Vanaf afgelopen donderdag staat mijn pony stil met een kreupel en dik voorbeen. Ik kwam er met uithalen uit de box voor het beslaan door de smid achter dat zijn pijp gevult was met vocht aan de binnenkant.
Even het been nagekeken en een best grote mok plek tegen gekomen direct onder zijn teen(vandaar ook dat ik hem niet eerder heb gezien, controleer altijd wel zijn koten maar net niet dat plekje).
Zijn koten en de rest van zijn been is schoon.
Donderdag even aangekeken maar omdat er ook mok in het spel was(en ikzelf angstig ben voor een Einschuss been) is vrijdag de DA gekomen om een kijkje te nemen ook omdat pony in kwestie aan de hoge kant zat qua temperatuur.(38,7)
Uitslag DA; digitale pols in de koot, geen reactie op zool of nagels, geen verhoogde temperatuur in het been waar het vocht zit. Maar wel kats kreupel op het harde.... Op zachte ondergrond gaat het beter maar niet van harte.
Ondertussen staat de pony op boxrust met 2x 10 minuten stap op een dag en krijgt hij nog de voorgeschreven metacam. Ook koel ik het been met icepacks en staat hij zijn hoef en kroonrand te weken(en gelijk koelen) in de soda vanaf vrijdag.
Uiteraard behandel ik de mok momenteel, in mijn geval met Mesitran omdat ik daar met deze pony tot nu toe het mooiste en snelste resultaat mee boek.
Helaas is er ondertussen nog weinig veranderd behalve dan dat zijn temperatuur gezakt is naar een nette 37,6/37,7 en het vocht in het been is zo goed als weg(net als de digitale pols, die is samen met het vocht verdwenen).
Uiteraard heb ik regelmatig contact met de DA maar die weet ook even niet wat het is en laat behandeling nog even op het voorgeschreven staan.
Heb ik zoals de DA als mogelijkheid geeft gewoon dubbel pech? Dik been door de mok en daarnaast vernageld(aangezien hij donderdag dus opnieuw is beslagen) of hoefzweer waardoor hij kreupelt.
Of toch een peesblessure, alleen dan is het dus binnen 12 uur ontstaan en de dag ervoor heeft hij niets vreemds gedaan behalve wat dressuurwerk(staat momenteel ivm aanleg nieuwe paddocks even op stal de dag) en was er werkelijk nog helemaal niets met hem aan de hand.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Overigens komt mijn smid voor het weekend nog om zelf ook even een kijkje te nemen of hij wat kan doen.