Pony opgezette buik/ te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BentePrins

Pony opgezette buik/ te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 10:03

Ik heb een 14 jarige NRPS ruin. hij heeft van februari 2014 tot september 2014 in een paddock gestaan wegens peesblessure. nu rij ik weer en rij ik bijna weer op ons oude niveau ( L1 ). Maar mijn pony heeft een hele opgezette buik. dit heeft hij altijd wel gehad maar meestal gaat hij zomers het 24 uurs land op en dan is hij altijd wel weer iets slanker. dit jaar heeft hij niet op het 24 uurs land gestaan door zijn blessure.

Mijn pony heeft volgens mij alleen echt een dikke buik, er is geen vet te zien boven op zijn billen. Nu denk ik zelf dat het komt door stro eten, dat doet hij namelijk veel. Ik rij 5 dagen per week en die andere 2 dagen stapmolen of paddock. heeft iemand nog ideeën wat helpt voor afvallen of wat helpt tegen stro eten of tegen stal verveling? ( speelballen maakt hij heel snel kapot, dus misschien een heel goed sterk niet kapot te krijgen merk).

smileydees

Re: Pony opgezette buik/ te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:11

Mijn paard gaat meer stro eten als ze te weinig hooi krijgt. Dus misschien proberen met meer hooi?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:31

Heb je al eens goed ontwormt; dat is de voornaamste oorzaak van opgezette buik (naast grasbuiken, maar die trekken binnen paar uur weer normaal).
En dan bedoel ik serieus ontwormen met de juiste (duurdere) spuiten.

Ik zie meer dan eens magere pony's met hele opgezette/dikke buiken en dan die eigenaren maar roepen dat hun dier zo dik is, nog minder voeren, terwijl die dieren eigenlijk graat en graat mager zijn. Een buik van een paard is nooit, nooit de plek waar je naar moet kijken of hij dik is of niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:35

heb je een foto van hem?
Ben het eens met Toydoll@

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:35

Die van mij eet ook vrij veel stro naast het hooi dat ze uiteraard krijgt.
Zij krijgt hier inderdaad ook een erg ronde buik van. Ik denk niet dat je dicht echt tegen kan gaan.
Het is niet goed om het stro uit te sluiten omdat ze gewoon altijd wat te knabbelen moeten hebben.
Zolang hij niet vet wordt is het goed. Ik snap goed dat je het vervelend vind, dat vind ik ook. Het staat niet heel erg mooi die 'dikke' buik.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:38

meer hooi geven voorkomt stro eten..
ken er genoeg die eigenlijk gewoon te weinig hooi krijgen om 24/7 op te knabbelen.. en dat moet echt, zo komen de darmen etc. nooit stil te liggen.
Ga een slowfeeder halen en zorg dat daar altijd(!) hooi inzit ;)

een opgezette buik kan inderdaad snel van stro, o.a. omdat dit moeilijkere te verteren is etc.
op lange termijn kan dit wel echt voor problemen zorgen zoals opstoppingen etc.
Ik zou er dus echt mee oppassen!
Altijd hooi is een goede, altijd stro eten raad ik je dus echt wel af..
een dikke opgezette buik kan echt wel duiden op moeite met verteren etc...

is dit geen oplossing?
ga dan alsjeblieft kijken of je je paard van het stro af kan halen (er zijn genoeg andere opties) of misschien minder stro in zijn stal legt zodat hij in ieder geval niet oneindig kan vreten..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:40

Die van mij hebben geen wormenbuik (ik ontworm erg stringent) maar een hooi (geen stro krijgen ze hier) buik zo na de winter. Inderdaad ik vind het lelijk, maar het is niet anders. Volgende week gaat het doorlopend hooi buffet weer dicht en gaan we het hooi langzaam weer afbouwen daar het gras op de weide rijk zal zijn. Dan gaan we ook meer rijden dus verdwijnen de buikjes langzaam maar zeker.
Dus als je zeker weet dat je jouw paard goed ontwormd heb, dan is het gewoon het accepteren. Buikje is beter dan maagzweer wegens te weinig hooi of koliek vanwege zand gaan happen vanuit verveling.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:42

Foto? Ik denk ook aan wormen. Ik zou onbeperkt hooi gaab geven.

BentePrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:32

Wormen zijn het niet, hij heeft het eigenlijk altijd al gehad. hij wordt altijd goed ontwormt en soms brengen we ook zijn mest weg. mijn pony staat in pension op een manege en daar krijgt hij sochtends kuil en savonds kuil. best veel en vaak wordt het ook in een hooinet gestopt. ook staat hij op stro, graag wil ik hem wel op vlas zetten maar ik betaal al 425 per maand voor de stalling en paddock en met vlas moet ik nog eens 75 euro erbij betalen. dat red ik helaas niet. Ik ga zo naar stal dan zal ik een foto sturen waarop het goed te zien is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:31

Die van mij blaast helemaal op van (te veel) kuil en staat voor 2/3 op hooi. Probeer anders eens hoe hij het een week op hooi doet ipv kuil, zie je verschil, dan weet je hoe het komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:25

Holy oliebol wat een stallingsgeld :oo
Kuil kan idd voor gassen zorgen en daar kan je pony opgeblazen van worden. Is hij verrder wel actief met rijden?

BentePrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 09:27

Ja het is een echte drukte maaker

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:17

Wow € 425.- aan stalgeld :oo
Daar heb je er hier 2 voor in pension staan en dan hou je nog geld over.
€ 75.- extra voor vlas :? Kan je beter een stalprijs afspreken met de eigenaar en dan zonder stro. Betaal momenteel € 4.50 voor een baal stro. En gebruik er 1 per week.

Maar hoe nat is het kuil? Want dat kan idd voor gas zorgen

BentePrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 10:26

Het kuil is niet nat soms een beetje vochtig

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:43

Foto?

BentePrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 12:20

Jaa ik heb foto's het lukt me alleen niet om ze er op te krijgen. ben nog al nieuw haha