Aangezien onze fjord mager werd en geregeld dunne mest had hebben we afgelopen weer de DA laten komen voor onderzoek. Zelf dacht hij door het klinische beeld, veel drinken en plassen, dikke lange vacht, mager zijn, soms kreupel, aan cushing.
We hebben uitgebreid bloedonderzoek laten doen maar daaruit kwam dat het geen cushing is en dat er ook geen problemen zijn met de organen. Wel kwam eruit, bloedarmoede, magnesium en fosfaat tekort en en tekort op vrijwel alle vitaminen.. Hoe het komt kunnen ze niet achterhalen..
Wat we nu voorlopig moeten doen is haar Pavo 18 plus voer geven 1,5 kg per dag, 1,5/2 kg bietenpulp per dag, magnesium en 4 dikke plakken (á 3.5 kg) hooi per dag.
Mijn vraag is of iemand ook iets soortgelijks heeft meegemaakt en daar misschien wel een oorzaak voor gevonden heeft en hoe dat opgelost kon worden?
Nog wat andere info, gebit is recentelijk ook gedaan, DA die afgelopen week kwam is ook onze tandarts. 3 weken terug nog ontwormt met Equest.
dorientjuh
Geplaatst: 01-03-15 13:16
Wat kreeg je paard normaal gesproken te eten voordat het bloedonderzoek is gedaan? Hoe oud is je Fjord?
Is je dierenarts ook opgeleid tot paardentandarts en zijn de tanden gedaan icm verdoving?
Ja dierenarts is één van de weinigen die een volledig tandarts opleiding gedaan heeft en meerdere keren per jaar bijscholing volgt. Alles inderdaad met verdoving en elektrisch
Fjord is 16 jaar, kreeg voor bloedonderzoek 3 plakken hooi per dag en 1/2 kg pavo liga met magnesium. Dus dat tekort is al merkwaardig.
Ze is gezelschapspony dus er wordt verder niet mee gereden oid.
Als de darmen niet goed werken kan het best zijn dat voedingsstoffen niet goed worden opgenomen en dat het weer wordt uitgeplast. Ik zou eens denken aan een behandeling van een osteopaat. Als namelijk de wervels en de zenuwen niet goed zitten, beinvloed dat het hele spijsverteringsstelsel.
Vergeten nog bij te zetten, osteopaat is ook al geweest waren geen vreemde dingen... Daarom vinden we het ook zo vreemd, ze eet goed , geen blokkades, maar toch al die tekorten
tamary
Geplaatst: 01-03-15 13:25
Het mager + diarree en geen echt duidelijke oorzaak heb ik hier ook. Cushing is twijfel uitslag zit in grijs gebied en met medicijnen zie ik geen verbetering. Nu met dik 3,5kg bijvoer (bietenpulp, SP en lucernemix) en deken lijkt er wat spek op te komen. Diarree is (hopelijk) eindelijk onder controle met impactpoeder (soort klei, eigenlijk voor melkvee, maar werkt voor paarden ook super). Tanden zijn goed, psyllium tegen zand en regelmatig ontworming is er ook. Vitamine tekort is niet zo verbazend trouwens met diarree, opname van alle voedingsstoffen is minder als vertering niet in orde is.
Ik mis in dit advies trouwens een lading fosfor in de vorm van haver/spelt of zemelen ivm de hoeveelheid calcium in de bietenpulp.
Zwerte
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 01-03-15 13:30
Ik lees vooral even mee, ik heb een 18 jarige fjord die dit jaar ineens veeeeeeeeel meer voer nodig heeft terwijl hij vroeger dik werd van lucht. Nou heeft hij ook wel een lastig gebit (missen een paar kiezen) maar zelfs met kilo's seniores, muesli en onbeperkt hooi is hij moeilijk op gewicht te houden. Dierenarts snapt er ook weinig van.
Hoe goed is jouw hooi? Want door het intensieve gebruik van land is vaak magnesium heel erg laag en wordt meestal niet goed aangevuld. Ik heb dus het idee dat het meeste hooi van tegenwoordig helemaal niet zo goed meer is qua inhoud. Vaak wel veel energie, maar veel te laag in de mineralen e.d. Ik merk het zelf hier ook. Mijn andere paard heeft snel last van tekorten in mineralen, voor hem heb ik nu altijd een speciekuip water met keltisch zeezout staan, wat hij graag drinkt. Ik heb echt mooi, grof paardenhooi maar dat is dus absoluut niet genoeg hier. Misschien dat jij met iets soortgelijks zit? Want dan is 3 plakken en een halve kilo krachtvoer gewoon absoluut niet genoeg.
Anoniem
Geplaatst: 01-03-15 13:33
Fosfor geven hebben ze het niet over gehad.
Het hooi komt van een land dat 1x per jaar gemaaid wordt voor paardenhooi lijkt verder in orde.. Mijn rijpaard doet het er prima op en heeft geen enkel tekort (die heeft 3 weken geleden een bloedonderzoek gehad). Hooi komt al een jaar of 10 van dit land zolang als de pony hier is. Is altijd goed op gewicht geweest en altijd goed op dit voer gedaan en nu dus ineens niet meer.
Cushing toont niet altijd in een normale ACTH test. Bij symptomen maar negatieve ACTH test wordt er geadviseerd te hertesten met de TRH Stimulatie test. Die is vele malen gevoeliger.
maby
Geplaatst: 01-03-15 14:35
mijn paard had zelfde symptomen als jij opnoemt. verschillende bloedonderzoeken gehad, kwam eerst ook bloedarmoede uit. na behandeling hiervoor werd het niet beter en ben ik naar de kliniek gegaan. daar hebben ze verschillende onderzoeken gedaan (rectaal, echo en ook weer bloedonderzoek)
uit rectale onderzoek en echo bleek het zn nieren te zijn, maar uit bloedonderzoek zagen ze dat ie kalium tekort (veel drinken en plassen) hij plaste al die stoffen die hij nodig had uit.
na 2 weken op de kliniek mocht ie naar huis. elke dag kalium geven en beperkt laten drinken nu gaat het heel goed met em.
Je hebt meerdere testen voor Cushing. De meest gebruikte is de ACTH test (d.m.v. een buisje bloed af te nemen). Die test is echt niet altijd even betrouwbaar en geeft soms een vals negatieve uitslag. Daarom is het advies nu om bij een negatieve uitslag bij een paard met symptomen een hertest te doen met een TRH stimulatie test. Deze test is vele malen gevoeliger en kan ook aan stal worden uitgevoerd (is ook een bloedtest).
xBlue
Geplaatst: 01-03-15 15:27
Als er uitsluitsel is dat het geen cushing is of iets anders medisch, zou ik denken aan een aangetaste darmflora.
Cellulose is het materiaal waaruit celwanden van bomen en planten zijn gemaakt. Cellulose kan door het paard zelf niet worden verteerd, maar wel door de micro organismen (bacteriën) in de dikke darm van het paard. Deze zetten de cellulose uit het ruwvoer om in vetten (vluchtige vetzuren) die het paard kan opnemen. Bij dit proces maken de bacteriën heel veel vitaminen en eiwitten aan die het paard niet zelf kan maken. Een aangetaste darmflora kan niet meer voldoende vitaminen en eiwitten produceren. Dit komt doordat de dunne darm maar een bepaalde hoeveelheid oplosbare koolhydraten zoals zetmeel en suiker kan verwerken doordat er maar een beperkte hoeveelheid enzymen aanwezig is in de dunne darm. Al het zetmeel (en andere oplosbare koolhydraten) dat niet in de dunne darm is verteerd, komt dan in de dikke darm terecht. Bacteriën in de dikke darm die zetmeel kunnen verteren kunnen nu uitbreiden. Echter sterven de bacteriën die het hoofdbestanddeel van ruwvoer, namelijk cellulose goed kunnen verteren af. Het paard kan hierdoor niet meer voldoende energie uit gras en hooi halen en het paard krijgt ook een tekort aan vitamines omdat de bacteriën hun werk niet meer kunnen doen.
Alleen als de darmflora zich kan herstellen zullen er weer voldoende bacterien zijn om de benodigde vitaminen uit te scheiden. Mijn advies is haal het paard van het krachtvoer af en voer het eventueel bij met luzerne of bietenpulp. Denk eraan dat wanneer je luzerne voert je dit i.c.m zemelen doet, in de juiste verhouding! Dit om te voorkomen dat je de calcium/fosfor verhouding scheef trekt. Een teveel aan calcium zorgt ervoor dat het paard niet voldoende fosfor kan opnemen. Vandaar ook, een overschot is in veel gevallen schadelijker dan een tekort.
Goed dat je een bloedonderzoek hebt gedaan, dan weet je precies hoeveel van welke stof het paard tijdelijk aangevuld moet worden. Herstel van de darmflora kan wel een jaar duren. Zorg dat het paard altijd ruwvoer tot beschikking heeft, en een goede liksteen.
Er zijn nog een aantal manieren om dit proces een handje te helpen, maar daar ga ik nu niet op in.
Er is geen scopie gedaan, maar die kans lijkt heel erg klein. Ze heeft abosluut geen kenmerkende symptomen van mijn paard (maagirritatie) + dat ze beide een maagkuur gehad hebben om het zekere voor het onzekere te nemen.