Verminderde eetlust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IlseZie12

Verminderde eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:11

Hoi Allemaal.

Ik heb sinds de laatste paar weken een paar kleine probleempjes met mijn paard.
Ze is een 7 jarige merrie.

Ze is in 4 weken tijd erg vermagerd. Haar ribben zijn te zien en te voelen. En 2 weken terug at ze haar brokken ook minder graag op. (ze at het wel op, maar dan duurde dat wel langer dan normaal. Als we er musli op deden, at ze het liever)
Ik heb echt geen idee wat het kan zijn.

De dierarts is geweest en heeft gekeken naar o.a. haar tanden, geluisterd naar haar organen, en heeft een mest onderzoek en bloed onderzoek gedaan. Ook heeft ze gekeken of ze geen koorts had.
Die zelfde dag hoorde ik nog dat alles goed was, want ze konden niks vinden.
Ik ben nu eigenlijk een beetje radeloos omdat ik bang ben dat ze toch iets ergs heeft.

De tandarts komt volgende week, dus eigenlijk hoop ik dat de tandarts daar wat ontdekt.
Verder is mijn paard qua gedrag, fitheid tijdens het rijden ect. niks veranderd. Ik kan verder eigenlijk aan niks merken dat ze wat heeft.

Nu vraag ik mij echt af wat ze heeft. Ik kwam wat tegen over maagzweren, maar kan het eventueel ook zijn dat ze gewoon wat slechter in haar vel zit? Haar vacht glanst nog wel gewoon..

Dus als iemand mij hier misschien wat tips of wat over kan geven, of iemand die het zelfde heeft gehad kan vertellen wat die gene heeft gedaan, hoor ik het graag..

Alvast bedankt!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:22

Er zijn paarden die gewoon wat moeite hebben met de overgang naar de lente en het verharen. Dat kost ze meer energie.

Kan zijn dat je paard daar gewoon last van heeft. Hooi eet ze goed? Onbeperkt toegang?

IlseZie12

Re: Verminderde eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:39

Ja hooi eet ze wel gewoon goed. Niet onbeperkt want ze staat wel overdag een aantal uur in de wei.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:43

In principe mag je paard echt onbeperkt hooi. Als er op de weide ruim voldoende gras staat, dan hoeft daar niet per se bijgevoerd worden, maar op stal wel steeds, dat is de basis.

Wanneer is ze voor het laatst ontwormt en met welk merk/middel is ze toen ontwormt?

IlseZie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:54

Ja klopt maar helaas lukt dat niet altijd..

Ze is een maand geleden ontwormd en de da heeft ook geen eitjes in de mest gevonden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:00

Ok. Dan zou ik proberen dat als eerste aan te pakken. Echt zorgen dat ze onbeperkt hooi heeft.

Wat voer je voor de rest aan krachtvoer? Hoe vaak, hoe veel, weet je echt het gewicht (op weegschaal gewogen) of meet je in voerscheppen, wat voer je exact (bijv. Pavo Condition of Marstall Havervrij)?

Wat heb je aan mogelijkheden om bij te voeren? Voert de pensionhouder wat je klaarzet, voert hij alleen zijn standaardbiks en kan je hoogstens een maaltijd bij geven, moet het droog te voeren zijn (i.v.m. bakjes voer klaarzetten i.p.v. voeremmers), of voer je zelf alle maaltijden en heb je dus alle keus?

Hoe is haar mest (is het stevig of juist een beetje dun, ruikt gezond of een beetje zurig), is er de afgelopen tijd wat veranderd in haar routine (meer gras, ander hooi, etc.), hoeveel train je?