(in December) geschoren Shetlander verhaart nog niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

(in December) geschoren Shetlander verhaart nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 07:42

Hoihoi!

Vele paarden zijn nu al volop aan het verharen, de meeste zelfs al sinds Januari. Echter mijn Shetlander verhaart nog totaal niet. Hij is voor het laatst begin December helemaal geschoren (excl. de helft van zijn hoofd). Kan dat de mede oorzaak zijn, waarom hij niet verhaart? Hij is verder lekker vlot en niet heel sloom o.i.d. Hij voelt zich juist beter dan de voorgaande jaren. Overigens heeft hij altijd al moeite met verharen, maar het zou nu toch wel al begonnen moeten zijn. Hij krijgt trouwens voordroog kuil (beperkt) met de Normaalbrok van Healthy Herbs.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

kosseh

Re: (in December) geschoren Shetlander verhaart nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:45

Hij kan ook wat later beginnen met verharen. Mijn verzorg paarden verhaaren al vol op. Terwijl de welsh nog niet verhaard. Hij is elk jaar laat.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:47

Mijn Shetters beginnen ook altijd later, die laten nu pas hun eerste haartjes los. Ook die zitten goed in hun vel, zijn gezond, ontwormt, krijgen goed voer etc. Die van mij zijn overigens niet geschoren en gewoon bolletjes haar :+. Als je hem verder goed verzorgt, zoals je zegt, zou ik me geen zorgen maken :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:57

Mijn Shetlander zit maar een maand of drie in haar zomervacht, no way dus dat die nu al verhaart :=
Ik denk dat het niks is om je druk over te maken!

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:31

Mijn shettie verhaart ook nog niet.
hij komt sowieso elk jaar slecht/laat uit zijn vacht.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:37

Dat heeft niets met het scheren te maken hoor. Misschien is je pony gewoon wat later met verharen. Of heb je er nog een hele dikke deken opliggen?

Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:29

Bij mij verharen twee van de 5 nog niet,maar die zijn elk jaar later..Voordeel bij hun is wel dat het enorm snel gaat,dus als ze verharen zijn ze er zo vanaf

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 15:57

Dank voor jullie reacties! :)
Alle Shetlanders zijn hier al aan het verharen, dus dacht dat er wellicht wat zou kunnen zijn.
Maar het zal dus blijkbaar wel goed zitten. :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 07:30

Geef er even weer een flink upje aan, want mijn Shetlander is nog steeds niet helemaal uit zijn vacht..
Voor het grootste gedeelte wel al, maar op alle plaatsen waar hij niet is geschoren (en op zijn benen een beetje) heeft hij nog haar (dus bij zijn oren, voorhoofd en een beetje bij het stukje vacht bij zijn staart).
Zoals ik in de beginpost al zei heeft hij hier altijd wel al last van gehad, maar niet zó erg.
Sommige stalgenoten zeggen dat het met het scheren te maken heeft, want hierdoor zou het verharingsproces worden verstoord. :?
Leek mij zelf nogal onlogisch, maargoed. Ik had hem vorig jaar wel al vrij vroeg (eind september) voor het eerst geschoren en daarna in december nog een keer.

Iemand misschien tips of suggesties waardoor dit zou komen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:34

Hoe oud is de pony?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:35

Zijn het echt nog stukken wintervacht of hier en daar nog wat oude haartjes? Want dit laatste hebben ze bij mij ook. Dat heeft voornamelijk te maken met het rare voorjaar wat we gehad hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:37

Heeft niets met scheren te maken. Paarden verharen onder invloed van licht. Langer licht is haar loslaten, korter licht, haar aanmaken.

Geef je je pony ook wat lijnzaadolie over het voer? Schijnt te helpen om door het haar te komen. Nu niet meer denk ik, ze gaan alweer bijna beginnen met het aanmaken van de wintervacht.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 07:38

Hij is 13 jaar, dus met de leeftijd zou het niks te maken moeten hebben.

Vgm is het nog echt wintervacht, zie onderstaande foto (deze foto is een maand geleden genomen inmiddels is er dus wel al wat meer af):
Afbeelding

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 07:38

Ineke2 schreef:
Heeft niets met scheren te maken. Paarden verharen onder invloed van licht. Langer licht is haar loslaten, korter licht, haar aanmaken.

Geef je je pony ook wat lijnzaadolie over het voer? Schijnt te helpen om door het haar te komen. Nu niet meer denk ik, ze gaan alweer bijna beginnen met het aanmaken van de wintervacht.

Ja, hij krijgt ook lijnzaad over zijn voer. :j

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:47

Mijn falabella heeft altijd hetzelfde probleem, maar groeit ook giga snel aan. Ik heb hem dus in mei weer moeten scheren anders gaat hij de hele zomer door in winteroutfit en is hij enorm sloom.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 07:49

Heel vervelend ja, hij loopt zowat het hele jaar met een wintervacht rond :7

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:01

Nou ja aan de andere kant loopt 1 van mijn ruintjes welgeteld 1 maand per jaar in zomeroutfit rond. Dit jaar lijkt het erop dat dat helaas maar 2 weken ofzo gaat worden, aangezien ze in augustus weer hun wintervacht aan gaan maken.
Op jouw foto zie ik eigenlijk geen pony in wintervacht.. Daarbij is dat van een hoofdfoto eigenlijk niet te zeggen, aangezien de laatste haren (bij mijn pony's iig) vrijwel altijd op buik, kont en staartaanzet zitten.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 08:21

Als je het vergelijkt met deze onderstaande foto zit hij op de foto nog wel degelijk op zijn hoofd (gedeeltelijk) in zijn wintervachtje. Het gekke vind ik ook dat hij juist op die plaatsen nog wintervacht heeft zitten (als je goed kijkt heeft hij ook nog wat geschoren winterhaartjes op z'n rug zitten). De meeste paarden hebben nu idd namelijk de laatste winterharen op hun buik zitten.

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:25

Ja, ik zie wat je bedoelt. Ik zag de scheerlijn niet. Nu wel. Geen idee hoe dit komt. Ik denk toch door het rare voorjaar.. Laat het wel iets los dan? Vooral op voorhoofd komt het bij mijn pony's nu mega los.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 08:40

Dat zei de osteopaat ook, dat het wellicht aan het onstuimige voorjaar ligt. Het laat nu wel redelijk los gelukkig, maar het is ook heel erg vet haar met veel schilfertjes. Ook bij zijn over zitten er hele vetten plukken bij met allemaal schilfertjes.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:48

Ja, wat die vachten betreft is dit jaar echt waardeloos. Mijn merrie is normaal in mei al volledig in zomeroutfit, maar ook zij heeft nog plukken op voornamelijk haar voorhoofd en bij de staartaanzet.