Traanoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Traanoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 14:12

Ik vrees dat we volgende week weer de dierenarts kunnen bellen.

Mijn paard heeft een stofallergie.
Stond 24 uur buiten met onbeperkt voordroog en s'nachts kon ze de stal in waar stro lag.
Dit ging altijd super.
Nu hadden we een nieuwe baal wat erg droog en stoffig was. Ik heb er alleen niet bij nagedacht en dit gewoon gevoerd (stom natuurlijk)
Gelukkig is ze niet gaan hoesten of dampig geworden.

Dit is nu zo'n 2 weken geleden gebeurd.

Sinds anderhalve week hebben we ons eigen plekje. En staat ze overdag lekker buiten en s'nachts in een stal met vlas. Hier krijgt ze ook weer onbeperkt ruwvoer. Had verwacht dat het dan wel over zou gaan met der oog.
Maar nu is er geen peil op te trekken ene dag heeft ze weer een traanoog andere dag is het weer minder of zelfs weg.

Het vocht wat eruit komt is gewoon waterdun en niet vies. Echt een traanoog. Der oog is ook niet vies.

Wat kan ik hier nog aan doen?

zodiacje

Re: Traanoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:08

Ik zou m door laten spuiten door de d.a. dan weet je zeker dat alle oude meuk eruit is

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:18

Klinkt als hooikoorts klachten. Zou inderdaad even met je veearts overleggen. Vervelend voor je paardje.... succes!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:23

Eén oog? Klinkt als traanbuisverstopping. Als de dierenarts eens langskomt kan die het eventueel doorspuiten. Mijn paard heeft het al zolang ik haar heb. Doorspuiten heeft geen zin gehad, maar ze heeft er ook totaal geen last van.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 07:59

Ja klopt. Het is aan een oog. En de ene dag ook erger als de andere dag.
Heb het idee dat het s'nachts op stal ook weer erger is. Ga zo weer voeren. Kijken hoe het er dan uit ziet.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:12

Even een fotootje van maken. Bij mijn paard precies hetzelfde. Ene keer erger dan de andere keer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 11:01

Vanmorgen was er weer niks te zien.

@agossie bedoel je een foto maken op de kliniek. Of zelf even een foto er van maken?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:08

Ik bedoelde gewoon een fotootje maken als het oog weer traant. :j

Ik denk namelijk dat het een verstopt traanbuisje is (maar ik ben géén dierenarts!!!). Persoonlijk zou ik niet een DA hier voor laten komen, maar als je paard een keer behandeld moet worden, voor bijvoorbeeld tandarts of iets dergelijks, waar hij/zij een roesje voor moet krijgen, kunnen ze meteen de traanbuis even meepakken. Ze doen dan vanuit de neus een ieniemienie buisje in de traanbuis en spoelen heb door. Niet pijnlijk, maar wel wat vervelend voor je paard, dus een roesje is wel prettig.

Als je het echt niet vertrouwt, en je paard is gevoelig aan het oog, dan is het verstandig wel een dierenarts er naar te laten kijken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 11:20

Ik vind het ontzettend moeilijk.
Ze lijkt er geen last van te hebben. En omdat het de ene dag wel is en dan weer niet.
Denk ik steeds ik kijk het nog even aan.

Maar ik heb al een paard met maar een oog waar die mee ziet. Ik wil graag dat mijn merrie wel twee ogen blijft houden waarmee ze kan zien.

Vanavond nog maar even kijken.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:32

Je kan altijd de arts even bellen natuurlijk voor overleg. Kost je eerst nog geen consult en kan je toch je zorg voorleggen.

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:35

Mijn paard heeft dat regelmatig. Wat ik doe is de traanbuis masseren. Zo'n beetje op de lijn vanaf de ooghoek richting het neusgat, op het bovenste deel waar bot onder zit, niet op weke delen. Het paard gaat ervan briesen en het probleem is bij mij dan redelijk snel opgelost. Het proberen waard. Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 11:42

Dankjewel PenS
Denk dat ik morgen maar gewoon bel. En kijken of hun het nodig vinden om langs te komen.
Ik heb niet het idee dat ze er last van heeft of ernstig is. Maar vind ogen toch altijd een beetje link.

@Splashie Dat is ook een goed idee om te proberen. Straks maar even proberen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:39

Heel het weekend geen traanoog gezien.
Kom ik vanmorgen op stal heel der wang nat. Oog ook helemaal vochtig.
Heb dus ook de dierenarts gebeld. Die vond het nog niet noodzakelijk om langs te komen.
Wel kon ik een oogzalfje op halen. Moet ik nu 5 dagen 2x per dag gebruiken.
En dan even kijken of het weg blijft. Komt het dan weer in zulke erge mate terug als vandaag dan komen ze wel kijken en gaan we verder zoeken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:43

Wou net zeggen: voor traanoog bel ik geen DA, gebruik ik Terracotril (op voorschrift) of Terramycine (vrij verkrijgbaar), of anders es uitwassen met een aftreksel van kamille. Maar eerlijk gezegd laat ik het meestal zo, zeker in de winter (in de zomer is het vervelender met de vliegen).

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:09

Fijn dat je even kunnen overleggen! Ik hoop dat de zalf helpt!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:27

Ik ben er echt helemaal klaar mee.
Volgende week maar de dierenarts laten komen. En dan hopen dat ze het dan weer heeft.

Het is nu een paar dagen goed gegaan. En vanmorgen had ze alweer een beetje een loop-oogje. En vanavond was het weer goed raak. Oog weer dik, ze loopt te knijpen en flink vochtig.
Gelijk weer begonnen met zalven.

Tis zo jammer dat ik deze week dagdienst heb. Was mooier geweest om de dierenarts gelijk morgenochtend te laten komen.

Edit: Wel heeft ze ook stofallergie. Denk dat het daar ook wat mee te maken heeft. Zo had ik van de week het hooi niet laten weken maar enkel afgespoten. Dat was duidelijk niet voldoende en daar reageerde ze ook meteen op door weer te gaan hoesten.
En der buurman krijgt gewoon droog hooi.
En ik heb een kleine hoeveelheid hooibalen opgeslagen in de zelfde schuur. Misschien dat dat ook mee speelt?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:55

Mijn Tinker heeft ook last van traanogen, traanbuisjes zijn doorgespoeld, oogzalf/druppels geprobeerd en schoon maken met steriel water/groene thee ed en niets helpt. Onder haar oog raakt het helemaal geïrriteerd en ik weet niet meer wat ik er tegen moet doen. Dus ik ben benieuwd op hier nog goed tips voorbij komen. DA weet het ook niet meer!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 06:33

Ik word er ook niet goed van. Ik vind het niet normaal dat ze heeft. Het hoort gewoon niet.
Deze week heeft ze 2 dagen gehad dat het oog dik en nat is van het tranen.
Het komt zo maar opzetten en is met een dag weer weg.
Ik wil de dierenarts er nog naar laten kijken. Maar ik moet dan meteen bellen en laten komen anders is het weg.
Wel al telefonisch contact gehad. En het zou niks ernstigs zijn. Gewoon schoonmaken en oogzalf gebruiken. Ik kan eventueel naar de kliniek komen om ze uit te laten spuiten en verder onderzoek te laten doen. Maar dat zou volgens hun niet veel uitmaken. Zou dan even weg blijven en dan weer even hard terug komen.