Ook mijn paarden zijn alle 3 slachtoffer geworden van de vreselijke ziekte atypische myopathie na het eten van esdoorn bladeren en zaden...... Ik hoop het nooit weer mee te maken.......
Mijn vraag is; zijn er mensen die ervaringen uit kunnen en willen wisselen hoe net nu met hun paard(en) is die het wel hebben overleefd?
Ik ben nu bijna 5 maanden verder en mijn paard is nog steeds niet de oude, verre van kwa bloedwaardes. Heel graag zou ik ervaringen delen. Mag ook via PB.
Ja, het is vreselijk voor iedereen die dit mee moet maken met zijn of haar paard.......... Er blijken weinig gegevens beschikbaar te zijn van paarden die nog leven. Nu na 5 maanden ziet mijn paard er van de buiten kant prima uit. Ze is ook wel vrolijk. Maar van binnen is er nog steeds van alles gaande. Ze kan 15 minuten stappen, en dan wordt het de spieren(al) teveel. Arm dier....... In het land trekt ze af en toe wel een sprintje gelukkig. Maar toch heeft ze dus veel spierpijn.
Sterkte ermee hoor, ik denk dat je er zeker wel een jaar voor kan uittrekken voordat ze/hij weer een beetje de oude is. Misschien een domme vraag hoor, maar kan je het niet ondersteunen met voedingsstoffen voor spierbevangen paarden? Ik weet dat AM anders is hoor dan alleen spierbevangen, maar misschien helpt het wel. Wat zegt je DA over het herstel?
Hoi. Ze krijgt idd oa het supplement neutradex om het melkzuur makkelijker te afbreken. De lever die beschadigd is redt dit niet op, de lever zal ook weer zelf moeten herstellen. Ik zal even naar de link kijken.
Jet
Geplaatst: 25-03-15 22:50
Jammer dat de neutradex niet voldoende helpt. Ja, die lever, dat zal het grootste probleem nu zijn denk ik... Misschien kan je de lever nog ondersteunen met: http://www.nmlhealth.com/p,58,1385/Phyt ... -comp.aspx . Phytonics is bekend van Erik Laarakker, wie weet helpt dat nog om de lever sneller of beter te laten herstellen.
De neutradex gebruik ik nu twee weken naar aanleiding van het laatste bloed onderzoek, dat het niet voldoende helpt heb ik niet gezegd, ik heb wel het idee dat het wat beter gaat. Maar wat al 5 maanden gaande is zal niet zomaar opgelost zijn. Een volgende bloed test zal daar weer uitsluitsel over kunnen/moeten geven.
Jet
Geplaatst: 25-03-15 23:27
O, ik dacht dat je dat al langer gebruikte, sorry hoor. Als je dat pas twee weken gebruikt kan je er nog niet echt iets over zeggen of dat helpt of niet, wanneer moet je weer bloed testen?
Geeft niets, het is allemaal goed bedoeld. Ik maak me ook best veel zorgen over mijn paardje. Tja, we prikken nu gemiddeld elke twee maanden bloed, het wordt zo langzamerhand een behoorlijk pittig financieel plaatje, dus we proberen het allemaal zo goed mogelijk te doen, maar de kosten moeten we ook in de gaten houden.
Jet
Geplaatst: 25-03-15 23:42
Logisch dat je uiteindelijk het financieel plaatje ook in ogenschouw moet blijven nemen. Balen wel natuurlijk, eigenlijk zou je in dit soort gevallen een soort van fonds moeten hebben die daaraan bijdraagt. Ook om de medische wetenschap te helpen, zou ik een financiële tegemoetkoming van bv. Utrecht wel terecht vinden. Zoveel paarden overleven AM niet...
Anoniem
Geplaatst: 26-03-15 07:25
Misschien kan evt Luik iets voor je betekenen? Daar waren ze destijds uitermate geinteresseerd in het geval van mijn jonkie. Meen dat ze zelfs nog op de weide zijn wezen kijken. (of dat was utrecht. Iig was er veel contact.)
edit: of was het een andere stad in Belgie...ik kan het ff navragen mocht je dat willen
lucca
Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-15 07:58
Dat kontakt is er al vanaf dag 1. En nog steeds, maar overal zijn de geld potjes leeg.... Het 3e paard is wel op hun kosten bloed en urine afhenomen. Omdat ze daar ook de waardes van wilden hebben. Terwijl die minder ziek was. Dat maakt het voor hun interessant. Fijn dat jullie mee denken.