Ervaringen gevraagd oorzaken paard met hoge leverwaardes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Proudje

Ervaringen gevraagd oorzaken paard met hoge leverwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 13:37

Hallo :wave:

Ik ben normaal meer een meelezer, maar ik zit nu met zo'n probleem dat ik toch wil kijken of alle ervaring van bokt me kan helpen met het ontbrekende puzzelstukje.

Het probleem:
Ik heb mijn paarden aan huis staan. Staan allemaal in hetzelfde voerbeleid.
Nou hebben ze beiden te hoge leverwaardes ( ggt en ast). Mijn ruin extreem, is ook afgelopen week in Utrecht geweest voor een foto, echo en biopt. Hier kwam een lichte leverontsteking uit met een beetje schade, oorzaak konden ze niet achterhalen maar geen jakobskruiskruid.
Hij krijgt nu een prednisolon kuur van 6 weken.
Aangezien mijn merrie ook verhoogde waardes heeft zal het iets in het voer zijn. Maar wat...

Wat heb ik gedaan
Ik ben van hooi gewisseld.
Krachtvoer ben ik ook gewisseld, gaf altijd havens en nu overgestapt op een granenvrije brok. Ze staan al ruim 6 weken niet meer op de wei.

Uiteraard staan beide paarden onder deskundige en intensieve begeleiding van een dierenarts en Utrecht.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen in de zoektocht naar de oorzaak.

Mocht er info ontbreken vraag gerust.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:20

Nooit een bloedwormbesmetting gehad?
Bij mijn paard ook ineens hoge leverwaardes, waarschijnlijk door een vroegere bloedwormbesmetting.

Medicatie gehad, daarna bloedonderzoek, leverwaardes terug in orde.

Enkele jaren later opnieuw, toen is hij erg ziek geweest, een vasculitis erbovenop gehad.

Hier ook paarden aan huis, gebruiken zeer weinig sproeistoffen of meststoffen.
Geen JKK.

Ik geef nu regelmatig een kruidenkuur om de lever te reinigen ( mariadistelzaad)

Science90

Re: Ervaringen gevraagd oorzaken paard met hoge leverwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:22

Leverbot ook getest?

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:38

schimmelsporen in het hooi? Schimmel is een veel voorkomende oorzaak, kan ook b.v. in de voerton zitten. Of knabbelen aan behandeld hout van een stal, of weidepalen kan ook een oorzaak zijn.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 17:42

Ah dank voor alle reacties.

Leverbot is getest, ook Lyme is getest.
Verdenking is nu inderdaad schimmel in het hooi of stro.

Knabbelen aan de weidepalen doen ze ook wel, is geïmpregneerd hout, zou dat zulke hoge waardes kunnen opleveren?

Bloedwormbesmetting heeft ie ook wel gehad maar is al 3 jaar terug. Toen was z'n ggt goed, zou dat dan nu nog effect hebben? Hij is de afgelopen jaren gewoon fit geweest.

Hij krijgt nu een prednisolon kuur en in principe moet ie daarvan opknappen.
Maar sluit graag de bron uit, anders ben ik nog nergens...

Het rare is ook dat de waardes tot vorige week ( nu weet ik niet) nog best rap doorstegen, kan dat ondanks dat de bron al weg zou zijn?
( deze vraag ligt ook in Utrecht hoor)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:20

Wat waren de symptomen van je paard(en)?

Ik heb ook een paard wat twee jaar lang problemen heeft gehad van schimmel in het hooi op een pensionstal, met op zich weinig geks in het bloedbeeld (wel hoge leverwaarden en torenhoge LDH). Paard had hele vreemde symptomen die leken op longproblemen, maar uiteindelijk uit de darmen bleken te komen. Nu heb ik een darmkuurtje gegeven met heel specifieke schimmelbinders en probiotica en ik heb eindelijk weer mijn oude paard terug.

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:00

GGT heeft een latere piek volgens mij, dus dat zou dan nog even kunnen doorstijgen. De overige waardes zouden, als de oorzaak weg is, wel vrij snel moeten gaan dalen.

Schimmel kan zeker deze problemen geven. Of de palen de oorzaak zouden kunnen zijn, hangt er denk ik ook vanaf hoeveel ze ervan eten, en waarmee het behandeld is. Ik ken een paard wat torenhoge leverwaardes heeft gekregen toen hij een hele (!) stutpaal van de schuilstal had afgekloven....

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 20:28

Een hele schutpaal :wow: . Wow.
Die van mij heeft er wel aardig aan geknaagd, maar gewoon een randje. Het zijn geïmpregneerde palen ( beetje groenig). Geen idee waar de mee behandeld zijn.

De klachten waren heel vaag.
Ik merkte met rijden dat ie net wat matter was en hij heeft 1 keer ( alleen tijdens het rijden) diarree gehad en that's it. Vertrouwde het na een paar dagen niet en heb gelijk bloed laten trekken. (Gelukkig!)
Nu merk ik wel dat ie echt flink moe is, maar verder nog steeds geen klachten.
Al z'n bloedwaarden waren goed behalve de ggt, ast begon iets later mee te stijgen en hij zat laag in z'n leucocyten maar niet verontrustend.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:34

Mag ik vragen hoe de leverbot gecheckt is?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:21

Bij mij op stal hebben we dat probleem een paar jaar geleden ook gehad bij een aantal paarden waaronder mijn paard. Ze zijn behandeld tegen leverbot en het hooi is getest, maar we zijn er nooit achter gekomen wat nu precies de oorzaak is geweest en gelukkig zijn de paarden er nooit ziek van geweest.
Wel hebben de paarden met de hoogste waardes medicijnen gehad van de da.
Na die tijd heb ik nog één keer een test gedaan bij mijn paard (zij is alleen behandeld tegen leverbot) de waardes waren toen wel iets gedaald, maar nog wel boven gemiddeld.
Ik heb maar besloten om me er niet meer druk om te maken, want ze is verder gezond.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:23

Mijn paard had exact dezelfde symptomen en had leverbot. De leverbotjes zelf zijn moeilijk te vinden en de tests zijn niet altijd betrouwbaar.
Wij hebben toen gewoon "blind" ontwormd tegen de leverbot en opeens had ik mijn oude paard terug, met normale leverwaarden.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:38

Opeens raveniris?
Niets gemerkt van verminderde conditie en uithoudingsvermogen?

Vandaar ook mijn vraag over de diagnostisering raveniris.
Ik ben voor de tweede keer bezig met de mogelijke leverbot

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:39

Het begon met gewoon een beetje futloos en een doffe vacht. Werd door 2 dierenartsen afgedaan als een herfstdipje door het aanmaken van de wintervacht. Hij had geen diarree of wat dan ook. Hij voelde ook wat stijf aan en was slecht aan de hulpen. Pas na enkele maanden aanmodderen begon hij ook spiermassa te verliezen, maar zonder mager te worden.

De leverbot is hier ook onderzocht dmv mestonderzoek maar daarin was niets te vinden, wat wel vaker gebeurt. Toen dus maar het zekere voor het onzekere genomen en gewoon ontwormd.
Toen zaten we trouwens al aan dierenarts nummer drie. Leverbot blijkt hier niet snel gelinkt te worden aan paarden en er zijn zelfs dierenartsen die beweren dat paarden geen leverbot kunnen krijgen.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:34

Ach thanks, voor het delen van jou ervaring!
Hij gaat eindelijk beter eten, ik wordt er blij van!