Zwelling op de hals (begin abces??)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Zwelling op de hals (begin abces??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:45

Omdat ik graag ervaringen zou willen horen en om het van me af te schrijven, doe ik hier mijn verhaal van dikke, dikke pech...

Op stal hebben wij twee poets/was plaatsen en daar heeft mijn paard een klap proberen te geven aan een ander paard dat op dat moment op de andere poetsplaats werd gezet. Hierbij heeft ze de stalen punt van de omheining geraakt die de twee poetsplaatsen scheidt. Met als gevolg een beste wond.
De volgende twee dagen werd dit been dik en vertrouwde ik het niet helemaal. Mijn stalbaas om advies gevraagd en hij vertelde dat zijn dierenarts de volgende dag zou komen en die wou er vast wel even naar kijken. Prima!!
Volgende dag kreeg ik een berichtje van mijn stalbaas dat die dierenarts haar in de hals gespoten had en dat het er prima uitzag. En inderdaad, de volgende twee dagen ben ik met haar wezen stappen en het been zakte flink af.
Vrijdagochtend kreeg ik een belletje van mijn stalbaas dat mijn paard stok kreupel op stal stond en ook niet uit haar box wou... Ik dacht gelijk aan het been met die wond, maar nee, het was linksvoor... Zodra het kon, ben ik naar stal gegaan en ik vond daar een hoopje zielig paard op stal... Ik heb getemperatuurd en ze had ook verhoging. Ik heb toen gelijk mijn eigen dierenarts gebeld en die kwam er zo snel mogelijk aan.
Voordat hij de box in liep, vertelde ik hem van die wond en of het daar mee te maken had en hij vroeg meteen of ze in de hals gespoten was. Ja dus... En hij liet mij zien dat ze op de plek waar ze gespoten was een zwelling zat... De zwelling zit links en daardoor kon ze haar linkerbeen niet goed gebruiken, want het trekt naar beneden... Hij heeft haar met medicijnen ingespoten (vraag me niet meer wat, want ik heb een geheugen als een zeef). Ook heeft hij penicilline in de borst gespoten en die moest ik de komende 4 dagen zelf doen.
De volgende twee dagen voelde ze zich inderdaad stukken beter en kon ze ook weer lopen! Maar helaas te vroeg gejuicht... Op een avond stond ze met 39 graden verhoging... Weer de dierenarts gebeld en die was bang dat het aan abces gaat worden, maar ik moest nog die penicilline spuiten, dus dat zou wel helpen tegen de verhoging en dan zou hij de volgende ochtend zo snel mogelijk komen.
De volgende dag stond ze nog steeds sneu op stal, maar gelukkig bleef ze wel eten! De dierenarts kwam, maar na het voelen van de zwelling, constateerde hij dat het (nog) geen abces is en hij heeft haar nu Cobactan gegeven en de komende twee dagen zou hij weer langs komen en haar dit weer geven.
Paardlief knapte ontzettend op en de zwelling was al behoorlijk geslonken! Op de laatste dag dat de dierenarts zou komen, was hij ook zeer tevreden en hij denkt dat we er op tijd bij zijn geweest en dat het hopelijk geen abces wordt. Ik kreeg wel nog een flesje met Cobactan en dit moest ik nog 3 dagen blijven geven.
Nu moet ik het in de gaten blijven houden en als de zwelling wel weer dikker wordt, moet ik hem meteen weer bellen...
Vandaag was de laatste dag van het zelf spuiten. Toen ik op stal aan kwam, stond ze lekker te kroelen met een vriendje, maar later bij het binnenhalen, vond ik haar toch wat sufjes. Ik heb haar weer getemperatuurd, maar ze had geen verhoging. Ook heb ik het idee dat de zwelling ietsjes dikker is geworden, maar het kan ook zijn dat ik nu spoken ga zien... Mijn stalbaas houdt haar in de gaten, dus ik hoop dat als ik morgen kom, dat het allemaal mee valt... Ik ben zo bang dat het een abces wordt en dat het dan open gesneden moet worden...

Voordat mensen gaan vallen over het spuiten door de dierenarts; ik heb deze al benaderd om er een melding van te maken, maar zoals mijn eigen dierenarts ook al zei, dit kan elke dierenarts een keer overkomen en het gebeurd misschien bij 1 op de 1000 paarden... Ook heb ik die eerste dierenarts niet gebeld toen ze stok kreupel op stal stond, omdat ik toen niet wist dat het met dat spuiten te maken zou hebben... Ik dacht minstens dat ze hoefbevangen o.i.d was, want ze wou niet recht op haar voorbenen staan...

Wie heeft hier ervaringen mee en dan niet op borst, maar echt een zwelling/abces op de hals?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:54

Mijn paard heeft sowieso na spuiten in zijn hals heel snel zwellingen die doorzakken naar beneden waar hij dan kreupel of stijf op loopt. Hij was een keer in de hals gespoten en toen hing er een bal aan zijn borst.
Bij de vorige eigenares heeft hij na een inenting een abces in zijn borst gehad, is hij heel erg ziek van geweest, kwam toen veel troep uit. Ook hoge koorts en niet willen lopen. Heeft best lang geduurd toen.
Dit is niet de schuld van de dierenarts idd, kan altijd gebeuren, heel vervelend!

Edit, ik zie net dat je geen ervaringen wil van abcessen in de borst, sorry, lees ik net pas....
Laatst bijgewerkt door Vala op 08-03-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Ik heb het met entingen vaker gehad, mijn eerst paard kreeg zoveel zwelling in de hals dat ze haar hoofd niet meer naar beneden kon doen en daardoor niet meer van de grond kon eten.
Die werd ook stijf inderdaad.

Mijn huidige paard krijgt enorm veel zwelling van alle soorten spuiten in zijn borst, zoveel dat hij nauwelijks kan lopen en ook zwaar bevangen lijkt.
Ik heb hem na de laatste keer enten zelfs een aantal dagen op de metacam gehad vanwege de pijn, koorts en het nauwelijks kunnen bewegen.

Van antibiotica spuiten krijgt hij ook zwelling, maar in zijn hals minder dan in zijn borst.

marley93

Jeetje, dat is vervelend! Hopelijk gaat het snel weer beter met je paard. En vette pech dat jullie net die 1 op de 1000 zijn. :(

Ik heb zelf geen ervaringen hiermee, maar hopelijk kunnen andere bokkers je wel helpen. In ieder geval succes de komende tijd.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:58

Vala schreef:
Mijn paard heeft sowieso na spuiten in zijn hals heel snel zwellingen die doorzakken naar beneden waar hij dan kreupel of stijf op loopt. Hij was een keer in de hals gespoten en toen hing er een bal aan zijn borst.
Bij de vorige eigenares heeft hij na een inenting een abces in zijn borst gehad, is hij heel erg ziek van geweest, kwam toen veel troep uit. Ook hoge koorts en niet willen lopen. Heeft best lang geduurd toen.
Dit is niet de schuld van de dierenarts idd, kan altijd gebeuren, heel vervelend!

Edit, ik zie net dat je geen ervaringen wil van abcessen in de borst, sorry, lees ik net pas....

Geeft niet! Ik heb namelijk gelezen dat abcessen in de borst makkelijker te verhelpen zijn dan in de hals... Vandaar :-)

Nouvel schreef:
Ik heb het met entingen vaker gehad, mijn eerst paard kreeg zoveel zwelling in de hals dat ze haar hoofd niet meer naar beneden kon doen en daardoor niet meer van de grond kon eten.
Die werd ook stijf inderdaad.

Ging dit vanzelf weer over bij dit paard??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:02

ja ik heb er wel een dierenarts voor laten komen toen omdat ik er zelf erg van schrok, maar het is vanzelf over gegaan

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:04

marley93 schreef:
Jeetje, dat is vervelend! Hopelijk gaat het snel weer beter met je paard. En vette pech dat jullie net die 1 op de 1000 zijn. :(

Ik heb zelf geen ervaringen hiermee, maar hopelijk kunnen andere bokkers je wel helpen. In ieder geval succes de komende tijd.

Dank je wel!!!

Nouvel schreef:
ja ik heb er wel een dierenarts voor laten komen toen omdat ik er zelf erg van schrok, maar het is vanzelf over gegaan

Oke, ik hoop dat het bij die van mij ook vanzelf overgaat...

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:26

Ik heb hier ervaring mee. Zelfde verhaal, in hals gespoten daarna dikke koorts niet meer van de grond willen eten enz.
Duurde even voor we erachter waren. Maar uiteindelijk toch open moeten snijden. ( heb wel niet zo smakelijke foto's, maar die moet ik even zoeken).
Intensief proces met veel spoelen enz daarna, maar paard knapte best snel op.
De wond moest wel een dikke week open blijven en heelde daarna langzaam maar goed. Moet nl van binnenuit dicht.
Paard is helemaal hersteld op een cosmetisch deukje na.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:32

Proudje schreef:
Ik heb hier ervaring mee. Zelfde verhaal, in hals gespoten daarna dikke koorts niet meer van de grond willen eten enz.
Duurde even voor we erachter waren. Maar uiteindelijk toch open moeten snijden. ( heb wel niet zo smakelijke foto's, maar die moet ik even zoeken).
Intensief proces met veel spoelen enz daarna, maar paard knapte best snel op.
De wond moest wel een dikke week open blijven en heelde daarna langzaam maar goed. Moet nl van binnenuit dicht.
Paard is helemaal hersteld op een cosmetisch deukje na.

Brrr en hier ben ik dus zo bang voor... daarom hoop ik dat wij er wel op tijd bij zijn en dat de zwelling vanzelf weggaat en geen abces wordt...
Je mag me de foto's eventueel wel per PB sturen als je ze gevonden hebt? En heb je ook een foto van het deukje wat ervan over is gebleven?

Proudje

Re: Zwelling op de hals (begin abces??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:38

Ik vond het ook heel spannend, maar had gelukkig een hele goede en fijne dierenarts die mijn zorgen begreep en ons super begeleide hierin.
Foto's moet ik even zoeken :o

ChelseaII

Re: Zwelling op de hals (begin abces??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:32

Ja,dat is zeker fijn! Mijn dierenarts is gelukkig ook altijd erg geduldig en legt alles goed, daar wordt je zelf ook rustig van.
Doe maar rustig aan met die foto's hoor; het heeft geen haast!