Osteopaat bij veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraFaas

Osteopaat bij veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:06

Een paar dagen geleden kwam er een osteopaat op de boerderij om een paar paarden te behandelen, mijn 10 maanden oude ponyxtinker had een tijd last van hoesten ( dierenarts er al bij gehad en behandeld) en we wilden weten of een osteopaat daar misschien ook wat mee kon.

Ik was zelf aan het werk en was mijn moeder erbij, maar het kwam erop neer dat mijn veulen helemaal vast zat tussen de oren en dat hij graat mager is.
Mijn moeder begon zich ook wat te irriteren toen de osteopaat zei dat ze niet aan zijn hoofd moest zitten en hem zo goed als los moest laten, maar dan blijft veulen lief natuurlijk niet staan dus later zei de osteopaat dat mijn moeder hem wel bij zijn hoofd moest vasthouden.
Mijn veulen vind het nogal spannend als een vreemd bij zijn hoofd komt, hij duikt dan als het ware weg, de osteopaat vond dat een teken van vastzitten? (kan ik ook verkeerd hebben begrepen?)
Nu vond ze hem dus ook heel mager terwijl hij een hele bolle buik heeft, maar je kunt zijn ribben opzich wel (een beetje) voelen, dus dat vind ik ook een beetje dubbel.

Nu wil ik hem bijna in de opfok doen en dat vertelde mijn moeder ook en toen zei de osteopaat dat hij dan zeker een hele goede behandeling moet ondergaan want anders komt hij nog erger uit de opfok.

Ik denk niet dat ik hem weer laat behandelen door een osteopaat, misschien als hij volwassen is.

wat is jullie mening over osteopaten en kan een veulen echt al zo vastzitten en veulens hebben toch vaker bolle buikjes en dat je de ribben kan voelen?

Alvast erg bedankt! :D

Set_Elkol

Re: Osteopaat bij veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:08

ik denk dat een veulen al wel vast kan zitten, en bij een bolle buik met ribben denk ik aan een wormenbesmetting. dat komt misschien vaker voor maar het hoort niet zo.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:09

OPG -> MD

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:11

Ik zou eerder denken aan wormen bij jouw beschrijving. Die osteopaat zou ik niet weer laten komen.
Je kunt een diertje op spanning niet beoordelen dat ziu hij moeten weten.

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:11

Ja? Ik snap bij volwassen paarden die misschien een beetje verkeerd worden gereden, maar kan dus ook bij paarden die alleen maar los lopen zegmaar?

Hij is onderzocht en ontwormt! :D en de dierenarts is erbij geweest en die vond hem niet mager?

Bedankt voor het antwoord! :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:12

vastzitten kan ook door vallen, hangen in het halster, dat soort acties. Maar het klinkt inderdaad ook een beetje alsof de osteopaat niet heel geduldig was dus ik weet niet hoe serieus je die moet nemen.

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:14

O ja dat kan natuurlijk ook nog! Bij de andere paarden is de osteopaat wel heel goed, ik denk dat het gewoon niet zo geschikt is voor veulens! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:18

osteopaat tegen hoesten?
Ik zou er een goede wormkuur indoen,die ook tegen spoelwormen werkt.Het zou kunnen dat het hoesten daar door komt.
Osteopaat bij veulens kan prima,als ze een glijer hebben gemaakt ofzo.Niet als ze hoesten.
Heb je een foto van je veulen?

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:23

We hadden trouwens voor het hoesten al een DA erbij gehad en ook al medicijnen! Het was een idee van mijn moeder en ik dacht het kan niet zoveel kwaad. :)

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 7832_o.jpg

Ik weet niet zo goed hoe ik een foto hier moet plaatsen maar de laatste is van een paar weken terug!

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:24

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:25

leuk veulen, op de laatste foto vind ik de buik wel erg bol en ribbig inderdaad. Veulens moet je echt heel goed ontwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:26

die heeft wel een wormbuikje...leuk veulen!met wat voor wormkuur is hij ontwormd?Werkzame stof bedoel ik.

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:35

Oke! ik weet eigenlijk niet welke wormenkuur hij heeft gehad, mijn moeder doet dat meestal hihi. Maar ik zal wel even kijken welke het beste voor hem is. Ik dacht dat we eind vorig jaar een mestonderzoek hadden gedaan en dat dat toen meeviel maar voor de zekerheid kan ik wel (preventief ook) nog een wormenkuur doen!
En bedankt! :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:39

Ik heb zelf mijn veulen best vaak preventief ontwormd, om en om met 2 verschillende kuren. Ik ontwormde elke anderhalf maand, klinkt heftig maar nadat hij veel buikpijn had op een gegeven moment wilde ik een wormenbesmetting sowieso voorkomen.

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:41

Ja om de anderhalf maand wow! Maar als het helpt dan is dat wel goed! En dat van 2 verschillende kuren is wel een slim idee! Bedankt :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:47

valt mee hoor :j dat waren de eerste maanden. Dit is een dierenartsadvies:

Citaat:
Wij adviseren veulens vanaf 10 dagen te ontwormen met ivermectine en dit daarna iedere 6 weken te herhalen. Bij veulens komen ook nog spoelwormen’ voor, deze kunnen onder andere verstoppingen in de dunne darm veroorzaken als de veulens of jaarlingen onvoldoende (of met de verkeerde middelen) ontwormd worden. In verband met de grotere resistentie van spoelwormen tegen ivermectine is het verstanding veulens en jaarlingen ook op 6 en 10 maanden leeftijd te ontwormen met pyrantel (Strongid-P).

Uiteindelijk heeft mijn veulen ook niet een bolle buik of zichtbare ribben gehad!

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:50

Ooh dat is een mooi stukje dat wist ik helemaal niet! Kan ik daar ook weer mooi rekening mee houden! Ik ga hem dus zowiso nog ontwormen! ( en goed letten met welke kuur hihi) :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:55

Je zou nu dus wel mooi met Pyrantel kunnen ontwormen! En dan wat overdoseren, dus niet precies zijn gewicht.

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:56

Ja dat kan ik wel doen! Oke! :)
Heel erg bedankt voor het advies! :D

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:13

Nou ik heb wel een hoop positieve ervaringen met een osteopaat en dan niet alleen met mijn eigen paard maar ook met die van de manege . Ik denk dat ook een veulen best vast kan zitten en ik zou op zich als je vermoed dat je veulen vast zit of met kwaaltjes blijft zitten er een goed opgeleide ostopaat bij halen die in ieder geval veel geduld heeft ook om het de mensen uit te leggen hij zit nog erg in de groei dus dan lijkt het mij gezond dat het dan in de gaten wordt gehouden en zonder ongemakken kan opgroeien want anders zou het de groei en gezonheid misschien wel tegen houden en dat lijkt me niks.

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 22:16

Ja ik geloof ook wel dat osteopaten goed zijn! Maar ik wacht er toch mee tot hij volwassen is, hij straalt alleen maar vreugde uit en zit verder goed in zijn vel! ;)