paard van slag... buikgriep?.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

paard van slag... buikgriep?.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 21:29

Vorige week zondag zijn onze 2 paardjes uit portugal aangekomen in nederland. Waaronder Onze nrps merrie van 15. Vanochtend werden we gebeld door de stalhouder dat ze koliek achtige verschijnselen had. Meteen heen gegaan en de dierenarts erbij. Ze heeft geen koorts en ze heeft diarree. Hij noemde het als: helemaal van slag. Natuurlijk een lang transport. Andere omgeving en ander voer. Ze heeft nog geen koorts maar ze ligt veel en heeft geen trek. Dierenarts weer gebeld vanavond en die vertelde dat ze mocht blijven liggen omdat ze zich echt niet fijn voelt. Hij kon er nu ook niks aan doen. De spuit van vanochtend werkt nog. Iemand ervaring hier mee? Ze wordt goed in de gaten gehouden.

ydnew

Re: paard van slag... buikgriep?.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 12:21

Gelukkig geen reacties van mensen die hier ervaring mee hebben....Het was erger dan gedacht....vanochtend vroeg werden we gebeld dat ze het niet heeft gehaald..... Hoe vreemd en onwerkelijk. Bedankt voor het lezen.....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:27

ach jee wat verschrikkelijk sneu. Veel sterkte met het verlies van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:29

ach wat sneu, waarschijnlijk dan toch koliek door de spanning of niet genoeg eten tijdens de resi. Heel veel sterkte ermee :(:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:34

Bah wat naar!Sterkte :(:)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 13:41

Dank..... We zullen niet weten wat het exact is geweest. Combi van vanalles....... Misschien had ze ook al iets onder de leden...ze is wel goed gekeurd voor transport maar dan worden ze niet helemaal doorgelicht natuurlijk. Ze was al te dun bij aankomst maar mijn fjord was ook afgevallen.(kan hij goed hebben) Dus we dachten dat ze ondanks onze aanwijzingen te weinig voer hebben gekregen in onze bijna 3 mnd afwezigheid gezien wij al in nl waren. Maar we denken nu toch dat er al wat aan de hand geweest kon zijn met haar......maar dat is gissen....

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:17

Bah, wat naar, sterkte. Ik moet heel eerlijk bekennen dat het mij wel bekent voorkomt. Koliek verschijnselen en diarree en niet willen eten.
Mijn andere pony had dit ook. Uiteindelijk in de kliniek te recht gekomen, open laten maken en toen bleek zijn hele darmstelsel dood en al gedeeltelijk afgestorven in zijn buik te liggen. Hij is niet meer uit de narcose gekomen. Als we hem niet naar de kliniek hadden gebracht, had hij het ook niet gehaald. Oorzaak hebben ze niet kunnen achterhalen.
Nogmaals heel veel sterkte

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:48

Hoe lang heeft ze op transport gestaan?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:58

Wat een drama, voor jullie en voor het paard. Als ik het verhaal lees denk ik meteen aan salmonella. De combinatie van weerstandsvermindering door stress (transport, verandering van voer/huisvesting/klimaat) en een eventuele onderliggende ziekte, misschien ook een worminfectie kan allerlei sluimerende infecties activeren, vooral salmonella. Koorts is niet altijd aanwezig, zeker in een laat (terminaal) stadium niet. Maar goed, het kan natuurlijk van alles en nog wat geweest zijn.
Wat een leuke gebeurtenis had moeten worden, eindigt in een nachtmerrie. Ik wens jullie veel sterkte.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:33

Jasmijn159 schreef:
Hoe lang heeft ze op transport gestaan?

Ze zijn op vrijdag in de namiddag vertrokken en zondag na de middag aan gekomen.

Dit met een zeer goed officieel vervoersbedrijf die de paarden om de zo veel uur een aantal uren van de vrachtwagen halen e.d. en ondertussen goed in de gaten houden.

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:34

wat naar zeg, veel sterkte