paard onderuit gegaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

paard onderuit gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:19

Hoi hoi,

Mijn man kreeg vanmiddag een telefoontje van de stal eigenaar dat een van onze 2 paarden onderuit was gegaan..

Dat is gebeurd met binnen halen, ze staan in de weide en komen eind van de middag binnen maar dat gaat nooit zo rustig.. paarden zijn dan altijd erg "enthousiast" nou had de staleignaar er al naar gekeken, en die zei al dat t (gelukkig) op een schaafwond lijkt, en ze niet kreupel loopt..

Ze heeft de " wond" schoon gespoeld en betadine? Erop gedaan..

Ik heb zelf zoiets van ff kijken hoe ze morgen loopt, schoonhouden en anders kan ik altijd nog DA erbij halen.. of zie ik dat verkeerd??

Mijn man gaat uiteraard zelf ook even kijken bij de paarden. ( Ben zelf ziek thuis,manlief gaat meteen vanuit zijn werk ff kijken)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:21

Zo heb ik het ook gedaan. Paard liep wel kreupel, maar het zag er niet ontstoken uit. Hij had zowel op zijn schouder als zijn achterbeen een wond. Hij was hem gepeerd naar huis vanaf de longeerplek en is in de tweede bocht (v.d. 3)op de klinkers in galop onderuit gegaan.

Beauty26

Re: paard onderuit gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:25

Dankje voor je reactie, ja ze is dan wat enthousiast.. en met stuk of 12 paarden.. en de blub.. dan kan er iets mis gaan..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:28

Inderdaad, ff aankijken, vertrouw je het niet, ff aan de bel trekken ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:32

Inderdaad mooi even aankijken. Mensen lijken nog wel eens te denken dat een paard van suiker is en roepen overal meteen maar een dierenarts bij en maken je uit voor mishandelaar als je dat niet doet. Als je zelf op je bek gaat en een schaafwond hebt ga je ook niet meteen naar de dokter. Zo lang paardlief geen pijn aangeeft en de wond niet gaat ontsteken ofzo gewoon zelf laten genezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:20

Morgen inderdaad even aankijken, hoe je paard loopt, hoe de wond eruitziet en of het been warm is.

En de komende weken alert op zijn! Mijn ruin is anderhalf jaar geleden onderuit gegaan op een glad stuk weg, leek ook niks aan de hand te zijn en een week of wat later stond hij ineens op 3 benen, met verrekte bandjes in z'n hoefgewricht. Dat bleek allemaal al begonnen te zijn bij die val.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:22

Gewoon even een paar dagen aankijken. En de wond schoonhouden.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 20:25

Bedankt voor de reacties, het lijkt goed té gaan...in die zin ze lijkt er totaal geen last van té hebben, en de wondjes lijken rustig té blijven.. gelukkig!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:27

Ze zal morgen waarschijnlijk wel stijf zijn maar dat is logisch als ze op haar plaat is gegaan.
Even de wond in de gaten houden en schoonhouden en als ze normaal blijft lopen (dus niet kreupeld) dan zou ik ook even afwachten.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:52

Op de vorige stal waar ik stond lieten ze de paarden altijd naar binnen en buiten rennen en een week voordat ik van stal veranderde kwam mijn ergste nachtmerrie uit. Mijn paard was gevallen. Nu kwam het ergste ze hebben mij niks laten weten, paard op stal gezet wel gekeken maar konden niks zien. Toen ik een uurtje later op stal kwam had ik een paard staan die stijf stond van de pijn, niet kon lopen en de knieën helemaal open had liggen. Ze was zowel voor als achter stokkreupel. Ik kreeg een of andere achterlijke da waar ik geen flikker aan had en na 2 dagen stond mijn paard met een been zo dik als een rioolbuis. Einschuss. Nou daar was ik vet mee. Ik heb er nog 3 maanden mee gekloot en ze heeft nog altijd een bult op 1 van de knieën waardoor ze afentoe nog eens lastiger kan lopen. Ik was erg blij dat ik er niet bij ben geweest toen ze was gevallen want ze is blijkbaar over de kop gevlogen.

In elk geval kreeg ik een goed advies om wel de rug zo warm mogelijk te houden waardoor eventuele kreupelheden wel de mogelijkheden hadden om weg te gaan. En elke dag goed koelen.

Maar ik heb heel veel slechte ervaringen met einschuss dus dat is misschien wel een tip om even in de gaten te houden. Ik weet niet precies waar het wondje zit bij jou paardje???
En ik hoop voor je dat het niet zo erg is als met mijn paardje

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:04

Met ons paard, lijkt het allemaal mee te vallen, wondje zit bij der schouder aan de voorkant, en haar flank, ze loopt gelukkig niet kreupel en geen andere dingen wat ergens op zou kunnen wijzen, gister een stap ritje met haar gemaakt en ze lijkt nergens last van te hebben gelukkig! Maar toch iedereen bedankt voor het meedenken en reageren!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:12

Gelukkig :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:25

Mijn merrie is een paar weken terug ook gevallen op de stenen.
Gelukkig op een klein schaafplekje na verder niets.
Ben wel een paar dagen achter elkaar een paar keer per dag extra met haar gaan stappen aan de hand. Want ze was toch wel behoorlijk stijf.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:31

Mijn merrie is een paar weken terug ook onderuitgegaan op het beton, flinke smak gemaakt en stond te shaken in haar stal en met haar hoofd te schudden. Gelukkig naast grote schrik en een flinke bult op haar schouderblad niks ernstigs aan over gehouden.

Je paard zal denk ik wel flink stijf zijn, dat is normaal na zo'n smak. Even paar dagen rustig aan doen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:38

Wonden insmeren met groene klei. Dan trek je eventueel rotzooi eruit en neutraliseer je eventuele bacteriën. Kan geen kwaad verder en is volledig natuurlijk. Hou je paard goed in de gaten en eventueel een keer extra tegen tetanus laten enten. Tetanus is erg gevaarlijk voor paarden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:47

Mjaaaaa paarden vallen nou eenmaal wel eens en omdat ze zo groot zijn ziet dat er best eng uit, maar ze hebben ook een groot lijf wat gelukkig best wat kan hebben hoor. Ik kijk het altijd even aan, een dierenarts kan in dit geval weinig meer doen dan de staleigenaar heeft gedaan. even rustig aan met je paard. Hij/zij zal inderdaad flink spierpijn kunnen hebben.

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:09

idd klei helpt super :) Ik heb zn dikke puberende lummel aka brokken piloot, maar hij heeft er gelukkig nooit echt last van