Bolspat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatalieLot

Bolspat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 09:54

Hallo,

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn.
maar mijn vraag is toch of jullie me kunnen helpen aan de hand van mijn omschrijving.

Mijn merrie heeft bij het spronggewricht rechtsachter een klein wondje gehad. Dus eerst dacht ik dat het vocht daarvan was. Helaas dacht mijn osteopaat deze week aan spat, ik heb dit nader opgezocht en kwam uit bij bolspat en als ik naar de foto's kijk bij verschillende sites dan zit ook op die plekken vocht.

Ze heeft 3 dagen kreupel gelopen op het been maar dat is alweer 3 weken geleden. Ze loopt nu weer gewoom goed erop. Al maak ik me natuurlijk wel weer zorgen. Wat kan ik het beste doen? Toch de da laten komen kijken of nog even afwachten? Aangezien overal staat als ze niet kreupel zijn geen behandeling nodig is

alvast bedankt voor jullie info en hulp

Anoniem

Re: Bolspat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:03

Gewoon een foto maken, dan weet je het zeker.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:10

Bolspat heeft als onderliggende oorzaak vaak een OC of OCD. Als dat inderdaad het geval is kan het zijn dat een operatie nodig is.

Even een foto en je weet meer.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:32

Er is aardig wat verschil tussen spat en bolspat. Via een foto heb je zekerheid. Wij hebben bolspat behandeld door er dagelijks groene leem op te smeren....

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 15:00

NatasjavE schreef:
Bolspat heeft als onderliggende oorzaak vaak een OC of OCD. Als dat inderdaad het geval is kan het zijn dat een operatie nodig is.

Even een foto en je weet meer.

En wat houdt dat oc en ocd in??

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:15

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:19

Dank je wel! Ik heb het gelezen. Ik denk niet dat dat het is maar je weet maar nooit. Ik heb sowieso waarschijnlijk nog nooit een paard getroffen wat zo verschrikkelijk veel heeft en of krijgt als deze merrie. Ik ga deze week nog contact opnemen met de da en ik hoop dat deze het ook goed kan beoordelen aangezien ze aan het andere achterbeen al sinds augustus met een wond loopt. Maar daar heb ik een ander topic over aangemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:31

Hoe is die wond gekomen? Want als je paard een ongeluk heeft gehad kan spat ook komen door 'letsel' zeg maar. Mijn paard kreeg spat doordat id zich verstapt heeft.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:42

Ze is in de prikkeldraad blijven hangen. Maar wel met haar andere achtere been. Maar kan het ook zijn dat ze haar andere been een tijdje overbelast heeft zonder dat ik het op opgemerkt en daarvan spat heeft gekregen want het valt me pas echt 2 weken op dat er wat vocht zit in het been, ofja de keer dat ze op dat been gevallen is, daar van kan het natuurlijk ook zijn of niet? Pfffff ik wil haar het allerliefste in een glazen hokje zetten zodat haar nooit wat gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:00

Ja zoiets, ik weet niet of ze rare capriolen heeft uitgehaald oid maar dat kan zomaar.
Nogmaals, een foto en je weet het zeker.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:04

Dank jullie wel!!