het weitje en de geiten hebben de hele wei.
-Het weitje is ondertussen vrij kaal , groeit niet bepaald meer wat
-1x per dag een plakje hooi , en de geiten ook 1 plak. Een schepje merriebrok en 3 wortels

Nu ben ik van mening dat ze gewoon 24/7 hooi moet hebben , ze gaat straks zoeken en dan gaat ze zo kort grazen dat er alleen maar zand inkomt en ze compleet dichtslibt met zand en ben je en veulen en merrie kwijt..

Maar volgens de beheerdster en de dierenarts en de smid :Y) , is dat niet nodig en heeft ze hier genoeg aan . Ze is dik genoeg en het is natuurlijk een shet !

In het wild eten ze toch ook altijd wat? , zij heeft eigenlijk een paar uur pret en dan is er niks meer en lijkt me dat ze dan trek heeft of ben ik gewoon penny ? :')

Afbeelding
Afbeelding

De merrie in kwestie :)

Zo heb ik gelijk , of heeft de andere kant gelijk? Ben ik nou echt een zeur?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-15 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Re: Krijgt deze merrie genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:49

Heb je ook een foto van het weitje?

Zand zou ik wel bang voor zijn! Dat ze te weinig krijgt niet zo snel. Shetlanders worden vaak dik van lucht en wil je die 24/7 hooi laten eten moet je er echt behoorlijk mee aan het werk helaas.

Is het mogelijk de plak hooi in elk geval over 2 momenten op de dag te verdelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:49

Ik vind haar niet te dun, maar 1 plakje hooi... dat vind ik wel weinig.
Kan ze niet 2 á 3 plakjes krijgen zonder wortels en Muesli?

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:50

ik heb eerlijk gezegt geen idee. Ben niet zo 'ervaren' op dit gebied... maar ze begint toch wel aardig dik te worden! wat hoop je; merrie of hengst?
edit: ik ben het wel eens met Koudbloedkim

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:51

Ik vind het moeilijk om te oordelen of ze dik is, aangezien ze drachtig is.
Maar ik vind wel dat een paard genoeg ruwvoer moet krijgen.
Wat voor hooi is het?
Als het oud hooi is, kan het geen kwaad om wat meer te geven :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:52

Ik zou eerder die merriebrok vervangen door een vitamine brokje van bijvoorbeeld Marstall en wat meer hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:57

Krijg dat maar eens door , de beheerdster heeft geen kennis en in mijn ogen luisteren ze niet naar mij :P . De dierenarts luisteren ze na , de vrouw die boven de beheerdster staat volgt ook mak. Die is ook met de merriebrok aangekomen

Foto van haar weitje heb ik geloof ik niet , niet aan gedacht vandaag :)

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 1b77ef4f35

Mooi groen hooi word er gevoerd , deze kwaliteit hebben we altijd.

We hopen merrie , heeft een appa hengstje op gezeten en hengst willen ze niet houden

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:01

1 plak hooi is te weinig hoor, zelfs voor een shet. Nu lijkt ze nog mooi op gewicht, maar ze is drachtig dus vertekend ook. Zou toch proberen om een plak extra erin te krijgen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:16

Ik zou proberen een slowfeeder te krijgen voor het shetje!

Wat voor hooi is het?
Probeer graszaadhooi te voeren.
je zou het ook aan kunnen vullen met wat stro.

In principe zou ze het grootste gedeelte van de dag ruwvoer moeten kunnen eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:29

Het probleem is niet eens zozeer dat ze te weinig hooi krijgt om gezond van te blijven, maar dat de kans op maagzweren zo heel groot wordt, omdat ze maar een klein deel van de dag iets te kauwen heeft.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:32

Eventueel onbeperkt stro aanbieden naast haar plakje hooi, als ze daarvan mooi op gewicht blijft? Dat vult goed maar zit niks in, toch hebben ze altijd wat te eten. Verkleind inderdaad de kans op maagzweren en zandkoliek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:35

24/7 hooi kan inderdaad dodelijk zijn voor sommige dieren. Die van mij moet dat ook echt niet hebben :n maar stro kan prima worden vermengd met hooi en dan in een slowfeeder worden gedaan. De boel moet wel in beweging blijven.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:57

pas wel op als je ineens stro gaat voeren terwijl ze dat niet gewend is, dit kan voor verstopping zorgen dus doe dit wel voorzichtig.
Hoeveel is een plak bij jou?
Zou iig direct stoppen met de muesli en wortel en beginnen met opbouw van een vitaminebrokje.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:01

KoudbloedKim schreef:
Het probleem is niet eens zozeer dat ze te weinig hooi krijgt om gezond van te blijven, maar dat de kans op maagzweren zo heel groot wordt, omdat ze maar een klein deel van de dag iets te kauwen heeft.

Hier zou ik mij inderdaad meer druk om maken. Dit kan niet goed voor de darmen zijn.. Kan ze niet 3x per dag wat hooi krijgen?

Oftewel ik geef jou gelijk :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:07

Ik zou ook geen merriebrok voeren, maar wel een vitamine korrel. En wat meer hooi, eventueel aangevuld met wat stro. Het mooist is wel als ze 24/7 wat te knabbelen hebben.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:11

Geen wortels (suikerbommen, niet verstandig bij een hb pony), geen muesli nu, vitamine brokje, voor nu even geweekt hooi (suikers eruit weken). 2-3x per dag hooi geven, niet 1x per dag.
Zo zou ik het doen.

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:12

Ik ben het volledig met KoudbloedKim en vuurneon :)

Leukkk en veulentje Rebecca :D Wel foto plaatsen he :))

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:29

Ik ga mee met al door meer mensen is gezegd. Stoppen met de merrie brok en muesli en een plak extra hooi gaan geven. De 2 plakken dan weer gaan verdelen over de dag. (dus rond 8.00, 12.00, 17.00 en 21.00 een half plakje geven. Eventueel aanvullen met een korrel waar weinig energie/suikers in zit. Of stro erbij gaan geven. Eventueel als het veulen er is kan je merriebrok erbij gaan geven.

Het grootste nadeel van shetlanders is inderdaad dat ze zo snel zo dik kunnen worden. Maar naast haar dracht vertekend nu ook haar vacht.