Ik zoek meer informatie over Duplo beslag :-)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Ik zoek meer informatie over Duplo beslag :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:50

Google is uw beste vriend... en dus heb ik die vriend al uitgehoord, maar ik vind toch niet erg veel (of gedateerde info) over Duplo kunststofbeslag.

In de zomermaanden plak ik zelf Hippotech plakbeslag. In de winter is hij dit beslag verloren, en daarna ging het vriezen en werd zijn hoef wat slechter.
Ik heb hem toen toch maar op ijzers gezet.
Hij loopt daar minder zelfverzekerd op dan het plakbeslag.
We hebben een enorme geschiedenis van slechte hoefkwaliteit, en we zijn nog steeds onderweg om dat beter te krijgen.

Paard heeft dunne zolen, en een heel dun wandje.

Concrete vragen die ik bijvoorbeeld heb zijn:
- is dit beslag geschikt voor paarden met een matige hoefkwaliteit?
- zijn de nagels die gebruikt worden dikker?
- ontstaat er meer frictie in de nagelgaten door de flexibiliteit van het ijzer, of wordt dit voorkomen door de ijzeren kern?

Hopelijk zitten hier wat ervaringsdeskundigen :-)

Martje80

Re: Ik zoek meer informatie over Duplo beslag :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:01

Ik heb ze gebruikt. De nagels zijn gewoon dezelfde als bij normale ijzers. Na 2 beslag beurten waren de ijzers niet meer bruikbaar omdat de nagel gaten dan teveel opgeruimd waren maar qua dikte van het ijzer kon ik er wel 3 mee doen.

Of het Geschikt is voor een matige hoef kwaliteit weet ik niet.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:07

Wij hebben onze paarden ook al een paar keer met duplo's laten beslaan.
Echter zou ik je specifieke vragen niet durven beantwoorden, de hoeven van onze
paarden zijn van normale kwaliteit, dus geen idee hoe het uitpakt op minder goede hoeven.
Ik heb wel de indruk dat mensen ze steeds vaker gebruiken bij probleem hoeven,
dit is althans wat mijn hoefsmid zegt.
Overigens gaan de duplo's bij ons qua dikte maar 1 beslag beurt mee, terwijl een vriendin ze er wel 3 keer onder kan laten slaan........ Ligt dus een beetje aan hoe vaak je rijd en aan de ondergrond.
Misschien moet je je vraag eens stellen aan de importeur/ verkoper in nederland.
http://www.duplo-benelux.com/
Ze hebben zelf al jaren ervaring met het gebruik van duplo's.

Minder specifieke vragen zijn uiteraard welkom ;)

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:20

ik heb 2 jaar duplo gehad bij mijn artrose paard. Ideaal. Enige nadeel vind ik dat de hoef wel wat uitzakt na een langere periode.Waarschijnlijk omdat dat rubber toch wat zachter is en de hoef minder fixeert. Vanwege blessure heb ik nu geen duplo en een traditionele smid heeft hem nu weer goed bijgevijld en bekapt.De stand is nu weer beter moet ik zeggen. Mijn paard had ze alleen voor en had platvoetjes.(dit was wel helemaal weg voor ik begon met de duplo. eerder had ik traditioneel ijzer met een opzet.)
Reden dat ik overging op duplo is dat mijn paard in de winter nauwelijks buiten kon lopen(op de stal waar ik sta heb ik geen luxe binnenbak) en tevens vond ik hem wat onzekerder lopen in de buitenbak met houtsnippers. Met de duplo hebben ze gewoon super grip.

Bij paarden die biljarderen schijnt het minder geschikt beslag te zijn.

Ik deed 2 rondes met de duplo. In de zomer a 8 weken(en dat ging dan net). Ik bestelde ze zelf via bovengenoemde websites.

Kijk ook even wie de duplo eronder leggen. Niet elke smid wil en kan dat.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:33

- is dit beslag geschikt voor paarden met een matige hoefkwaliteit?
Ligt eraan. Het werkt wel wat meer dan een gewoon ijzer. Kwestie van proberen, denk ik.

- zijn de nagels die gebruikt worden dikker?
Nee, gewoon normale nagels. Bij die van mij wordt maat 4,5 gebruikt

- ontstaat er meer frictie in de nagelgaten door de flexibiliteit van het ijzer, of wordt dit voorkomen door de ijzeren kern?
Nee, eerder omdat de ruimte voor de nagels wat groter is en het daardoor meer ruimte heeft.

Die van mij staat er inmiddels al wel een jaar of vijf op, denk ik. Bevalt uitstekend :) Ik heb voor oranje rond, achter groen ovaal met lippen. Ik heb er namelijk zo een die biljardeert :+ Zonder lippen draaien ze snel scheef. Dat doen ze nu ook nog wel eens als ik veel op harde ondergrond rij, maar dan trek ik ze er zelf onder weg en sla ze er weer recht onder.
Ik doe in de zomer ongeveer 6-9 weken per beslagbeurt, ook afhankelijk van wedstrijden, in de winter 9 weken, maar ik heb vorig jaar eens 13 weken gehad. Voor kan dan nog wel, achter is dan tot het metaal afgesleten door het biljarderen.