Supplementen hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Supplementen hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:47

Na een aantal dierenartsbezoeken nog steeds niets verder.
Heb nu zakjes voor het losmaken van slijm gekregen en een pompje ventipulmin.
Dit is niet aangeslagen.

Zelf ben ik nu fenegriek aan het proberen.
Het komt jaarlijks terug rond oktober en begin de lente is het weer over.
Hij heeft deze periode geen koorts en veranderd niet qua gedrag. Toch blijft het echt een vervelend kuchje, die niet bij zomaar een keer blijft.

Weten jullie nog supplementen die het misschien wat kunnen verzachten? DA vertelt dat het geen chronisch iets is maar gewoon een wat verminderde weerstand rond dit jaargetijde.. Dierenarts elk jaar voor iets wat écht niet helpt.. :(

Magica

Re: Supplementen hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:57

Schwarzkummelöl, is een goed middel bij bij chronische luchtweg aandoeningen (als de DA is uitgedokterd). Moet je even op google'en

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:04

En Propolis. Dat is weerstandverhogend en tevens een natuurlijke soort antibioticum. (Ook geschikt voor mensen).

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:08

Vroeger bij mijn verzorgpaarden heb ik wel eens tijmsiroop (Van de Kruidvat) met aloëvera (van bij de Tuinen) moeten geven op advies van de DA. Bij de een hielp het goed en bij de ander niet echt. Het is even proberen dus. Deze pony's deden het ook 's winters
Zelf geeft ik fenegriek poeder bij een licht kuchje.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 02:50

Mijn paard hoest ook, dit jaar voor het eerst. Mijn dierenarts maakte zich wel zorgen, zeker als het zo lang duurt en elk jaar terug komt, klinkt het toch wat bronchitis achtig. En iets dat elk jaar terug komt is toch wel chronisch. Kijk een verkoudheid door lage weerstand kan, maar dat moet met een goede week echt weg zijn en niet een maand of 4 duren. Dan is het geen infectie, maar een reactie op stof meestal. Heeft dan ook niet echt meer met weerstand te maken. De zakjes en ventipulmin heb ik ook gegeven, had niet voldoende resultaat. Ik heb van de week een bronchoscopie laten doen. En Winterfell moet nu 2x per dag puffen. Je wilt uit de cirkel van hoesten en irritatie. Kijk ook eens op het verzamel topic over hoestende paarden. Daar staan goede tips. Ik zou sowieso proberen prikkels te vermijden, dus liefst geen stro in de stal (maar bijv vlas of zaagsel) hooi nat maken of kuil geven en zoveel mogelijk naar buiten. Fenegriek dempt de hoestprikkel, echter als er slijm zit wil je juist dat ze dit ophoest. Net als bij mensen geef je bij een hoest waar slijm vast zit, niet iets dat het hoesten tegen gaat. Dit kan juist schadelijk zijn. En omdat je een slijmoplosser van de dierenarts kreeg denk ik dat er wel taai slijm zit. De tijmsiroop en aloe Vera helpen wel iets als de keel geprikkeld is, dus als de hoestprikkel uit de keel komt, maar als het dieper zit voegt dit niets toe. Succes in elk geval, hoop dat het snel voorjaar wordt!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:24

MD > VS

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:03

De Schwarzkümmel heb je ook in brokjes.
De olie wordt bij ons niet gegeten, maar de brokjes gaan prima.
Heel verschil voor mijn paard dat stofgevoelig is.
Ik koop het zelf altijd bij Makana.
Succes!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:40

Omega 369 olie!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:35

avaluna schreef:
De Schwarzkümmel heb je ook in brokjes.
De olie wordt bij ons niet gegeten, maar de brokjes gaan prima.
Heel verschil voor mijn paard dat stofgevoelig is.
Ik koop het zelf altijd bij Makana.
Succes!

Ook geschikt voor een moeilijke eter? ;-) ik heb er ook over nagedacht maar ben nog niet zeker

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:47

Broncho herbal (is n hoestdrank) werkt als n speer. kijk maar eens bij nutri-science.nl en dan even op hoesten zoeken. Ik ben jaren dealer geweest van dit merk en deze hoestdrank. Heb er fenomenale resultaten mee gezien.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:32

@Magica: hier idd ook voor de moeilijke eter; heb er eentje staan van 27; dat is echt een zwaar geval; hahahaha, maar handje van die brokjes door zijn voer vindt zelfs hij geen probleem!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:53

Een zak uien ringen, een bakje met deksel daar redeneringen in doen. Pot honing erover gieten, een nacht laten staan en dan iedere dag wat sap geven.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:19

http://www.opti-natuurshop.nl/a-2700384 ... /mytha-11/

Ik had twee jaar geleden ook een paardje die lang bleef hoesten (ook geen koorts en ook verder hetzelfde in gedrag, wel wat snotterig maar heldere snot) ook in die periode en was al het tweede jaar op rij precies in die periode, de veearts zei ook dat het een weerstand kwestie was en niks chronisch. Toen heb ik uiteindelijk bovenstaande gekocht en hielp perfect, ik voer dit sindsdien in de winter preventief aan betreffende paardje en nooit meer klachten.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:21

Hier ook een die blijft hoesten.. Ventipulmin werkte bij haar als een tierelier. De hoestbuien werden nog een paar enkele kuchen. Nu is het af en toe vechten tegen die laatste kuchen. Pony staat buiten, heeft geen bodembedekking (rubber matten en een uitloop van zand en steen). Omdat nat hooi in de winter niet erg prettig is voor je handen hebben we kuil gegeven, dit ging redelijk. Maar nat hooi was toch beter..

Nu dus op nat hooi, veel buiten staan (eigenlijk alleen maar :') ) en iedere dag slobber met fenegriek. Nu is de fenegriek op, en merk je dat de kuchen meer worden. Dus wij zijn ook opzoek naar het wondermiddeltje wat zou helpen tegen de laatste kuchen die over blijven..

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 09:44

Mijn paardje staat al jaren op zaagsel snachts. Alleen in de winter van een uur of 10 tot de volgende ochtend. Lente / zomer staat hij dag en nacht buiten.
Nat hooi eet die dus écht niet, maar hij doet het niet specifiek met eten. Ook gerust als hij lekker op rust buiten staat te zonnen.
Met rijden heb ik het nog nooit gehoord. Ik zal eens wat uitzoeken.
Rien10, heb je daar wat meer informatie over ?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:53

Enkele jaren geleden had ons paard ontstoken bovenste luchtwegen zij heeft daar medicatie voor gekregen van de dierenarts.
Daarbij moesten wij haar laten dampen met een kruiden oplossing, dit waren druppels met oa eucalyptus in.
Ons paard kreeg een halster om, we maakte een emmer met een beetje warm water, loste de druppels op en brachten het water op iets warmer dan hand warm.
Bevochtigde een handdoek in het water en hingen deze over haar neusgaten en staken hem tussen het halster.
Telkens de handdoek afgekoeld was herhaalde we alles, een 4,5 a 6 keer.
Wij hebben dit ongeveer 2 maand 4 a 5 keer per week gedaan met goed resultaat.