veulen ziet er slecht uit. vandaag luizen ontdekt en nu???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara_089

veulen ziet er slecht uit. vandaag luizen ontdekt en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:05

Hoi Hoi

ik heb een haflinger merrieveulen van 10 maanden
Toen ik ze kreeg was ze erg schraal. achteraf heb ik het idee dat er al langer iets speelt omdat ze niet dik te krijgen is.

Vandaag zag ik dat ze overal kale plekken op haar hals heeft en ze ziet er erg slecht/mager uit. (was een weekje erg druk met werk dus had ze alleen in het donker gezien omdat ik overdag een verzorgster heb)

toen ik de plekken goed ging bekijken zag ik allemaal kleine beestjes zitten en ze heeft enorme jeuk.

DA gebeld en volgens de DA zijn het luizen. Ze hadden het druk dus geen tijd vandaag en moest maar een potje met spul halen a 85 euro voor 200 ml en haar daar 5 keer mee wassen met 4 dagen er tussen.
Dan ook gelijk de hele kudde (8 paarden) en het beste was haar scheren.

Ik heb de andere paarden goed bekeken en daar is niks op te vinden (wat niet wil zeggen dat het er niet is maar toch)

Er was ook niks anders en hier moest ik het mee doen.

nu ben ik geen voorstander van wassen omdat ik alleen een schuilstal heb en alleen kan wassen met een emmertje en water.

zijn er ook andere methodes/tips misschien iets van binnenuit knoflook ofzo?

callum

Re: veulen met luizen ineens achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:07

Luizen zal je toch echt moeten wassen. Is niet van binne uit op te lossen. En knoflook is risicovol ivm bloedarmoede. Dus zou ik niet doen. Wat je nog kan proberen is eventueel hondenpipetten tegne vlooien. De frontline of de advantage. Dat wil nog wel eens helpen. Maar niet zo goed als wassen.
verder zou ik hem toch laten onderzoeken als hijmager blijft.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:09

Ik weet niet of het met veulens kan, maar wij hebben ooit de tip van een DA gekregen om bij het oudje Frontline voor de grote hond te gebruiken.Dit werkte super.
Moesten voor de pony toen 2 pippetjes gebruiken. Mocht je iets willen weten dan kan ik het nr wel pben. Doe het niet zomaar aangezien ik dus echt niet weet of het op een veulen kan. Dit zou je kunnen informeren.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:12

callum schreef:
Luizen zal je toch echt moeten wassen. Is niet van binne uit op te lossen. En knoflook is risicovol ivm bloedarmoede. Dus zou ik niet doen. Wat je nog kan proberen is eventueel hondenpipetten tegne vlooien. De frontline of de advantage. Dat wil nog wel eens helpen. Maar niet zo goed als wassen.
verder zou ik hem toch laten onderzoeken als hijmager blijft.

Als het moet moet het alleen dan ga ik morgen even opzoek naar een passende deken voor haar en dan wordt ze ook gewoon gelijk geschoren dat is makkelijker met wassen enzo.

Was al van plan om haar een bloedje te tappen om te onderzoeken.

Ben er achter gekomen dat de mensen bij wie ik haar gekocht heb over meer dingen keihard hebben gelogen.

kwii

Re: veulen ziet er slecht uit. vandaag luizen ontdekt en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:13

Ik heb mijn veulen ook gewassen i.v.m luis met dit weer. Even een rondje gelopen en dan het land in gelaten, ze leek het niet koud te hebben hoor. Al vind ik 85 euro wel een heel bedrag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:15

Frontline schijnt idd ook te kunnen, maar dan zou ik wel even je dierenarts vragen voor de dosering en niet zelf aan klungelen.

Die van mij heb ik gewassen met sebacil (hier ook enkel een schuilstal, dus ik heb ze mee naar huis genomen waar ik wel stromend water heb). Het voordeel is dat je dit niet hoeft uit te spoelen en ze zo de wei weer op kunnen. De dode luizen kwamen me tegemoed toen ik ze aan het wassen was dus mijn ervaring is dat het super werkt die shampoo. Overigens heb ik ze maar 2x gewassen in totaal, dat was al genoeg. Maar ik weet niet welke shampoo je hebt gekregen. Verder ook even je spullen goed behandelen. Ik heb het gewassen met dezelfde shampoo als de pony's en voor de zekerheid in een afgesloten vuilniszak alles 24 uur in de vriezer gelegd.

Ik zou ook overwegen om de dierenarts even een check te laten doen. Het lijkt me niet goed dat ze zo dun blijft en ze zeggen dat ze gevoeliger voor luis zijn als de weerstand laag is.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:16

Je kan ook veeluis-poeder halen, zo'n grote strooibus. Helemaal inpoederen en na 10 dagen herhalen voor de uitgekomen eitjes. Je hoeft niet te wassen of te scheren en het werkt zeer goed. Is niet giftig.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:17

ja het lijkt mij vrij stug dat er maar 1 middel tegen luizen is.... vandaar ook de vraag of er misschien tips zijn.

Wat heb jij gebruikt?

heb al op google gekeken en daar zie ik van alles voorbij komen.

Wil inderdaad ook geen rare dingen uit gaan halen aangezien ik haar er echt super slecht uit vond zien vandaag schrok er echt wel van

Edit

ik heb een veulen van 2 maanden jonger die nu al groter is dan dat zij is.... en gewoon duidelijk veel dikker terwijl farasha echt meer krijgt dan mats

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:20

Het wordt van het weekend 12 graden en zonnig. Mogelijk kan je haar dan wassen. Ik weet niet of je warm water hebt, maar een paar thermoskannen gekookt water meenemen en ter plekke dan mengen met koud water.
Als ze zo mager is, is de vraag krijgt ze voldoende ruwvoer binnen en wanneer is ze voor het laatst ontwormt?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:21

trollenranch schreef:
Je kan ook veeluis-poeder halen, zo'n grote strooibus. Helemaal inpoederen en na 10 dagen herhalen voor de uitgekomen eitjes. Je hoeft niet te wassen of te scheren en het werkt zeer goed. Is niet giftig.

Dat deed bij mijn veulens helemaal niks. En bij een pony die slecht is zou ik wassen dan ben je er het snelst vanaf.
veerust heb ik ook genprobeerd werkte ook niet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:23

Tamara_089 schreef:
Hoi Hoi

ik heb een haflinger merrieveulen van 10 maanden
Toen ik ze kreeg was ze erg schraal. achteraf heb ik het idee dat er al langer iets speelt omdat ze niet dik te krijgen is.

Vandaag zag ik dat ze overal kale plekken op haar hals heeft en ze ziet er erg slecht/mager uit. (was een weekje erg druk met werk dus had ze alleen in het donker gezien omdat ik overdag een verzorgster heb)

toen ik de plekken goed ging bekijken zag ik allemaal kleine beestjes zitten en ze heeft enorme jeuk.

DA gebeld en volgens de DA zijn het luizen. Ze hadden het druk dus geen tijd vandaag en moest maar een potje met spul halen a 85 euro voor 200 ml en haar daar 5 keer mee wassen met 4 dagen er tussen.
Dan ook gelijk de hele kudde (8 paarden) en het beste was haar scheren.

Ik heb de andere paarden goed bekeken en daar is niks op te vinden (wat niet wil zeggen dat het er niet is maar toch)

Er was ook niks anders en hier moest ik het mee doen.

nu ben ik geen voorstander van wassen omdat ik alleen een schuilstal heb en alleen kan wassen met een emmertje en water.

zijn er ook andere methodes/tips misschien iets van binnenuit knoflook ofzo?

Knap dat een dierenarts zo door de telefoon kan constateren dat het luizen zijn. Zou er een andere dierenarts bijhalen die het veulen helemaal nakijkt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:25

Dan denk ik dat je veulen meer onder de leden heeft dan alleen de luis.
Luizen gaan ook zitten op paarden met verminderde weerstand. Mijn fjord was als baby ook wat zwakker en had toen ook een paar winters achter elkaar luizen.
Ik waste met sebacil en er was toen een goedje 'switch pour on' wat in de manen, rug en staart moest. mega goed spul alleen al jaren niet meer verkrijgbaar.

Veulen even goed na laten kijken is een goed idee denk ik.
Misschien wel een flinke wormbesmetting.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:26

tjady schreef:
Het wordt van het weekend 12 graden en zonnig. Mogelijk kan je haar dan wassen. Ik weet niet of je warm water hebt, maar een paar thermoskannen gekookt water meenemen en ter plekke dan mengen met koud water.
Als ze zo mager is, is de vraag krijgt ze voldoende ruwvoer binnen en wanneer is ze voor het laatst ontwormt?

ze krijgen bijna onbeperkt hooi en door haar veulenmengeling ook nog een flinke hand lucerne. hier laat ze vaak wat van over wat mats dan weer op eet.

ze is nu een maandje geleden ontwormt

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:28

Cowgirl schreef:
Dan denk ik dat je veulen meer onder de leden heet dan alleen de luis.
Luizen gaan ook zitten op paarden met verminderde weerstand. Mijn fjord was als baby ook wat zwakker en had toen ook een paar winters achter elkaar luizen.
Ik waste met sebacil en er was toen een goedje 'switch pour on' wat in de manen, rug en staart moest. mega goed spul alleen al jaren niet meer verkrijgbaar.

Veulen even goed na laten kijken is een goed idee denk ik.
Misschien wel een flinke wormbesmetting.

daar ben ik ook bang voor.
mijn ruin is tegen elk paard super sociaal alleen toen farasha kwam was hij associaal enorm bijten tot bloedens toe wegjagen alles. ze heeft toen ruim 5 weken apart gestaan en flink ontwormt..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:28

Ik gebruik noromectin pour on voor runderen. hoef je niet te wassen, je doet de hoeveelheid in een spuit en spuit het zo tegen de haren in over de ruggegraat en onder de manen. Ik doe het expres met een grote spuit omdat ik dan beter kan verdelen. Luis komt aanwaaien doe je niet veel tegen. Zit in je stro of op de muis van de buren die komt buurten..

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:31

Ze zullen inderdaad echt wel ergens vandaan komen alleen treffen ze juist de gene die het minder goed kan hebben dan andere en inderdaad wat er al is gezegd ze zitten vaak op zwakkere dieren (ben al uurtje aan het googlen)

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:31

Ik heb cydectin pour on gebruikt toen de shetlander luizen had, die had toen tevens ook last van wormen. Ik had Cydectin pour on nog thuis staan, omdat ik dat gebruik tegen mijten in de sokken van mijn trekpaard. In overleg met de DA dus Cydectin pour on gebruikt (is eigenlijk een koeienmiddel), en werkte als een tierelier. Hierdoor niet hoeven wassen/scheren, maar gewoon juiste dosering op de huid en klaar. Na 10 dagen geloof ik nog eens herhaald, en nooit meer ene luis gezien.

Ondanks dat de paarden samen stonden heeft de ander nooit luizen gehad. Volgens mij puur door de lage weerstand van de wormen dat de shet er wel vatbaar voor was. Al heb ik het trekpaard wel preventief ook behandeld.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:37

Als je cydectin gebruikt heb je ook meteen ontwormt als je de goede dosering gebruikt! Idem noromectin.

Wassen is dan niet nodig. Gewoon over de rug gieten cq. spuiten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:45

Mijn veearts wilde dat niet voorschrijven. Dus misschien eventueel bij een kennis met koeien vragen idd. Maar zou er zeker een veearts bij laten komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:18

gewoon het middel van de veearts gaan gebruiken en geen andere zaken.
wij hebben er momenteel ook weer 4 met luis en zeker 3 er van zijn supergezond en tonnetje rond.
veearts erbij geweest en komt gewoon van de dikke vacht en het voorjaar gezien die 3 echt supergezond zijn!

je maakt een verdunning met het middel wat je hebt.denk sebacil want dat hebben wij ook.
je smeert ze er van top tot teen mee in.en dan maar wachten tot ze bijna droog zijn en bij ons gaan ze zo de wei weer op.

nadeel van luis is dat ze blied zuigen en bij veel luis dus veel bloed en heb je dikke.
kans dat je dier bloedarmoede kan hebben.
laat dit dus checken!!!

jij had er laatst ook eentje ziek toch?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:21

Ik heb ook wel eens gehoord dat veerust helpt tegen luizen. Ik heb er zelf geen enkel ervaring mee, nog nooit een paard gehad met luizen. Maar veerust is een anti vliegen middel en dat zit in een spuitbus. Dan hoef je het paard niet te wassen. Maar zoals ik al zei heb ik het alleen een keer gehoord en geen idee of het echt werkt. Misschien is het te proberen? Zo'n busje kost niet veel en je ziet snel genoeg of ze doodgaan of niet.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 22:27

ellepel schreef:
jij had er laatst ook eentje ziek toch?

Ja klopt dat was mn andere veulen maar dat was waarschijnlijk een kleine verkoudheid...

Maar ik ben nogal miep zenuw als t gaat om mn beestjes.
Als ik maar het gevoel heb dat er iets niet goed zit dan word ik helemaal kriebelig 8)7

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:24

Ik begrijp niet dat je niet doet wat de veearts zegt. Het wordt goed weer.
Je veulen heeft blijkbaar veel last van die luizen. Radicaal aanpakken door goed te wassen.
En laat veearts bloed prikken, je veulen heeft meer nodig dan het nu krijgt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:28

Misschien toch eens tijd voor een bloedonderzoek :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:32

Zelf ook ooit een veulen gehad dat zo slecht stond, had flinke bliedworm besmetting! Ging net goed. Shetje met luizen hier heb ik met sebacil gewassen.