Hartog compact gras/ ander alternatief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Hartog compact gras/ ander alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 16:23

Ik wil mijn merrie meer ruwvoer aanbieden. Ze krijgt momenteel hooi in een slowfeeder/fijnmazig hooinet maar hiernaast wil ik nog iets geven om de nacht door te komen aangezien ze 's nachts op stal staan. Ik kwam op internet al een hartog voerbox tegen. Hier op Bokt ook al verschillende topics en ook voor/tegens. Wie heeft ervaring met de voerbox?

Is er ook een (goedkoper) ander alternatief voor onbeperkt ruwvoer aanbieden, iets anders dan hooi of kuil?
Liefst in het concept van Hartog. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:36

Grasmix, lucerne en fibre mix zijn er ook nog van Hartog....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:52

Ik heb een tijdlang compactgras aan mijn merrie gevoerd, gemend met de lucernemix van Hartog.
Dit vooral omdat ze aan moest komen en van gewoon hooi niet dikker werd.

Het is kostbaarder dan gewoon hooi om te voeren en het is ook rijker is mijn ervaring.
Mijn merrie at het wel heel erg graag en deed het er goed op!

RianneH

Re: Hartog compact gras/ ander alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:54

Wij voeren grasmix bij naast de vitaminekorrel voor de extra bite. Verhoudingen zijn minder scheef dan bij luzerne, en ze vinden het heerlijk.

Ruwvoer vervanger anders dan grasachtig zou je nog kunnen denken aan bietenpulp, maar daar heb je wel extra voorbereiding van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:05

Wat is je bedoeling? Aankomen of enkel bezigheidstherapie? Want een kg ongeweekte bietenpulp bevat evenveel kcal als een kg haver/basisbrok. Dus zelfs als je het mengt met 9L water, is het nog wel echt wat.

Met hooi gaat het minder hard, dan kan je 2kg rekenen per kg krachtvoer. Maar dat is niet handig als ze dan dichtgroeien. Dus wat zoek je exact?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:09

Ik weet niet wat je als bodembedekking hebt, maar als ze niet op stro staat zou een fijnmazig net met stro erbij kunnen hangen voor de nacht.

Wij hebben deze winter grote balen haverstro op stal, dat doe ik voor de nacht in een hooitas en daar zijn ze gek op!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:10

Kun je niet gewoon een groot slowfeeder net 1,5x1,5? Maas 3 cm kopen voor de nacht?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:35

Geen ervaring met de voerbox, maar wel met de compact gras. Wil je het per se in de box geven? Als een paard echt voldoende ruwvoer krijgt, zal hij best lang met een baaltje doen in zo een voerbox.
Compact gras als maaltje werkt heel zuinig. Wij doen een baaltje in een voerton en dan is het enorm veel. We maken een deel los en voeren dan bijv een schep of minder bij de bietenpulp en dan de vitamine en of muesli erdoor.
Ik vond de Pre Alpin ook mooi, maar hier doe ik ech langer mee.

Toen ze nog op stal stonden, gaf ik ze een neet en de oude merrie vulde ik haar voerbak met het compact gras.

Over de voerbox heb ik weleens gelezen dat er ongelukjes mee gebeuren en van het compact gras zelf hebben paarden weleens een slokdarmverstopping gehad naar het schijnt. Maar die van ons nog nooit en wij geven het nu een jaar of 3.

Ik denk dat je het ook in een heel klein netje kan doen of misschien een voerbal of iets dergelijks.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 09:42

Bedankt voor alle reacties! Ik zoek het als tijdverdrijf voor mijn merrie. Aankomen hoeft absoluut niet, er mag eerder wat vanaf. :o

Even de huidige situatie:
Ze staat op stro als bodembedekker, haar stal wordt elke dag uitgemest en opgestrooid, ze pikt ook wel eens wat strootjes mee. Voor de rest krijgt ze 2 hooinetten met 3 dikke plakken hooi per dag (in een fijnmazig hooinet), een halve kg muesli en Marstall Force (vitaminekorrel).

Het gaat mij erom, ik ben niet dagelijks bij mijn pony en wil haar dan wel onbeperkt ruwvoer aanbieden (vooral voor de nacht). Daarom wil ik haar iets aanbieden naast de slowfeeder.
Bietenpulp heb ik haar een tijdje gevoerd maar dat wilde ze alleen met een handje muesli erdoor hebben. Zonder muesli kon ik het een uur later weggooien. :+

Ik heb die brix van Havens ook geprobeerd maar die had ze binnen 5 minuten op.

Kun je zo'n baal compact gras ook in een fijnmazig hooinet doen? Of is het daarvoor te compact/klein?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:33

Mayflower_ schreef:
Ik heb die brix van Havens ook geprobeerd maar die had ze binnen 5 minuten op.

Kun je zo'n baal compact gras ook in een fijnmazig hooinet doen? Of is het daarvoor te compact/klein?

En de Havens Mix?
Noch de Mix, noch het compactgras blijft in een hooinet zitten, is te fijn van structuur.
En als ze eerder wat kg's mag missen, zou je die muesli kunnen laten vallen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:41

Misschien maak je gewoon wat te druk erover. Je paard neigt naar overgewicht, krijgt al ruim voldoende voer en staat bovendien op stro. Wat is het probleem dan nog?
Als het hooi op is heeft ze nog stro om te knabbelen

Evenueel zou je de muesli nog kunnen halveren en mengen met luzerne zodat ze daar al langer overdoet en meer moet kauwen.

shaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:51

Luzerne is van nature zeer rijk aan eiwit, (ca 16% ruw eiwit). Dit is voor de meeste paarden erg hoog, daarom wordt luzerne vaak gemengd met andere ruwvoeders, zoals gras of stro. Zo als ik het bekijk krijgt ze eerder teveel dan te weinig . Paardenhooi moet grof van structuur zijn en samen met wat stro heeft ze in mijn beleving meer dan genoeg zo over de gehele dag. Waarom zou je compact gras gaan voeren ? Een paard word vaak verkeerd gevoerd ten opzichte van de beweging die ze krijgen