Rijden voor het enten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Rijden voor het enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 07:50

NA een enting laat ik mijn pony standaard een dag staan of doe ik in elk geval heel rustig aan, zonder dat ik haar in het zweet werk.

Nu komt binnenkort de veearts weer om in te enten op een middag (gaat in dit geval om een 2e basisenting influenza). Mijn vraag is: zou ik dan die ochtend, VOOR de enting, nog kunnen rijden (als ik rustig aan doe)? Rustig stapritje en evt draven, alles aan een lost teugeltje?
Ik heb namelijk gehoord dat de enting in de spier gaat en dat de spier daarvoor ontspannen moet zijn, waarbij het schijnbaar niet verstandig is om daarvoor nog intensief te rijden.

Wie kan mij hierover meer vertellen?

Ricie

Re: Rijden voor het enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:30

Mijn vriendin vertelde me altijd dat er na het enten niet gereden/niet intensief gereden kon worden inderdaad. Maar voor het rijden heb ik haar nog nooit over gehoord, dierenarts trouwens ook niet. Misschien even kliniek/dierenarts bellen met de vraag?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:32

Ik heb het de laatste keer wel gedaan.. geen enkel verschil ondervonden met de keren ervoor toen ik niet gereden heb.

Had er eigenlijk niet over nagedacht..

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:55

Volgens mij maakt het voor het enten niks uit. Ik heb zelfs al een keer gehoord dat het niet rijden na het enten een fabeltje was, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:59

Indy29 schreef:
Volgens mij maakt het voor het enten niks uit. Ik heb zelfs al een keer gehoord dat het niet rijden na het enten een fabeltje was, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.

Dit heb ik ook gehoord inderdaad!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:01

Volgens mij kan het geen kwaad. De spier is als het goed is na het rijden juist niet gespannen.

Wij hebben zelf vlak na het enten een zadelmaker erbij gehad. Was niet intensief rijden (stappen en beetje draf), da was nog aanwezig en vond het allemaal oke. Het gaat naar wat ik begrepen heb vooral om zweten, dat je ze niet in het zweet werkt na de enting.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:03

Voor die tijd rijden kan prima.
Het niet meer in het zweet werken na een enting is trouwens ook weer achterhaald hoorde ik laatst van een DA. Maar ik blijf toch braaf 1 a 2 dgn iets rustiger aan doen...

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:24

Ik merk toch altijd duidelijk aan mijn shetje dat hij de dag na de enting wat sloom en hangerig is dus ik laat ze ook altijd een dagje staan :j
Voor die tijd rijden heb ik eigenlijk nog nooit iets over gehoord dus ik denk dat dat wel kan.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:53

Vandaag was de enting. :)
Ik heb ook heerlijk gereden op de ochtend. Gewoon lekker ontspannen aan los teugeltje en goed uitgestapt.
Ik had inderdaad nog even even gebeld met de DAP en die zeiden dat rijden ervoor best kon. :)

Ik heb inderdaad ook veel verschillende meningen gehoord over arbeid na het enten en of paarden nu wel/niet mogen zweten, maar ik doe het voor de zekerheid gewoon maar rustig aan. Morgen evt bij stijfheid een beetje stappen en zondag weer rustig rijden of even aan de longe.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:23

Door het geven van de enting spuit je eigenlijk een beetje zwak gemaakte ziektekiemen in. Als reactie hierop wordt de afweer van het paard getriggerd. Dat is goed en helemaal de bedoeling, want hierdoor krijgt hij immuniteit. Het vraagt echter wel wat van het lijf van je paard en daarom moet je het na de enting even een dagje rustig aan doen. Hij heeft zijn energie namelijk nodig om de enting "te verwerken". Je mag wel rustig rijden voor de enting, maar liever niet de marathon, om dezelfde reden: als je paard de volgende dag veel energie nodig heeft om te herstellen van zijn inspanning...

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:03

Wat ik gehoord heb is dat je wel kan rijden maar het paard niet in het moet zweet werken.
De reden was alleen dat het paard tijdens het zweten het 'spul' eruit zou kunnen zweten.
Geen idee of dat mogelijk is, maar ik doe zelf altijd wel rustig aan na een enting.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:51

SanneRex schreef:
Wat ik gehoord heb is dat je wel kan rijden maar het paard niet in het moet zweet werken.
De reden was alleen dat het paard tijdens het zweten het 'spul' eruit zou kunnen zweten.
Geen idee of dat mogelijk is, maar ik doe zelf altijd wel rustig aan na een enting.

Hoi SanneRex
Dat is inderdaad absolute onzin! De enting wordt rechtstreeks in de bloedbaan gespoten. Dat kan er echt niet meer "uit" ;-)

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:29

Mareintje schreef:
SanneRex schreef:

Hoi SanneRex
Dat is inderdaad absolute onzin! De enting wordt rechtstreeks in de bloedbaan gespoten. Dat kan er echt niet meer "uit" ;-)

dan is dat verhaal ook gelijk de wereld uit
Laatst bijgewerkt door SanneRex op 24-03-15 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:34

Mareintje schreef:
Hoi SanneRex

Eh intramusculair dus. Niet rechtstreeks in de bloedbaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:40

Volgens mij had het zweten niet te maken met het uitzweten van de enting
Maar meer dat ze door het zware werk en de enting kunnen verkrampen en dus bevangen zouden kunnen raken.

Overigens doen wij altijd voor de enting rijden.
De dag na de enting een ontspannen ritje
de dag daarna weer wat licht werk
En daarna weer verder zoals normaal

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:42

Mareintje schreef:
SanneRex schreef:

Hoi SanneRex

Ik weet niet waar jouw dierenarts ent maar de mijne spuit in de spier

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:56

vuurneon schreef:
Mareintje schreef:
Hoi SanneRex

Eh intramusculair dus. Niet rechtstreeks in de bloedbaan.

Inderdaad want hier in Canada mag ik zelf enten.
Zo bespaar ik veel VA kosten ($150 voor een prikkie :oo) In de bloedbaan spuiten is veel lastiger. Maar ook intramusculair kan her er niet meer uit.