Wat te voeren aan paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

9xxshadowxx9

Wat te voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:20

De afgelopen 2 jaar voer ik mijn paard suikervrije muesli, niet meer als een halve kilo per dag. Ik heb alleen het gevoel dat dit meer kwaad dan goed doet.

Sinds lente/zomer 2014 is mijn paard heel erg aangekomen. Vooral zijn buik was echt tonnetje-rond en midden in de zomer zat hij echt tegen hoefbevangen aan. Ik heb hem toen glucobalance gegeven door zijn voer, overdag ging hij de wei op met een grasmasker en 's nachts stond hij op stal. Toen ze in het najaar weer op de paddock gingen, is hij wel afgevallen, maar nu merk ik dat hij weer aankomt. Hij krijgt 2 keer op een dag hooi en 1 keer kuil. Ook krijgt hij een kwart kilo suikervrije muesli.

Ik wil hem graag wat anders gaan voeren, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik dacht er ook aan om hem magnesium te gaan geven, maar waarbij? luzerne, grasbrok, bietenpulp, zemelen?

Iemand ideeën of tips?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:22

Hoeveel kilo weegt je paard en hoeveel kilo hooi krijgt hij?
Hoeveel beweging krijgt hij?

Muesli zou ik sowieso skippen en vervangen door een balancer, een multivitamine/mineralen supplement dus.
Equilin bijvoorbeeld.

9xxshadowxx9

Re: Wat te voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:27

Paard weegt denk ik rond de 500/600 kilo. Hoeveel kilo hooi hij krijgt zou ik niet weten, niet extreem veel en ook niet te weinig. Ik rijd hem 2 tot 4 keer in de week, de andere dagen doe ik grondwerk of longeer ik.

Okee, ik zal eens rondkijken op google voor die equilin!

Barcoootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:38

Ivm met hofbevangenheid zou ik m zomers minder lang op de wei laten staan ondanks dat grasmasker vooral met vers gras(zitten heel veel eiwitten in)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:43

Heb je een recente foto? Is hij echt vet? Dikke nek, vet op de schouder, vet op de flanken, vetafzet rond de staart?
Of heeft hij meer een opgeblazen buik?

Ik zou het hooi eens wegen, belangrijk om te weten hoeveel je voert.
Voor vetverbranding helpt heel erg actief langdurig stappen enorm, dus lekker naar buiten.

9xxshadowxx9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:49

Korter op de wei gaat moeilijk worden, maar dan zou altijd nog kunnen. Recente foto heb ik niet echt, echt vet is hij nu niet, dikke nek heeft hij helemaal niet, wel nog vet op de schouder.
Verder is hij ook wel echt een vreetmachine, je zult hem bijna nooit zien slapen in de wei, meestal staat hij met z'n hoofd naar beneden, haha. 's zomers had hij ook vooral een hele opgeblazen buik, als hij dan ging lopen kwam er ook behoorlijk wat lucht uit.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:38

Paarden hebben een minimale behoefte aan droge stof of hun verteringsstelsel gezond te houden en dat heeft ieder paard dus echt nodig. Deze minimale behoefte is 1,5 % van zijn lichaamsgewicht aan drogestof. Stel het ideale gewicht van jouw paard is 550 kg, dan heeft hij 5,5 * 1,5 is 8,25 kg droge stof per dag nodig.

Gras bevat 20% droge stof dat betekend dat hij 8,25/0.2 is 41 kg gras per dag moet kunnen eten.
of
Voordroog bevat 70% droge stof dat betekend dat hij 8,25/0.7 is 12 kg per dag moet kunnen eten.
of
Hooi bevat 85% droge stof dat betekend dat hij 8,25/0.85 is 9,5 kg per dag moet kunnen eten.

Uiteraard kunnen bovenstaande gecombineerd worden als je uiteindelijk maar op die 8,25% droge stof uit komt. Gras bevat per kg drogestof ook nog eens het meeste suiker, daarna voordroog en daarna hooi.

Een opgeblazen buik en winderigheid kan allemaal een gevolg zijn van te weinig droge stof. Maar ook van te weinig structuur. Gras is slap en zacht en activeert de darmen niet zoals hooi dat bijvoorbeeld wel doet.

Voor jouw paard is gras door bovenstaande redenen gewoon niet de beste optie, hooi is geschikter. Een graasmasker is frustrerend voor een paard en hij komt dan nooit aan de minimale behoefte droge stof! Tenzij hij 's avonds/ 's nachts voldoende hooi kan eten.

Stel dat jouw paard op de minimale behoefte hooi, dus 9,5 kg, nog steeds dik wordt kun je er voor kiezen een deel van het hooi te vervangen door stro. Stro bevat ook 85% drogestof maar 0% suiker in tegenstelling tot hooi waar gemiddeld 10% suiker in zit. Hier kun je lezen hoe je op een gezonde manier stro kan toevoegen aan het rantsoen. Veel mensen zijn bang voor verstoppingen (koliek) door stro maar wanneer je stro op een juiste manier voert is het zeer geschikt ondergewaardeerd ruwvoer. Voer het hooi en stro altijd gemengd. Dan begint je paard met het hooi, komt de speekselproductie en de darmen op gang en is het verteringsstelsel voorbereid op het stro waar je paard na het hooi aan begint. Neem 3 weken de tijd om de hoeveelheid stro in het rantsoen langzaam op te bouwen. Voer dus nooit stro op een lege maag! Vervang maximaal de helft dus in dit geval zo'n 4 kg hooi door stro.

Wat ook erg belangrijk is aan het voeren van ruwvoer is dat een paard nooit langer dan 4 uur zonder voer staat, gebeurt dat wel verzuurt de maag en is de kans zeer groot dat er maagzweren ontstaan.

Naast ruwvoer is het uiteraard wel belangrijk dat je zorgt voor voldoende vitaminen en mineralen in het rantsoen! Dik zijn betekend zeker niet dat hij ook voldoende van alle nutriënten binnen krijgt!

9xxshadowxx9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 15:03

Dankjewel voor deze informatie!

9xxshadowxx9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 20:46

Nog iemand ideeën?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:50

Waarom voer je hem eigenlijk muesli?