Het gaat om mijn 7 jarige haf ruin. We hebben hem gekocht toen hij net 3 was. Helaas was hij wel een tikje verwaarloosd, maar ach. Met goed voer, veel liefde en aandacht komt hij er wel boven op.
Helaas liep het wat moeilijker. Door dat hij vanaf het begin al met een verkeerd zadel is ingereden, en waarschijnlijk in zijn jongeren jaren vast heeft gezeten, gezien de littekens op zijn achterbenen.. Je raad het al! Paardlief stond van kop tot kont in de kreukels.
Dus hop de kliniek in, in behandeling genomen, en mocht daar 2 weken revalideren. Zwemmen, fysio en Osteopaat hebben goed werk verricht. Hij was zeker kilo's aangekomen en voelde zicht goed.
Dus thuis aangekomen, gingen wij verder volgens het revalidatie programma en dat ging goed.
Langzamer hand werd hij steeds meer een binkie en je zag hem echt opknappen. Maar toch bleef zijn 'pijnlijke' rug een probleempje. En werd ons aangeraden vanuit de kliniek om te kijken voor een dressuur zadel, ( we hadden vzh). Dus hop zadelmakertje er bij, en een hulsebos aangeschaft. Helaas bleek deze flapdrol mij een zadel verkocht te hebben die zo scheef al een hoere toeter was!
Lekker, boos paard, en voor zijn ruggetje was het ook niet goed natuurlijk. ( uiteraard flinke heisa gemaakt daar over
) Dus andere zadelmaker en KN er op, schoof als een kanon. Kind lief is vlak, rond en heeft weinig schouder en schoft. Uiteindelijk :'Mevrouw, ik denk dat een JC Vries diamant uitstekend ligt op je paard!' Aldus het verhaal over de JC, Man, wat liep die beroert daar mee, en mijn kont werd net een plank!Toen kwam het moment dat ik er helemaal klaar mee was, ik heb 100de euro's( als we niet over de 1000 heen zijn gegaan) uitgeven aan zadelmakers en ook de osteo die nog tussendoor langs kwam.
en heb ik een barefoot gekocht en maanden met een touwhalster gereden. Nu eerst genieten en ontspannen was ons motto! Dat is zeker wel gelukt. En rug ging de goede kant op. Maar nu komt het probleem: Door zijn extreme lenigheid ging hij vanalles bedenken om overal onderuit te knijpen, want onder die barefoot heb je alle vrijheid! En dat stofzuigen aan het touwhalster hielp het extreme hangen op de voorhand ook niet mee.
Met een andere zadelmaker heb ik uiteindelijk een zadel gevonden die wel past, lekker ligt en waar hij fijn onder liep. En konden we weer wat werken aan eerst lang en laag, en daarna zachtjes wat oprichting. Veel schakelen en goed gymnastiseren was en is nog steeds het advies van de osteo.
Maar meneer groeide aan alle kanten, voelde zich steeds beter, en kreeg duidelijk meer power. En omdat tie altijd een beetje als een ellendig muisje heeft gefuncioneerd komen die verschrikkelijke puberale grapjes er nu uit. Prima, hoort er bij!
Maar deze vouwt zich letterlijk dubbel als ik hem longeer, of onder het zadel als hij iets te is. Maar onder het zadel is tie wel veel beter de behappen dan dan aan de lijn. Als hij wil klieren gaat de gaskraan open en zorg ik dat tie niks kan. Maar hij zet echt zijn kont naast zijn kop neer. Ondertussen zijn ik en de osteo er al over uit dat zijn lenigheid nog niet ten goede komt, en dat veel rijden nog even de beste oplossing is. Maar ik vind ook dat een paard zich vrij moet kunnen bewegen, even hard scheuren zonder ruiter en harnascement op en aan. Even paard zijn.
Maar dat gaat dus bij deze kerel niet, hij maakt zulke rare onmogelijke bewegingen en sprongen dat hij toch zijn rug elke keer vast komt te staan. En dan nog een nadeel. Hij kan dat allemaal zo goed compenseren dat je eigenlijk niet merkt dat tie vast zit. Vaak kom je er te laat achter en ben je eigenlijk alweer te ver van huis. En dan drijft je af en toe echt tot waanzin!
Voorbeeld:
2 weken terug liep hij echt voortreffelijk, lekker voorwaarts, goed aan het been en je voelde echt dat tie over zijn rug liep. Dus ik dacht braaf paard, die mag als beloning even lekker aan de longeerlijn, Helaas dacht hij er anders over, en ging echt tekeer. En uit baldadigheid naar mij toe bokken, dus weer onmogelijk opgevouwd. Paar dagen daarna, lekker stuk stappen, compleet leip zeg maar! Stuiteren als een mafkees, en alle kanten op uithalen. En bingo, weer zo vast als een kanarie.
Osteo is al ge contact, tot die tijd maar stappen, want hij staat echt op de rem.
Ik laat hem al 7 dagen in de week lopen, zeker 5 a 6 keer, en vaak 1 keer stappen. Maar als ik hem goed wil houden, moet ik dus echt zijn vrijheid afpakken, en hem alleen maar onder het zadel laten bewegen, nice... met het weiland seizoen in aantocht!
Ik ben toch van mening dat een paard ook vrij moet kunnen bewegen. Overdag staan ze bij mij in een ruime paddock, met boomstammen, Jolly bal, slowfeeder en zijn vriendinnetje.
Hij staat vaak niet langer dan 10 uur in zijn box.
Kracht voer krijgt hij niet, alleen vitamientjes en mineralen ( met zo min mogelijk suiker en zetmeel vanwege zijn IR) en 4 keer portie arm hooi in de slowfeeder..
Ja, hij is giga fit! Maar dat tie elke keer vast staat als hij een paar gekke sprongen doet drijft mij echt tot waanzin af en toe!
Wie herkend dit? Wie zit er ook in dit schuitje? Of wie heeft de goude tip/advies of wat dan ook?
En bedankt voor het lezen van het hele verhaal!