FOTO Oefeningen voor spiermassa gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magic2003

FOTO Oefeningen voor spiermassa gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 19:59

Hallo iedereen!!

Dit is mijn paard. Zijn naam is Sirius en hij is bijna 16 jaar oud. Ondertussen is hij bijna 4 jaar bij mij.

Sinds enkele maanden is hij wat vermagerd / spiermassa verloren. Het is nu ook wel zo dat ik minder rij (en longeer) dan vroeger, maar vroeger deed ik dat eigenlijk ook niet zo heel veel. Het is echt puur recreatief.
Sinds een aantal weken maken we iedere week ook een wandeling van ongeveer 6,5 km.

Omdat ik deze foto's toch geen fijne plaatjes vind, zou ik graag verandering willen. DA is onlangs geweest en morgen komt de tandarts.
Dagelijks krijgt hij een flinke portie hooi en +/- 1kg luzernekorrels (op aanraden van DA).

Nu is mijn vraag of er speciale oefeningen zijn die ik kan doen om zijn spiermassa snel terug te laten aankweken (vooral achterhand)? Rijden, grondwerk, wandelen.. Alle ideeën zijn welkom!!

(Fotos zijn van deze week, enkel bovenste is van enkele weken terug)
Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Magic2003

Re: FOTO Oefeningen voor spiermassa gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 07:27

DRINGEND AUB

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:15

hoeveel hooi krijgt hij?
spieren snel kweken is onverstandig
gewoon rustig aan conditie op bouwen.
zou wel kijken of het verstandig is om nog wat meer hooi te geven en hoe zitten de vitamines in die lucerne?
als dat net aan de lage kant is zou je er een vitaminekorrel/poeder bij kunnen geven die dan helpt in het aansterken.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:22

Je paard is inderdaad wat aan de dunne kant. Goed dat je de veearts er al bij hebt gehad en dat de tandarts nog komt. Het is belangrijk om eerst medische zaken uit te sluiten. Misschien nog een bloed onderzoek en mest onderzoek?

Je zou er een merrie brok bij kunnen voeren. Daar zitten extra vitamines in. Maar het is handig om eerst te onderzoeken of ze dit wel te kort komt. En inderdaad hoeveel hooi voer je?een paard moet gemiddeld tussen de 7 en 9 kilo hooi per dag.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:36

Spieren kweken gaat volgens mij nooit echt snel, wat je volgens mij wel kunt doen is je paard langzaamaan aan het werk zetten om conditie te bouwen, dan volgen de spieren vanzelf. Als je paard voldoende bouwstoffen binnen krijgt kan je beginnen met longeren. Voor spieren in de achterhand kun je denken aan werken met balkjes: dus balkjes draven en stappen, of ze wat hoger zetten als cavaletti. Ook met wandelen kun je de spieren kweken hoor, ik weet niet of je wat heuvels in de buurt hebt? Dat is zeker ook een goede manier om de achterhand iets meer aan het werk te zetten. Bij dit alles geldt: kijk naar je paard wat hij aan kan en of het niet teveel is. Door laag water stappen en draven is ook een goede oefening voor de achterhand, maar dan moet je wel een meertje/strandje in de buurt hebben, of een natte rijbak.

Ook is er een speciale hulpteugel voor wandelen waarbij de paard in een houding loopt waarbij de rugspieren goed aan het werk worden gezet en je daar goede spieren mee opbouwt: http://concord-vip.com/index.php/nl/leader. Dat zou misschien ook een optie kunnen zijn voor je. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vond de demonstratie en de voor en na foto's die ik gezien heb wel veelbelovend.

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:45

Bedankt voor jullie reacties!! Met spieren kweken bedoel ik niet dat het direct moet gebeuren. Ik zoek gewoon naar de meest efficiënte manieren.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:50

Balkjes lopen en springen vanuit de draf (kost meer moeite dan uit de galop) is er goed voor de achterhand.

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 23:55

Is het een goed idee om wat zonnebloemolie tussen mijn luzerne te mengen om hem wat te laten aandikken?

Wat is een 'ideaal gewicht' voor een paard van 165 cm?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:02

Vooral heel veel ruwvoer. Goed hooi, speedibeet( bietenpulp van Pavo) luzerne ( liever niet in brokvorm) en zemelen. Allemaal ruwvoer. Daarbij een vitamine brokje en een flinke scheut lijnzaadolie. Voor de conditie in flink tempo stapritten maken. Voor de spieropbouw eerst onbelast aan de dubbele lijnen werken en als je paard weer wat is opgebouwd, dressuur onder het zadel. Rustig opbouwen. Veel voorwaarts - neerwaarts voor de rug. Denk vooral aan de rust. Zowel in de trainingsmomenten als erna. Rust is herstel.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:46

Afgaande op ook je andere topic over het soms vergeten te voeren van de staleigenaar wordt een en ander wel duidelijk.
Dit paardje staat 24/7 op stal. Komt er alleen uit voor een ritje, longeren of een wandelingetje...dan kun je niet verwachten dat hij spieren opbouwt. De afbraak is heel verklaarbaar.
Dat hij niet dikker wordt komt door te kort eten, door eenzaamheid en omdat hij zich naar alle waarschijnlijkheid heel erg 'niet-happy' voelt.
Arm dier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:28

mirim schreef:
Afgaande op ook je andere topic over het soms vergeten te voeren van de staleigenaar wordt een en ander wel duidelijk.
Dit paardje staat 24/7 op stal. Komt er alleen uit voor een ritje, longeren of een wandelingetje...dan kun je niet verwachten dat hij spieren opbouwt. De afbraak is heel verklaarbaar.
Dat hij niet dikker wordt komt door te kort eten, door eenzaamheid en omdat hij zich naar alle waarschijnlijkheid heel erg 'niet-happy' voelt.
Arm dier.

Helaas helemaal eens..

Hoe kun je verwachten dat zijn spiermassa op peil blijft of zelfs toeneemt als je hem de hele dag opsluit en hij nauwelijks kan bewegen.