Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
callum schreef:Luizen zal je toch echt moeten wassen. Is niet van binne uit op te lossen. En knoflook is risicovol ivm bloedarmoede. Dus zou ik niet doen. Wat je nog kan proberen is eventueel hondenpipetten tegne vlooien. De frontline of de advantage. Dat wil nog wel eens helpen. Maar niet zo goed als wassen.
verder zou ik hem toch laten onderzoeken als hijmager blijft.
trollenranch schreef:Je kan ook veeluis-poeder halen, zo'n grote strooibus. Helemaal inpoederen en na 10 dagen herhalen voor de uitgekomen eitjes. Je hoeft niet te wassen of te scheren en het werkt zeer goed. Is niet giftig.
Tamara_089 schreef:Hoi Hoi
ik heb een haflinger merrieveulen van 10 maanden
Toen ik ze kreeg was ze erg schraal. achteraf heb ik het idee dat er al langer iets speelt omdat ze niet dik te krijgen is.
Vandaag zag ik dat ze overal kale plekken op haar hals heeft en ze ziet er erg slecht/mager uit. (was een weekje erg druk met werk dus had ze alleen in het donker gezien omdat ik overdag een verzorgster heb)
toen ik de plekken goed ging bekijken zag ik allemaal kleine beestjes zitten en ze heeft enorme jeuk.
DA gebeld en volgens de DA zijn het luizen. Ze hadden het druk dus geen tijd vandaag en moest maar een potje met spul halen a 85 euro voor 200 ml en haar daar 5 keer mee wassen met 4 dagen er tussen.
Dan ook gelijk de hele kudde (8 paarden) en het beste was haar scheren.
Ik heb de andere paarden goed bekeken en daar is niks op te vinden (wat niet wil zeggen dat het er niet is maar toch)
Er was ook niks anders en hier moest ik het mee doen.
nu ben ik geen voorstander van wassen omdat ik alleen een schuilstal heb en alleen kan wassen met een emmertje en water.
zijn er ook andere methodes/tips misschien iets van binnenuit knoflook ofzo?

tjady schreef:Het wordt van het weekend 12 graden en zonnig. Mogelijk kan je haar dan wassen. Ik weet niet of je warm water hebt, maar een paar thermoskannen gekookt water meenemen en ter plekke dan mengen met koud water.
Als ze zo mager is, is de vraag krijgt ze voldoende ruwvoer binnen en wanneer is ze voor het laatst ontwormt?
Cowgirl schreef:Dan denk ik dat je veulen meer onder de leden heet dan alleen de luis.
Luizen gaan ook zitten op paarden met verminderde weerstand. Mijn fjord was als baby ook wat zwakker en had toen ook een paar winters achter elkaar luizen.
Ik waste met sebacil en er was toen een goedje 'switch pour on' wat in de manen, rug en staart moest. mega goed spul alleen al jaren niet meer verkrijgbaar.
Veulen even goed na laten kijken is een goed idee denk ik.
Misschien wel een flinke wormbesmetting.