Eczeem vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Eczeem vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 01:30

Ik ben al een tijdje bezig om de invloed van suikers,en met name de slechte verbranding daarvan,en het verband met geslacht ,ras en arbeid op zomer eczeem uit te vogelen.
Nou heb ik altijd wel wat testpaarden voorhanden,maar natuurlijk lang niet zoveel als dat er hier op bokt aanwezig zijn.
Vandaar dat ik jullie hulp inroep.
Jullie zouden me zeer van dienst zijn als je een paar vragen zou willen beantwoorden.

Wat is het ras van je paard.
Wat is het geslacht.
Stokmaat en gewicht.
Voeding.
Verhouding op stal/weidegang.
Hoe veel arbeid verricht het paard dagelijks.
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig?

Ik zou enorm geholpen zijn als jullie deze vragen zouden willen beantwoorden,en jullie paarden in de toekomst misschien ook wel.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:39

Ras: Fries
Geslacht: Merrie
Stokmaat: 1.65
Gewicht: Rond de 600 kilo (denk ik?)
Voeding: Winter: 1 kilo Subli Dieetmix + een paar handjes Franse luzerne per dag & onbeperkt hooi en als aanvulling soms wat Subli Senioren Priores erbij. In de zomer 24/7 gras. Helaas wel vrij eiwitrijk gras! Als het gras vrij kort is voeren we onbeperkt hooi bij, dit is gemaakt van ditzelfde gras.
Verhouding stal/ weidegang: 's Winters 's nachts op stal en overdag op een verharde paddock. 's Zomers 24/7 op het weiland.
Hoe veel arbeid: Gemiddeld zo'n uur/ anderhalf uur per dag. (dressuur/ longeren/ vrijspringen/ buitenritten)
Eczeem: Ja, mijn paard heeft zomereczeem. Het valt mee hoe ernstig het is, als ik er op tijd bij ben met de eczeemdeken valt de jeuk heel erg mee. Ik heb hem één zomer niet op gehad omdat ze toen de eerste dagen haar splinternieuwe deken al gesloopt had, maar toen had ze wel erg veel jeuk en elke keer als ik haar ergens vast zette of op stal zette ging ze overal aan schuren.
Misschien ook nog interessant om erbij te zetten... Wánneer de zomereczeem is opgetreden! Mijn paard kreeg last van zomereczeem bij haar fokkers. Zij woonden in een bos en daar waren veel beestjes. Ze wilden Famke nooit verkopen, maar van de ene op de andere dag had ze zo enorm veel jeuk en schuurde ze zichzelf tot bloedens aan toe kapot. Dit was tevens ook vlak voordat ze haar eerste veulen kreeg.

Misschien kan je je vragen hier ook stellen: [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5
Edit: Ik zie dat je dat topic al heb gevonden haha!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 02:05

Wat is het ras van je paard. Haflinger
Wat is het geslacht. merrie
Stokmaat en gewicht. 1,40 m 400 kg
Voeding. na het rijden 400 gram pure feed balance en een kleine schep geweekte bietenpulp. Zolang er geen gras is onbeperkt hooi.
Verhouding op stal/weidegang. 24/7 weidegang
Hoe veel arbeid verricht het paard dagelijks. 4 dagen per week, recreatief niveau
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig?ja ze heeft zomerexceem, is goed onder controle te houden met deken en af en toe wassen.

Ik zou enorm geholpen zijn als jullie deze vragen zouden willen beantwoorden,en jullie paarden in de toekomst misschien ook wel.[/quote]

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:01

Fjord, een ruin,
stokmaat: 1.42, 450 kilo.
voer: Marstall force, handje lijnzaad, gemengd met wat compactgras en magnesium, en 1/4 schep eczeemmuesli van Marstall. /3 En straks voer ik weer brandnetels bij.
Veel droge kuil, straks beperkt weidegang en altijd buiten.
3 / 4 keer per week lichte arbeid
Zomereczeem vanaf zijn 3e jaar(nu 17), onder controle te houden met eczeemdeken en masker en af en toe smeren met teatrea of uiercreme.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:12

Wat is het ras van je paard. Groninger

Wat is het geslacht. Merrie

Stokmaat en gewicht. 165 cm 700 kg

Voeding. Stalseizoen: Onbeperkt voordroog, van bemeste en onbemeste weilanden gemengd. Halve schep Masters onderhoudsbrok, 20 gram Hoofmaker ( sterk biotine supplement) 25 ml Effektri Omega 3 olie.
Weide seizoen augustus-november: 24/7 onbemeste weide (botanisch beheer) stripbeweiding, ca 1 kg Fibra met 20 gram hoofmaker en 25 ml Effektri

Verhouding op stal/weidegang. Stal seizoen: 16 uur stal 8 uur paddock. Weideseizoen 24/7 weide
Hoe veel arbeid verricht het paard dagelijks. 3x per week 20 min. Lichte arbeid en 1 x per week uurtje buitenrit.

Eczeem ja, met deken zijn staart en manen niet aangetast, buik is lastiger.

Dier 2:

Ras ? Type robuuste pony, lijkt x IJslander
Geslacht Ruin
Stokmaat 1.38 Gewicht 350 kg ribben zijn goed voelbaar 21 jaar en begint af te vallen was eerder te dik.

Voeding: winter onbeperkt voordroog van onbemest land, kg Fibra handje Metazoa
Weide seizoen 24/7 onbeste weide stripbegrazing kg Fibra, handje Metazoa. Fibra wordt meer als hij afvalt

24/7 weidegang
Arbeid, lichte arbeid/pensioen
Eczeem, ja met deken goed te doen geen schade aan buik, wel iets op het hoofd. Dat is te onderhouden met Derfen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:17

Ras:kwpn
stokmaat: 1.77 en weegt rond de 800 kg, conditie is normaal, niet te dik.
Voer: 3 scheppen dieetmix en 1 schep luzerne verdeelt over 3 voerbeurten en nu onbeperkt goed uitgebloeid hooi. Zomers overdag weide met grassoorten geschikt voor parden, dus weinig tot geen raaigrassen.
Paard wordt dit jaar 11 en heb hem zelf gefokt. Moeder had geen zomereczeem. Is in het najaar van zijn 2e begonnen met schuren.
Krijgt bij knutjesweer de deken op en bij toch wat jeuk gebruik ik derfen.
Sinds overgaan in het juiste voer is het duidelijk veel minder geworden. 1e jaren zelfs open kloven in de manen en nu hooguit lichte jeuk, die dus goed te behandelen is.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:33

vermoedelijk welsh x arabier maar dat is niet 100% zeker
Wat is het geslacht. Ruin
Stokmaat en gewicht.1.22m en ong 300kg
Voeding. 's winters: cavalor endurix 1kg per dag. 'S zomers: pavo care 4 life 600gr en 400gr cavalor endurix
2x per week grondwerk 30 min
3x per week rijden gem. 45 min
Ja, met deken, pavo care4life en opletten met weidegang is dit onder controle.

Hij staat 24/7 buiten met schuilstal.

Junior2019

Re: Eczeem vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:49

Haflinger
Ruin
153 500kilo
graszaadhooi en weihooi zemelen 1/2 kilo basisbrok compactgras van hartog en na het rijden slobber
elke dag hele jaar lijnzaad
We rijden 3 a 4 x in de week dressuur ook wedstrijden en 2x buitenrit
Paard heeft exceem niet heel erg in de manen en onderaan zijn buik.Ik heb hem nu 2 jaar en bij de vorige eigenaar had hij het niet.
Hij heeft deken op en soms smeer ik wat spul en hou de weidegang goed in de gaten.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:14

- Welsh Cob

Wat is het geslacht.
- Merrie

Stokmaat en gewicht.
- 1.52 ... 450kg

Voeding.
- Winter; Onbeperkt ruwvoer, 500gr Coolmix (Havens), 500gr lucerne, 100gr lijnzaad p.d
- Zomer; Onbeperkt ruwvoer, gras, 200gr Coolmix, 200gr lucerne, 100gr lijnzaad p.d

- Winter; Overdag buitenbak, s'nachts op stal
- Zomer; 24x7 weidegang strookbegrazing

- Werkt 4á5x p.w afwisselend grondwerk, springen, dressuur, fietstochten, wandelen

- Bij aanschaf matige zomereczeem
- 1.5 jaar later lichte zomereczeem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:16

welsh
ruin
1m38
gewicht,geen flauw idee,ik ontworm voor 400 kilo
3x daags voordroogkuil , mooi droog grofstengelig spul
4x per week 3/4 schep subli dieetmix, schepje veteranensupplement en pompje chevivit selenium
24/7 buiten op kaal weiland
arbeid, eigenlijk niks :D
mate van eczeem: behoorlijk.

dat suikers invloed hebben op eczeem is wel bekend
zonder gras heeft appie minder jeuk dan met gras, krachtvoer heeft bij hem geen invloed :j

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:18

Wat is het ras van je paard: kruising fries

Wat is het geslacht: merrie

Stokmaat en gewicht: 152 cm en rond de 500 kilo denk ik

Voeding: halve schep havens basisbrok, 2 maatschepkes foenegriek, in de winter halve schep maisvlokken, in de zomer bij veel arbeid muesli erbij. Dit 1x per dag, 's avonds. 2x per dag ruim hooi in slowfeeder.

Verhouding op stal/weidegang: zomer 24/7 buiten met uitzondering van heel slecht weer. Winter rond half 8 naar buiten en 7 uur naar binnen.

Hoe veel arbeid verricht het paard dagelijks: in de zomer 4/5 x per week, normale arbeid. Winter 2x per week lichte arbeid.

Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig: ja, onder controle tr houden met deken en smeren tegen de jeuk, geen idee in hoeverre dit ernstig is.
Laatst bijgewerkt door Robin_Rikkie op 07-03-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:34

Ras: IJslander
Geslacht: merrie
Stokmaat en gewicht: 140 350 kilo
Voeding: onbeperkt ruwvoer, paar keer per week handje brok na het rijden
Stal/weidegang:24 uur buiten, overdag wei, snachts paddock met overkapping
Arbeid: 3 keer per week buitenrit, 1 keer per week dressuurtraining
Eczeem: ja, heel licht. Met deken nergens last van.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:41

Shetlander
Wat is het geslacht.
Ruin
Stokmaat en gewicht.
+/- 1 meter. Gewicht weet ik niet.
Voeding.
Marshall eczeem?
Zomer 24/7 buiten, winter overdag buiten, nachten binnen.
3/4x per week +/- 1 uur.
Ja, redelijk ernstig, koop per seizoen 2 nieuwe eczeemdekens.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:42

Welsh A
Wat is het geslacht.
Ruin
Stokmaat en gewicht.
1,21 en 325 kg?
Voeding.
Senioren priores en care4life aangevuld met equilin basic.
in de zomer alleen als ik gereden hebt en dan geen senioren priores. 3x per dag ruim hooi.
Winter 4/5 uur buiten rest stal. Zomer 24/7 buiten.
2/3 x keer per week 1 uur arbeid voor de wagen. 1/2 keer 30 min arbeid aan de longe.
Regelmatig marathon wedstrijden
Ja. Loopt altijd met deken. Schuurt aan manen staart en voorpluk. Met deken en derfen
goed onder controle te houden

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:03

Wat is het ras van je paard: Shetlander
Wat is het geslacht: ruin
Stokmaat en gewicht: 1.01m, 200 kg
Voeding: 24/7 op de wei, in de winter hooi.
Verhouding op stal/weidegang: 100% weidegang
Hoe veel arbeid verricht het paard dagelijks: Nauwelijks.
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig?: Ja, schuurt manen en staart maar meestal niet tot bloedens toe.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:10

Wat is het ras van je paard: Shetlander
Wat is het geslacht: Merrie
Stokmaat en gewicht: 95 cm, iets te zwaar
Voeding: momenteel enkel hooi
Verhouding op stal/weidegang: Paard komt nooit op stal. Ze staat 24/7 op de wei. In de zomer staan ze 's nachts in de paddock. In de zomer doen we ook aan strook begrazing. Pony is daarnaast erg koliek gevoelig en krijgt deze zomer ook een graasmasker.
Hoe veel arbeid verricht het paard dagelijks: Zeer afwisselend. De ene week 3x en de andere week helemaal niets. Hangt van bijrijdster af.
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig: Ja, op haar rug verschijnen kale plekken en krijgt allemaal wondjes op haar hoofd en lelijke plekken tussen de manen (ze heeft wel lange manen) Het is vrij goed onder controle te houden met behulp van dekens en zalf.

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:25

Ras:tinker
geslacht: merrie
stokmaat: 1.62 +- 500kg
voeding:
speedibeet bietenpulp, magnesium tablet, zemelen, zeewier s winters, verse brandnetels zomers.
stalling:
paddock paradise, 24/7 buiten met schuilstal, onbeperkt natuurhooi in slowfeeders, met regendek. In het bos.
Arbeid:
3x per week dressuur afgewisseld met longeren
exceem klasse: 9 van 10 extreem buik, hoofd,manenkam.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:33

Wat is het ras van je paard. Mini Shetlander
Wat is het geslacht. Merrie
Stokmaat en gewicht.85 cm, 150 kilo ongeveer
Voeding. Voordroog tot hooi in de winter, gras in de zomer. Enkel een handje ponybrok van Subli of Pavo Podo Grow na het werken.
Verhouding op stal/weidegang. 24/7 buiten jaarrond
Hoe veel arbeid verricht het paard dagelijks. Zo'n drie keer per week lichte arbeid
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig? Ja, schuurt zich zonder deken helemaal open bij de manenkam en staartwortel (deze zomer afwachten hoe het gaat met Equiprotection, Derfen geprobeerd maar dat kan de mijne niet hebben vanwege de scherpe geur)

Overigens krijgen alle paarden bij ons op stal spontaan eczeem, het grootste gedeelte in ieder geval. Zal echt aan de bosrijke omgeving liggen/te rijk voer?
Laatst bijgewerkt door Pacific op 07-03-15 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:37

Wat is het ras van je paard: Haflinger
Wat is het geslacht: Merrie
Stokmaat en gewicht: 1.53, ik denk rond de 500 kilo
Voeding: Het hele jaar door voordroog met een handje brok.
Verhouding op stal/weidegang: In de winter ongeveer 6-7 uur per dag in de paddock, in de zomer 12-14 uur per dag.
Hoe veel arbeid verricht het paard dagelijks: Gemiddeld 3-4 keer per week dressuur afgewisseld met grondwerk e.d.
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig? Ze heeft eczeem maar dat is met deken goed onder controle te houden. Ik gebruik verder dus ook geen supplementen oid.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:47

Waarschijnlijk een kruising, maar in ieder geval veel Welsh bloed

Wat is het geslacht.
Merrie

Stokmaat en gewicht.
Ongeveer 1.16m en rond de 210 kilo.

Voeding.
Halve schep Eggersmann Getreidefrei (Duits voer) met Forever Aloe Vera Gel erdoor (reinigt van binnenuit) Seniores Priores en 2x daags hooi

24/7 buiten met grote schuilstal.

Verschilt. Als de bak goed longeren we, verder wandelen aan de hand.

Schuur manen en staartwortel, maar eigenlijk niet tot bloedens toe.
Behandel het door Aloe vera Gel door het voer en smeer met Aloe vera Gelly en Aloe Propolis. Vaak spray ik daarna ook de Aloe Vetinary spray om de beestjes op afstand te houden.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:01

Ras: Connemara 1/4 arabier
Stokmaat: 153
Gewicht: ong 400 kg
Voeding: Winter hooi, zomer op natuurweide (gras, riet, kruiden, struiken) kilo pavo nature's best per dag
Verhouding op stal/weidegang: winter nachts op stal overdag wei of paddock, zomer dag en nacht op natuur weide.
Hoe veel arbeid verricht het paard: 5/6x per week basis werk in de bak of vlotte buitenrit.
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig:
Schuurt manen en staartwortel kaal maar niet kapot.
Vorig jaar voor het eerst zonder deken gestaan dankzij behandeling met skincalm van Bluehorse

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:11

Arabisch Volbloed
Wat is het geslacht.
merrie
Stokmaat en gewicht.
1.57m 450kg (??)
Voeding.
Onbeperkt hooi, in de zomer overdag ook gras
schep hippostar muesli, halve schep marstall concours, goldmix vitaminen, effektri olie
Vanaf het voorjaar minder concours en komt er een halve schep marstall eczem bij, vorig jaar hielp dat duidelijk tegen de jeuk
van half 9 tot uur of 4 op de paddock, in de zomer tot een uur of 8/9 op de wei
3/4x per week half uurtje lichte arbeid
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig
ze schuurt manen en staart en doet dit in de zomer, maar is zeer licht. Genoeg om manen en staart te slopen maar meer is het niet. Met een vliegendeken met hals goed onder controle, door het eczem-voer kon ze ook periodes zonder deken zonder jeuk.

Ze is overigens begonnen met schuren bij haar fokker nadat ze onder bomen heeft gestaan die erg uitvielen. Daar stond ze 24/7 buiten met zo ver ik weet enkel veel goed hooi.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:24

Welsh
merrie
125cm Ongeveer 320 kg
3 x voordroog ,bij arbeid pavo topsport(nieuw)2 handjes,2 handjes cavalor voor eczeem en beetje marstal vita,handje lijnzaadbrok van horsfood
ik heb een loopstal met paddock,overdag gaat ze van 11 tot 4 naar buiten de kale wei op(zomers max 4 a 5 uur met graasmasker)
pony word 3x per week gelongeerd(bijgezet) en 2 a 3 keer aangespannen gereden
zware eczemer,als de pony niet rondom stroom staat kan ik haar beter laten inslapen,zo heftig heeft ze het, dringt zich op aan andere om zich te laten schurken. maar met RSIH gaat het iets beter,maar hoop dat er ooit het perfecte spul word uitgevonden om de knutten te verdelgen! (pony word gesmeerd met derfen)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:20

Ras: Fell pony
Stokmaat/gewicht: 1,38 m 500 (geschat) kilo
Stal/weidegang: 24/7 wei
Voeding: gras en hooi. In zomer kruiden zoals brandnetel, zeewier, paardenbloem, zout.
Arbeid: 3/4 in de week rijden/grondwerk
Eczeem ernst: vorig jaar naar boven gekomen, haaruitval, jeuk, schuren, open plekken.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:42

Ras: Haflinger
Geslacht: Ruin
Stokmaat en gewicht: 1.48m 480kilo
Voeding: 2 x p/d veel voordroog +2x p/d handje brok + 1x p/d 50 gram gemalen lijnzaad(sinds dit jaar)
Verhouding op stal/weidegang: overdag paddock 's nachts op stal.
Arbeid: 3/4x p/w 45min rijden, 2x p/w 20 a 30min longeren
Heeft je paard eczeem,en hoe ernstig? Ja, manen, staart en hoofd tot bloedens toe. (als ik geen deken op zou doen, zolang hij de deken om laat gaat het goed)