scheur in diepe buigpees ... 6 maanden later

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rayaa

scheur in diepe buigpees ... 6 maanden later

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 10:25

Ik moet dit even van me afschrijven, zit in een dipje en weet niet meer wat te doen.

Het verhaal in het kort:
- eind juni 2014: ik koop een 6-jarige ruin, wordt goedgekeurd op RX met kleine bemerking: scheef voetje wat hoogstwss geen problemen zal veroorzaken en OCD wat al helemaal geen probleem is. gezond paard dus
- ik rij wedstrijden (basis dressuur) en deze gaan goed
- begin september 2014: paard plots kreupel linksvoor. geen duidelijk aanwijsbaar trauma, niet dik, niet warm. Weekje laten staan helpt niet
- half september 2014: dierenarts 1 komt, wss hoefgewricht ontstoken, krijgt een week ontstekingsremmers en moet nadien terug kijken hoe het gaat.
- eind september 2014: paard nog steeds kreupel, dierenarts 2 komt erbij voor 2e opinie. doet kreupelheidsonderzoek, neemt echo en diagnose is verrokken ligamentje. dikke maand laten stilstaan en dan controle
- half november 2014: controle, nog steeds niet goed. antibiotica erbij en nog eens 6 weken rust.
- eind december 2014: paard nog steeds kreupel, we rijden naar dierenkliniek de bosdreef. er wordt een MRI genomen en er is een scheur van boven tot onder te zien, midden in de diepe buigpees. de scheur is reeds voor 80% genezen (als in, verlittekend en geen vocht of druk meer op de pees) in deze 4 maanden sukkelen, dus we krijgen het advies om hem nog 2 maanden te laten staan, controle te doen en dan terug op te bouwen.
- begin maart 2015: dierenarts 1 komt opnieuw controleren: linksvoor lijkt ok, achteraan wel stijf van al dat stilstaan, terug beginnen opbouwen met rustig schema.

Nu ben ik dus terug begonnen. Dag 1 en 2 gingen goed, telkens dikke 10 minuten stappen en kleine 5 minuten draven. Idd wat stijfjes achter, maar vooraan niks aan te zien. Telkens voor de veiligheid achteraf gekoeld met de tuinslang.

Dag 3, gisteren dus ging het weer mis. Paard kreupel in draf op de linkerhand. Besloten om eventjes rustig door te rijden, kan stijfheid zijn. Na enkele minuten op de rechterhand niets meer te zien. Op de linkerhand licht onregelmatig. Op het verkeerde been lichtrijden op de linkerhand helpt, hij loopt regelmatig. Een minieme belasting van het linkervoorbeen zorgt dus voor onregelmatig lopen.

Vandaag zal ik nog eens proberen om te kijken wat het zegt.

Dierenarts 1 hoopte natuurlijk dat hij terug ok zou zijn. Dierenkliniek had aangegeven dat de kans 60% was dat hij zou hervallen en dat verdere therapie nodig zou zijn.
Als verdere therapie kwamen ze beiden ook niet verder dan cortisone spuiten, wat dus betekent dat het na een paar jaar ook einde verhaal is. Shockwave en dergelijke zou niet voldoende bewezen zijn, operatie is geen optie gezien de plaats van de scheur. Accute fase is al lang voorbij, ook nooit erg duidelijk geweest dus die therapieën vallen ook af.
Ik dacht zelf aan speciaal beslag. Paard heeft erg weinig hiel dus mss dat dit verlichting kan geven?

Zijn er mensen met ervaringen? Tips?

Bedankt voor het meedenken! Ik zit met mijn handen in mijn haar :(

Vala

Re: scheur in diepe buigpees ... 6 maanden later

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:31

Ik vind de opbouw met zo'n heftige peesblessure wat bijzonder, meestal is het toch langere tijd stappen op het harde en de eerste tijd zeker geen draf. Misschien dat het toch wat te snel gaat? Beslag is een goed optie om naar te kijken. De af rolling van de voet is heel belangrijk zodat er niet teveel druk op de pees staat.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:33

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:36

Na peesletsel pakken ze in principe ook eerst onbelaste beweging op. Maar natuurlijk doen je wat je Da zegt.
Speciaal beslag, met bv een wig wordt wel gedaan, maar volgens mij meer in de (acute) fase. Vraag me af of dit geschikt is voor langere termijn. Je zou het kunnen overleggen met je Da of de smid.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:37

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 10:39

Vala schreef:
Dit is overigens zeer goed en effectief beslag bij peesblessures:
http://hoofcare.nl/hoefbeslag/hoofcare- ... er-beslag/

Bedankt voor je reacties!

Ja, het probleem is dat dit paard al 6 maanden wel buitenkomt (dit in overleg met dierenartsen!) Hij wordt gewoon gek op stal en doet zichzelf dan nog meer pijn. Het is bij paarden helaas geen gevalletje stilliggen en niet meer bewegen :( Hij is dus bijna elke dag buitengekomen in de piste, waar hij zichzelf beweging mocht geven. Dit ging goed, aangezien hij al 80% genezen was in 4 maanden inclusief lopen en bokken ..
Mss is het idd nog steeds wat te heftig, ik weet het niet. Langs de andere kant vond de dierenarts het belangrijk dat hij zijn ei een beetje kwijt kan dmv beperkte beweging en dat hij stilaan terug wat losser komt.

Het beslag was ik dus ook al aan het denken, mss moeten we dit eens proberen.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:40

Ik zou beginnen met stappen, heel veel stappen en dan, na een week of 2, eens een rondje of twee gaan draven. Rust roest, dat is absoluut waar, maar zo snel weer alles oppakken maakt ook alleen maar meer stuk.
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 11-03-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:40

Ik vind de opbouw ook te veel. Is het niet wat om alleen maar te stappen?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:41

Maar ik zou zeggen....... Zet hem deze zomer in het land en scan in september/oktober weer.
Van stilstaan worden de pezen niet veel beter. Het is in de humane geneeskunde ook al achterhaald.
Mijn paard had twee peesblesures heeft een jaar in het land gestaan en is 100% genezen en we doen alles weer.

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:04

Ik heb de veearts nog niet kunnen bereiken maar mss is rustiger opbouwen met veel stappen (op het harde) idd wel de beste optie. Ik ga het zeker met hem erover hebben!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:13

Ook ik vind de opbouw wat te snel. Een paard moet de eerste paar weken wel op boxrust. Maar echt maar een paar weken want te lang rust zorgt ervoor dat het weefsel zich niet kan verbeteren. Dan lang stappen enzo. En als je er op gaat dan ook eerst alleen maar stappen want dat is al extra belastend voor het dier. En daarna draven enz. En de conditie van de rijbak is ook nog belang. Maar de opbouw zou je vast met de dierenarts besproken hebben. Voordat de functie van de het been/pees terug is ben je zo anderhalf jaar verder. En het kapotte peesweefsel wordt nooit meer de oude. Het wordt vervangen door een andere type collageen en de omliggende weefsels kunnen de boel ook voor een gedeelte overnemen dus de functie kan wel als van ouds weer word maar dat duurt lang.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:36

hier ook 1 met scheurtje in diepe buiger. ook bij bosdreef geweest(hele verhaal kan via pb)

ga hem lekker elke dag op het harde stappen. onder het zadel en aan de hand of naast de fiets. bouw dit heel rustig op en kijk wat je paard aankan. goede smid erbij. en ook kleine heuveltjes stappen. dit stimuleert de pees ook extra. eventueel kan je de ice vibe boots gebruiken en msn bijvoeren.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:45

Ik sluit me aan bij de adviezen die je al hebt gekregen. Vervelend zeg dat je zo weinig van het rijden hebt kunnen genieten samen en meteen in de blessures terecht kwam! Een flinke peesblessure kan heel lang duren. Gemiddeld wordt er te snel weer gestart, maar ik begrijp dat dat in overleg is geweest met je DA. Opbouwen doe je op geleide van de klacht. Dat betekent rustig opbouwen waarbij de klacht steeds minder zichtbaar moet zijn. Wordt de klacht erger dan doe je meestal teveel. Veel stapwerk op een stevige/ verharde ondergrond is goed. Als je paard onregelmatig loopt zou ik zeker nog niet gaan draven!
Succes!!! En vooral met je eigen dierenarts blijven overleggen. Die kent het totaal beeld van jouw paard.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:00

Met een blessure van dit formaat moet je toch zeker op een jaar revalideren denken lijkt mij. Ik zou de komende tijd lekker met hem blijven stappen. Rechtuit, vlakke harde bodem en dan over een maand of 3,4 weer even laten checken. Succes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:19

ik had ong zo`n zelfde verhaal
ben gisteren naar de kliniek geweest [ 4 aug uit de wei gehaald met check ligament verrekking] en nu blijkt hij aan beide voorbenen forse artrose te hebben

waren ook aan het opbouwen met rijden, maar dan 20 min stap en in totaal 6 min draf verdeeld

ben er half jan voor het eerst op gaan zitten
ging tijdje goed en ineens van 1 op andere dag kreupel en dat al 9 weken, daarom foto`s en echo maken in Lienden met deze uitslag

ik weet niet of jouw paard ook artrose kan hebben?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:03

Met mijn vorige paard heb ik twee jaar gedokterd ivm peesschedeontsteking, verklevingen op de pees, een scheur van 4 centimeter in de oppervlakkige buiger en een scheur van 6 centimeter in de diepe buiger.
Hij is geopereerd om de verklevingen weg te halen. Daarna boxrust en stappen, heeeul veeeeul stappen. Uiteindelijk opende het zwembad in Vredenheim. Daar heeft hij in totaal 9 weken gestaan en dat heeft hem zo vreselijk goed gedaan dat hij weer volledig hersteld is. Hij mocht zelfs de cross weer in!