Meer spieren opbouwen, eerst dikker voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Meer spieren opbouwen, eerst dikker voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 12:49

In de (top)fitness wereld is het heel gewoon om meer te eten om meer spieren op te bouwen. Bodybuilders zijn zelfs een tijd van het jaar (buiten seizoen) vet aan het opsparen, om dit later, als ze weer vol in training gaan, om te zetten in spieren.

Mijn paard is echt super op gewicht, maar mag in zijn spieren nog wel bijkomen. Nu is mijn vraag: zouden jullie meer gaan voeren om het aanzetten in de spieren te versnellen/mogelijk te maken, of werkt dat bij een paard niet op dezelfde manier?

Uiteraard weet ik dat het de training is die de spieren opbouwt, maar is het nodig om in die periode ook meer te voeren? En dan dus vooral in ruwvoer/vetten, mijn paard hoeft niet feller te worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:11

Als je paard nu goed op gewicht is zou ik niet veel meer gaan voeren.
Wel kun je naar mate je paard meer/zwaarder werk moet gaan doen evt de hoeveelheid voer aan kunnen passen, want hij moet niet af gaan vallen doordat hij harder moet werken, dan kweek je inderdaad geen spieren.
Of je zou iets kunnen geven dat helpt om de spieren op te bouwen, bijv. lucerne waar veel goede eiwitten inzitten.

dus even je paard aankijken en afwachten wat die nodig heeft.

Nicksel

Re: Meer spieren opbouwen, eerst dikker voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:26

Wellicht is het ook interessant om dan even te kijken naar het soort brok dat je geeft/gegeven wordt. Die van mij mocht ook écht wat meer body hebben, maar was prima op gewicht en hoefde absoluut niet heter te worden. Zij krijg nu pavo engerycontrol bovenop haar normale brok. Moet zeggen dat ze het daar erg goed op doet: ze begint mooier in de spieren te komen en is niet scherper geworden.

En idd wat nouvel al zegt, vooral kijken naar wat je paard precies nodig heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:34

bodybuilders voeren zichzelf ook niet 'dikker'.. die bulken zijn bedoeld om een kleine reserve aan te maken om het culten goed door te komen.

als je bijna geen lichaamsvet hebt en je gaat dan zwaar trainen, dan houdt je de trainingen niet vol en kan het lichaam slecht herstellen.. Je zorgt dus dat je een kleine reserve hebt waarmee je een zware trainingsperiode met een eiwitrijk dieet goed kunt doorstaan. Een bodybuilder bulkt naar een vetpercentage van zo'n 20%, dat is 5% boven dat van een gezonde jonge man (dus nog niet eens sprake van 'overgewicht'). bij mannen van 30-39 is gezond zelfs tot 17.5% en tussen de 40-50 tot 22%. Dus de 'bulk' lijkt veel 'groter' dan hij werkelijk is.. een top bodybuilder heeft na een cult vaak nog maar een vetpercentage van zo'n 8% wat zelfs bij mannen ongezond laag is (deze sporters bulken ook echt niet tot 20%)

Tenzij je een bodybuilder als paard wilt, is bulken en culten helemaal niet verstandig voor een paard.. Vooral omdat een paard een zo'n gelijkmatig mogelijk eetpatroon nodig heeft.. Dus niet van heel weinig, naar calorierijk en van daar uit naar heel schraal met hoge eiwitten (zoals een bodybuilder dat doet).

gewoon normaal voeren en valt hij af bij de zwaardere trainingen, of heeft hij moeite met volhouden dan een sportbrok geven of aanvullingen geven in het dieet.

een paard zal als je hem een paar weken per jaar vakantie gunt (geen zwaar werk) voldoende reserve opbouwen om zwaarder te trainen in het seizoen denk ik (als je het voedingschema niet echt aanpast).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:16

Bedankt voor jullie reacties! Geeft weer stof tot nadenken :j

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:56

Kijk eens naar de waarden van eiwitten en aminozuren in het krachtvoer wat je voert, en vergelijk dat eens met anderen. (Www.voervergelijk.nl) ook de kwaliteit van het hooi is erg belangrijk.

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:39

misschien wat muesli?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:32

tenzij een paard moet afvallen zal ik altijd naarmate de training "zwaarder/intensiever" wordt een rantsoen wat opschroeven, niet drastisch maar toch net iets meer en eiwitrijker of een supplement. Niet zozeer omdat ze de energie nodig hebben (halen ze in de meeste gevallen nog makkelijk uit hun ruwvoer, maar eerder om de spieren(opbouw) wat te ondersteunen (hogere nood aan vitaminen en mineralen/anti-oxidanten)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:12

Interessant; ik zit me hetzelfde af te vragen.
Mijn paard (15 jaar) is op gewicht maar ik zou hem willen ondersteunen qua spieropbouw.
Naar mijn gevoel liep hij voor de winter vlotter.
In zijn werk (arbeidspaardrijden) moet hij vaak van stilstand naar galop en korte sprints (proberen) te trekken.

In de koudste maanden voer ik hem bieten en recup mash bij (en hij draagt een dik deken) omdat hij zich niet op peil kan houden met enkel hooi en muesli (2kg pavo / dag + 1 kg Aveve sport mix zero)

Nu overweeg ik om over te stappen op Dodson en Horrell (Build up cubes) zodat hij blijvend wat extra heeft.
Met supplementen stel ik me de vraag hoe lang en goed dat doorwerkt, nadat je ophoudt met het supplement ? En welk supplement dan; creatine of eerder vit.E en selenium; of laat ik eerst bloed trekken ?

Uiteraard heb ik Bokt al grondig afgespeurd naar ervaringen en inzichten en ben zo op dit topic uitgekomen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:56

ik heb al 2x de build up mix van D&H gevoerd en ook al geef ik maar een halve kilo per dag bij, vind toch dat ik, mits training, mijn paard kan zien bijtrekken... Creatine deed niet zoveel bij mijn paard. VitE nog nooit gesupplementeerd omdat er ook nooit een tekort was

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:59

Ik ben, na overleg op stal, nu een klein beetje mais (1/4 voerschep per dag) in combi met luzerne (dikke voerschep per dag) gaan bijvoeren. Eens kijken of dat aan gaat zetten. Zo niet, dan ga ik de hierboven genoemde opties in de brok ipv zijn muesli maar eens proberen. Voorlopig ga ik dit een maand of twee de kans geven, daarna weer verder kijken (of lekker zo houden).

De brok kan ik op voervergelijk helaas niet vergelijken, de brok bij ons op stal wordt speciaal voor onze stal gemaakt. Dit is brok met zo min mogelijk suikers, de andere samenstelling zou ik moeten vragen, maar daar kan de molenaar die dit maakt me vast bij helpen :j

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:03

Ik heb dit probleem een tijdje terug ook gehad.. Pony was aan de dikke kant want hij kreeg veel biks om spieren om te bouwen. Dit hielp echter totaal niet, hij werd alleen nog maar slomer en zat niet echt lekker in zijn vel. Toen me toch maar gaan verdiepen in de verschillende soorten biks, hij kreeg toen veel onderhoudbiks die vanuit de manege werd gegeven. Nu krijgt hij een speciaal soort biks die speciaal gericht is op de spieropbouw van het paard. Moet er wel 3 kwartier voor rijden om het op te halen maar het gaf zo'n groot verschil! En hij is alleen maar slanker ervan geworden *\o/*

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:09

Spieren worden opgebouwd uit eiwitten.. Dus als je het voor je paard makkelijk wilt maken om spieren op te bouwen, dan zou ik toch kijken of je ergens voorzichtig aan wat hoger in je eiwitten kunt gaan zitten op de dagen dat je traint.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:36

De eiwitten in zijn eten zijn ondertussen opgehoogd. Hij krijgt luzerne bij, en ivm de calcium/fosfor verhouding ook mais. Daarnaast ben ik hem na het werk een sportmuesli bij gaan geven. Hij wordt iig niet dikker, niet heter. Spieren opbouwen is nog moeilijk te bepalen uiteraard, maar dat is na twee weken ook niet te verwachten. Voorlopig gaan we dit even volhouden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:43

Ah goed!

Mocht dit niet werken zou ik ook een kritisch naar je trainingsschema kijken :) : wat doe je wanneer met je paard en hoe lang en intensief is dat?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:19

Dit verhaal hier onder heb ik al eens geplaatst maar sluit goed aan bij jouw verhaal:

Echte spiergroei krijg je alleen maar als je echt traint. Tijdens training trek wat spier vezels kapot en het herstel daarvan zorgt voor meerdere spier vezels, daardoor groeit een spier. Natuurlijk is het super belangrijk dat er voldoende bouwstenen aanwezig zijn in het lichaam om die vezels op te bouwen. Deze bouwstenen zijn eiwitten die weer opgebouwd worden uit aminozuren.

Je moet dus op zoek naar voer met de juiste gehalte aminozuren dus goede kwaliteit eiwit! Deze zijn de belangrijkste bouwstenen van spieren. Sommige van deze aminozuren zijn essentieel, dat betekend dat ze in de voeding moeten zitten, het paard kan deze zelf niet maken.

Bij het kiezen van een geschikt voer, let vooral op de grondstoffen die voor het eiwit zorgen in het voer die vertellen je wat over de kwaliteit van het eiwit. Goede eiwit bronnen zij luzerne en soja. Let op de gehalten Lysine, Methyonine + Cytine, Threonine enTryptofaan. Dat zijn belangrijke aminozuren.

Veel paardenvoer producenten geven je niet zomaar de essentiële aminozuren gehalten, maar als je contact op neemt en er specifiek naar vraagt vaak wel. Vertellen ze het je niet, weet je vaak al genoeg!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:25

@ts wat voor sportmuesi heb je gekozen? Ik zit een beetje met hetzelfde en overweeg na de training een kwartje pavo topsport te gaan voeren maar misschien zijn er nog betere alternatieven.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:30

Zoals aan de reacties al te zien is werkt het niet zo.
Wat wel effectief helpt voor meer spieren is de juiste (!!) trainingen toepassen en zorgen dat er ruim voldoende voedingsstoffen aanwezig zijn om te herstellen en op te bouwen.
Heb nu niet zoveel tijd maar als ik morgen wat meer tijd heb kan ik als je wilt wel wat goede artikelen voor je plaatsen hoe het werkt met spieropbouw icm de juiste voeding/voedingsstoffen het lijf dan nodig heeft.
Lukraak er meer eten instoppen en ondoordachte trainingen is simpelweg gokken of het het goede is.
O.a. Spirulina geeft een goede boost aan natuurlijke voedingsstoffen voor herstel na training en spieropbouw .

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:36

hesterve schreef:
Wat wel effectief helpt voor meer spieren is de juiste (!!) trainingen toepassen en zorgen dat er ruim voldoende voedingsstoffen aanwezig zijn om te herstellen en op te bouwen.
Heb nu niet zoveel tijd maar als ik morgen wat meer tijd heb kan ik als je wilt wel wat goede artikelen voor je plaatsen hoe het werkt met spieropbouw icm de juiste voeding/voedingsstoffen het lijf dan nodig heeft.
Lukraak er meer eten instoppen en ondoordachte trainingen is simpelweg gokken of het het goede is.
O.a. Spirulina geeft een goede boost aan natuurlijke voedingsstoffen voor herstel na training en spieropbouw .

Spirulina bevat in der daad veel belangrijke aminozuren welke zeker kunnen bijdragen. Net als andere producten gebaseerd op wieren en algen, zo ook Equitop Myoplast. Echter denk ik dat je dit al kan bereiken met goed aanvullend voer naast je ruwvoer en dat een supplement dan niet nodig is.

Waarom niet zorgen dat je basis rantsoen klopt en je paard in alles voorziet wat hij nodig heeft? In plaats van iets voeren wat niet voldoet en (dure) supplementen bijvoeren?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:32

Levita30 schreef:
Echter denk ik dat je dit al kan bereiken met goed aanvullend voer naast je ruwvoer en dat een supplement dan niet nodig is.

Waarom niet zorgen dat je basis rantsoen klopt en je paard in alles voorziet wat hij nodig heeft? In plaats van iets voeren wat niet voldoet en (dure) supplementen bijvoeren?

Helemaal eens. Tenzij je een enorme bodybuilder van je paard wilt maken, gigantische inspanningen eist of je paard een metabolische aandoening heeft waarvoor ondersteuning geen kwaad kan, zijn supplementen eigenlijk altijd overbodig.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:41

Levita30 schreef:
hesterve schreef:

Spirulina bevat in der daad veel belangrijke aminozuren welke zeker kunnen bijdragen. Net als andere producten gebaseerd op wieren en algen, zo ook Equitop Myoplast. Echter denk ik dat je dit al kan bereiken met goed aanvullend voer naast je ruwvoer en dat een supplement dan niet nodig is.

Dat zorgen voor een goed basis rantsoen is natuurlijk het belangrijkste wat er is! Helemaal met je eens! Met supplementen beginnen doe je ook niet zomaar maar doordacht. Veel mensen met hun paarden op pension hebben helaas weinig invloed op het ruwvoer wat gevoerd wordt laat staan dat ze daar de voedingswaarde van weten. Mocht je dus een goed trainingsschema hebben maar je wilt de spieropbouw toch verder stimuleren en je geen invloed hebt op het ruwvoer wat gevoerd wordt dan kan een supplement zeker van toegevoegde waarde zijn. Mijn wedstrijdpaard staat bij paarden die niet zo intensief bereden worden en daarom is er gekozen voor het voeren van kwalitatief goed maar wat armer in voedingswaarde ruwvoer zodat ze wel de hele dag wat te eten hebben. Voor mij is het voeren van een supplement dus van toegevoegde waarde maar heb er dan ook over nagedacht en bekeken wat het paard extra nodig had. Ik neem aan dat niemand klakkeloos supplementen bijvoert maar misschien is dat naïef van me om dat te denken.
Naast veel ruwvoer krijgt mijn paard alleen wat muslie wat zo min mogelijk bewerkt is en met zo weinig mogelijk "afval" erin. Geef ik hem ander krachtvoer dan krijgt hij vreselijke jeuk. Vandaar ook de pure spirulina voor dit paard en niet de myoplast( = kort door de bocht gezegd spirulina+suikers)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:33

@ Hesterve Hihi! In der daad een beetje naief.... ;) Mensen verdiepen zich vaak niet voldoende in de voeding en maken minder bewuste keuzes dan je denkt!

Met basis rantsoen bedoel ik niet enkel het ruwvoer maar ook je aanvullende voer. Alleen op ruwvoer kun je je paard zo wie zo niet voorzien in dat wat hij nodig heeft, ook niet als je paard geen arbeid levert. Maar die belangrijke aminozuren die in sprirulina zitten, kunnen ook in het aanvullende voer zitten. Ik voer Fibra, daar zit oa luzerne in maar zijn ook nog extra aminozuren aan toegevoegd.

Hesterve, welke muesli voer jij?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:57

Misschien komt t dat ik zelf zo n muts met eten ben( wil graag weten wat ik in mn mond stop en wat het voor mn lijf betekend,voeding of vulling die weinig voor mn lijf doet/ afbreuk doet op mn lijf) in combinatie met een paard wat gevoelig reageerd op slechte kwaliteit voer dat ik er zo in verdiep. En net wat je zegt het is behoorlijk kostbaar om supplementen bij te voeren dat ik ervan uit ging dat niemand dat zomaar in z'n paard stopt.
De muslie die mn paard krijgt is van Mijten. Dit was het voer waar hij geen last/bijwerkingen van kreeg.
Heb ook even gekeken naar het voer in je onderschrift, ziet er goed uit!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:37

Luzerne en soja bevat inderdaad een breed spectrum aminozuren, let daarbij wel op de verhouding calcium:fosfor:magnesium in luzerne, die is scheef dus je moet dat wel afstemmen op je overige voer. Je hebt ook wel producten met luzerne waarbij die verhouding niet zo scheef is, havens mix ruwvoer is er zo een.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:50

mijn paarden zijn topsportpaarden en bodybuilders in hun discipline, endurance. wij willen onze paarden redelijk droog hebben en geven daarom ook aardig wat olie over hun eten (kopje per dag). daarnaast krijgen ze vrij veel ruwvoer en relatief weinig krachtvoer en uiteraard de supplementen van www.soulmate-nutrition.nl

ze krijgen 4x hooi, 2x krachtvoer en 1x 3 scheppen luzerne. schepje 2G en sommigen krijgen ook de Muscle Forte kuur voor een nog betere ondersteuning van de spieropbouw.

uiteraard ook in ons hoogseizoen (maart tm okt) electrolyten en weidegang.

vergeet niet dat paarden ook voldoende rust / hersteltijd na training moeten krijgen, want veel mensen vergeten dit.

dit alles is ongeacht de discipline, want heb ook Z2 dressuur, M springen en SGW gereden. nu concentreer ik me op de endurance en rijd 160km, met mijn jonge paarden uiteraard korter.