Wat bijvoeren aan 6 jarige actieve PRE ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wat bijvoeren aan 6 jarige actieve PRE ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 09:22

Hallo allemaal,

Het gaat hier om mijn (bijna) 6 jarige PRE ruin van 1,65 groot.
hij staat 8 uur per dag buiten in de paddock.
En verder wordt hij ongeveer 4 keer per week getraind a 40 minuten.
Hij heeft in principe onbeperkt hooi.

Van zijn 1e tot 3e levensjaar kreeg hij 2 kilo basisbrok per dag, maar hier kreeg hij vaak
jeuk van. Stond dan te schuren met zijn manen.
De laatste jaren gaf ik hem vaak alleen na het rijden dus 4/5 keer per week een halve kilo
muesli of haver.
Toch werd hij de laatste maanden behoorlijk heet dus weer mee gestopt.

Inmiddels ben ik verhuisd van stal en moet ik mijn eigen brok geven,
is er iets nodig voor vitamines of voor zijn groeiproces?

Iets met weinig suiker en geen haver het liefst,
hoop op jullie reacties.

Mizora

Re: Wat bijvoeren aan 6 jarige actieve PRE ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:26

Als hij qua gewicht goed is, dan zou ik een vitaminekorrel voeren. Bijvoorbeeld marstall Force (deze gebruik ik zelf), Pure Feed balance (in mijn echt een topper), Victorious Secret (ook wel VS200 genoemd), Metazoa Broxxx of Pavo Vitalcomplete.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:27

Eens met Miroza. :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 09:28

Ohja, hij is goed op gewicht en bespiering en heeft een mooie glanzende vacht.
Zit in dei marstall force suikers?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:33

(dorientjuh, het is Mizora ;) , niet miroza)

Er zal vast iets van suiker in Marstall Force zitten, de hoeveelheid is niet bekend. Maar de combinatie van 3.4MJ per kg (zeer laag, dit is ongeveer 24 kcal/100g energiewaarde, dus max 6% z+s) en de kleine hoeveelheid die je er van hoeft geven (100g), maakt de hoeveelheid suiker verwaarloosbaar.

Die 3.4MJ/kg heb ik hier vandaan: http://www.marstall.nl/pdf/marstall_force.pdf
en ik heb het hiermee omgerekend naar kcal: https://www.unitjuggler.com/convert-ene ... -kcal.html

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:56

Tja, snelleesfoutje. :P

Ik voer zelf de Pavo VitalComplete (ook 100 gram per dag) en ben daar tevreden over. Hier zit in totaal 11% suiker en zetmeel in. Ik vind het handig dat het in brokvorm is, want ik gebruik het ook als voerbeloning.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:08

Bij mijn pre kruizing heb ik van 1 tot 3de levenjaar veulen en ponybrok gegeven. Na die tijd heb ik basisbrok gegeven (dit heeft ook jeuk gegeven) dan ben ik naar westerbrok gegaan, speciaal voor westernpaarden maar daar reageerde mijn kruizing en mijn shet zeer heftig op met energie. Ik heb mijn shetlander nog niet zo energievol gezien. Daar ben ik ook snel mee opgehouden.
Daarna heb ik ponybrok voor de grap uitgeprobeerd, ik heb verschil.gemerkt. Hij was lekker rustig toch had hij kracht. Mijn shetlanders was gelukkig ook niet meer zo springerig.

Maar bijna 2 jaar had ik mijn kruizing geen krachtvoer gegeven en hij deed er altijd prima op! Hij kreeg onbeperkt gras en hooi, was verder ook lekker slank.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:42

Onze Lusitano en kruising PRExLipizzaner krijgen pure feed balance (dat is ook een soort vitaminebrok, heel concentreerd, zuiver en weinig onnodig ballast).

Verder geen krachtvoer, alleen wat omegamix en lucerne en verder veel arm hooi en haverstro.

Eigenlijk hebben deze paarden van nature echt geen krachtvoer nodig, tenzij er iets aan de hand is of ze echt zwaar werk moeten verrichten.

http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... e-balance/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:51

Hier ook PRE van 9 jaar...eet beperkt gras,beperkt hooi en een vitaminenbrokje van Je Paard Fit en Gezond...heeft ook een tijdje de Fiber Force van Cavalor gekregen...ging ook goed !
Inderdaad zo weinig mogelijk krachtvoer en suikers voor die diertjes. Mijne wordt zo al snel te dik :P

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:01

Mijn paard van 8 jaar (bijna zelfde situatie staat ongeveer 10 uur buiten met 4 keer ruim ruwvoer per dag en wordt 5 keer per week gereden) krijgt nu sinds een jaar ongeveer Superfit Horse brok. Is ook een vitaminebrok waar je maar weinig van geeft. Na het rijden krijgt hij nog een beetje slobber (omdat er een poedertje door moet ;) ) en moet zeggen dat hij zo veel fitter is dan toen hij nog echt brok e.d. kreeg.
Hij heeft zomereczeem en probeer hem dus ook zo min mogelijk te geven, maar hij moet natuurlijk wel voldoende energie houden en niet te heet worden en dat gaat dus zo prima!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:26

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:04

ik geef onze PRE nu de cavalor fiber force. ik had hem eerst op een vitaminekorrel(metazoa) maar daar deed hij het niet goed op. nu dus de cavalor icm lucerne en hij is topfit en heeft lekkere losse spieren. ik geef mijn paarden wel standaard magnesium bij omdat ze bij eerdere bloedtests aldoor iets tekort hadden. ik ben zeer tevreden hoe ze het op dit voer doen!

denisevanr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:30

Kijk eens naar de brokken van www.voergezond.nl.
Geen suiker en geen granen! maar op basis van kruiden en grassen (11% zetmeel). Hoog vezelgehalte dus ze moeten goed kauwen en geen synthetische vitamines en mineralen maar alles is natuurlijk. Mijn PRE van bijna 6 krijgt de Normaalbrok en genoeg ruwvoer, dit is echt alles wat ze nodig hebben. Je hoeft heel weinig te voeren (ong. 3/4 schep per dag). De beste brok zonder onnodige troep :)

judithoostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:44

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:57

Ik voer mijn bijna 6 jarige PRE, 2x daags een kilo basisbrok en een halve schep pavo sportsfit muesli. Hij werkt ongeveer 4 a 5 x per week, verschilt van dressuur training tot een buitenrit. Nu staat hij de hele dag op de paddock en krijgt daar hooi. S'avonds krijgt hij ook nog hooi. Hij mag van mij nog wel wat zwaarder worden omdat ik hem zo iellig vind. Hij krijgt een onderhouds dosering magnesium, vit E + selenium bij en lijzaad olie bij. Hij glimt als een spiegel, zn manen/staart groeien als kool.