haver terug te vinden in ontlasting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heideveldt

haver terug te vinden in ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 23:29

Ik geef mijn paard over de dag 1 maatschep Kentucky lite e. Het valt mij op dat er hele haver terug te vinden is in zijn ontlasting. Niet overdreven veel, maar je hoeft ook niet te zoeken. Ik doe er altijd wel 2 handen luzerne bij om beter te kauwen.
Is dit normaal, of niet.....

Kim_Asterix

Re: haver terug te vinden in ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:34

Ja hebben die van mij ook, ik zie vooral die kleine lichtbruine dingetjes terug. Eigenlijk geen idee wat het is haha, het lijkt wat op tarwe ofzo.
Mijne lijken er geen last van te hebben ofzo en vooral mijn ene slomere paard loopt echt beter op dit voer :)

Ik heb ook e-lite

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:47

mijn oude pony kreeg vroeger ook haver en dat was ook terug te vinden in de mest.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:48

Dat is normaal een paard doet ook niks met hele haver hier halen ze niks uit

Geplette haver dan weer wel

Zwarte haver voer ik hier ook wat dit is goed ivm de oliën wat het bezit maar gehele haver komt er ook in zijn geheel uit
En zal dan ook niet het energie effect hebben op je paard mits je dat wenst

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:49

ik kom het ook wel tegen :j mijn paarden zijn geen schrokkers of snelle eters dus het is denk ik normaal.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:49

Wij hebben een haverpletter op stal dus ik heb mijn kentucky geplet.. hierdoor wordt het beter opgenomen.. Bij hele korrels slikken ze veel door zonder te kauwen en daardoor vindt je dus havertjes terug in de mest..

heideveldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 00:14

ik heb het inderdaad om meer energie te krijgen bij mijn paard, daarom de Kentucky gekozen. Dus eigenlijk moet ik alles pletten om het gewenste resultaat te krijgen. Niet dat ik het erg vind als ik wat in zijn ontlasting terug vind, maar het leek me al dat hij er zo niet zoveel aan had. Hoe ziet zo´n havenpletter eruit, of kan het ook met een huis tuin en keuken apparaat

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:37

Je kunt net zo goed geplette haver kopen denk ik

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 06:07

Ik voer er ook luzerne doorheen en sindsdien is het een stuk minder

heideveldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 12:08

geplette haver is maar 1 soort denk ik, maakt het dan niet uit welk soort haver je voert. De Kentucky bestaat uit 5 soorten. Ook ik voer er luzerne door, maar meneer haalt eerst het lekkere ertussen uit.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:14

Ik voer 5 granen en heb ook granen in de mest zitten. Die worden niet stuk gebeten en dus niet opgenomen.

heideveldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 12:23

en dat is dan toch zonde. Als je dit met geplette haver meer kan voorkomen en er meer door het paard wordt opgenomen is het denk gunstiger voor het paard. Is er een merk wat dan geplette haver verkoopt en wat ook goed is, of is het handig om bij havens te blijven en zelf creatief te worden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:32

Geplette haver is prima voer, maar dan wel vers geplet. Ik heb altijd geleerd dat als je het geplet en wel koopt, de energie al uit de haver verdwenen is. Dus pletten en gelijk voeren.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:34

Geplette haver heeft alleen zin als het net geplet is, dus niet als het al weken in een zak zit.
Ik gebruik ook de kentucky en ik vind bijna tot niets terug in de mest, ik voer er ruwe spelt bij.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:55

Je zou het zelf kunnen pletten met een baksteen maar denk dat je dan wel even bezig bent... Ik weet niet of er nog andere manieren zijn zonder dat je een pletter moet aanschaffen..

heideveldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:16

had het al even geprobeerd met een baksteen maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. Dus als iemand nog een idee heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:17

Als het goed is kun je zien dat als je die havertjes uit de mest peutert dat het alleen nog de schilletjes zijn en dat de binnenkant er volledig uit weg verteerd is. Het heeft dus wel degelijk zin om hele haver te voeren.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:08

Dat heeft de mijne ook altijd. Zijn idd de "schilletjes" niet om je druk over te maken:)

heideveldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 23:26

oohh dat zijn weer andere berichten. Zal toch eens peuteren, want als dat zo is scheelt dat alweer een zorg.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:21

ik heb een tijd bewust volle zwarte haver gegeven en ik vond weinig tot geen "korrels" terug en als dit toch zag, dan waren dit meestal idd lege "schilletjes". Als het toch een keer volle korrels waren dan was het omdat ze stress kreeg en dus versneld en dun ging mesten... (bv als ik wilde invlechten voor wedstrijd :+ )

het duurt ook enkele weken vooraleer je paard volle granen "goed" kan verteren.

heideveldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 12:24

Hij krijgt de haver al een jaar dus daar ligt het niet aan. ga nog eens goed opletten wat ik terug vind en uiteraard bedankt voor het meedenken