Voerautomaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VIBAK

Voerautomaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:54

Beste mensen,

Wij zijn bezig om een bedrijf op te starten; VIBAK voerautomaten. We hebben verschillende ideeën in gedachten en willen graag even feedback van echte paardenkenners. Uit eigen ervaringen zitten wij wel eens met het probleem dat we niet altijd in staat zijn om onze paarden op de juiste tijd van eten te voorzien. Nu hebben wij de volgende ideeën:

1. Hooiautomaat
Dit is een automaat waar precies een schelletje hooi in past. Je doet het hooi van te voren in de automaat, stelt een tijd in en een tijdklok zorgt ervoor dat op ingestelde tijd een schuif omhoog gaat waardoor het paard bij haar hooi kan. Dit is tevens te bewerkstelligen met biks.

2. Vier-lagen-automaat
Een duurdere versie, maar voor sommige mensen ontzettend handig. In deze automaat zitten 4 lagen. In de ochtend komt er op ingestelde tijd biks uit, in de middag hooi, avond biks en vervolgens weer hooi. De automaat kan zo ingesteld worden dat het voer in verschillende hoeveelheden in de voerbak terecht komt.

We zitten in de ontwikkelingsfase, maar zijn erg nieuwsgierig naar jullie meningen. Er zit natuurlijk een prijskaartje aan een automaat, maar het zorgt er wel voor dat je niet op deze momenten helemaal naar de locatie van de paard(en) hoeft te rijden. Tevens gaat een voerautomaat stalgebreken van het paard tegen. Het paard doet langer over zijn maaltijd en dit zorgt voor minder verveling op stal.

De hooiautomaat moet tussen een bedrag van €400,- en €500,- uitkomen. Zoals eerder al gezegd wordt de vier-lagen-automaat duurder. Wij denken dat zo’n automaat op een bedrag van €800,- uitkomt. Wij zijn niet zeker van deze prijzen, maar logischerwijs zijn jullie hier benieuwd naar. De vraag is nu of mensen dit er voor over hebben.

Ook weten wij dat er al meerdere mensen zijn met voerautomaten, maar wij zijn van mening dat we het voor een lagere prijs kunnen realiseren. Dit bericht is absoluut niet verkoopgericht bedoeld, we zijn gewoon benieuwd naar jullie meningen.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite om dit bericht te lezen ;)

Groeten,
Hielke, Floris en Niek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:04

Hoeveel is 'een schelletje' hooi? Een plak van een klein pakje hooi, een plak van een grote baal?
Een kleine plak lijkt me namelijk nogal weinig, wij hebben hier sobere paarden staan en zelfs daarvan krijgen er twee meer dan een plak per voerbeurt.

Bij de vier lagen automaat lijkt me de volgorde verkeerd om, éérst hooi voeren, dan pas biks, dat is veel beter voor de maag van de paarden :) Ook zijn het maar weinig voerbeurten. Hier voeren we 's ochtends hooi, daarna krachtvoer, dan buiten onbeperkt hooi, met donker als de paarden binnen komen hooi, dan krachtvoer, en 's avonds nogmaals hooi. Zelfs als je de voerbeurt buiten (en laat dat nu net de grootste en belangrijkste hoeveelheid zijn) overslaat zijn dat al 5x. Paarden die noodgedwongen binnen moeten staan zou ik helemaal nog veel vaker willen voeren, of veel grotere hoeveelheden hooi per keer.

Ik vraag me ook af hoe 'hufterproof' het hek is wat weggaat zodat de paarden bij het hooi kunnen :o

Ik heb dus wel wat bedenkingen.

Nadia
Oppermuts

Re: Voerautomaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:02

WWW --> VS

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:09

Ik zou graag een voerautomaat zien met bakken, zodat gehakseld ruwvoer/krachtvoer (dus geen brok/muesli) ook gevoerd kan worden via een automaat en dan minimaal 6, het liefst 12 voerbeurten.

Met de mogelijkheid om 4 plakken te voeren, zou ik al 2 machines moeten ophangen om een paard (500+ kg) van voldoende ruwvoer te voorzien voor 24 uur.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:00

Zoveel mogelijk voerbeurten is inderdaad het beste. Daarnaast zou ik in zo'n automaat graag een slowfeederconcept zien. Is het idee bedoelt voor in een box of is het voor meerdere paarden in bv een paddock bedoeld?

Persoonlijk ben ik voorstander van zoveel mogelijk groepswerk (dus voor meerdere paarden) maar op dat gebied zijn er natuurlijk al concurrenten.

Verder is de natuurlijke eethouding een prioriteit bij mij.

Edit: en ik zou een behoorlijk lange garantietermijn willen hebben, ivm de hufterproofheid.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:05

Er bestaat al een hooivoerapparaat, voor een veel goedkopere prijs dan jij noemt. Zie marktplaats

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:07

Als er een concept op de markt komt dat mij aanstaat, zou ik zoiets zeker kopen, ik werk namelijk in shiften, en op dit moment krijgen mijn paarden op elk mogelijk uur van de dag eten...

Ik zou qua hooi meer voerbeurten willen zien (hoeveelheden hooi zijn ook belangrijk), 2 x krachtvoer per dag is voor mij genoeg, maar misschien een mogelijkheid voor een luzernevoerbeurt zou ook leuk zijn.

Is het systeem voor op stal of voor op de wei? Is het veilig voor paarden die graag alles afbreken?

Kan je er voer in doen dat 'vloeibaar' is: geweekte pulp of andere dingen die je het liefst vochtig voert zoals slobber?

Zeker interesse, maar ook nog wel wat vragen dus.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:44

Mijn sobere shetlanders, gevoelig voor hoefbevangenheid, krijgen alleen hooi uit fijnmazige netten. Maar ook dit werken ze in zeer korte tijd weg. Ze lopen buiten op een grote zandpaddock met schuilstalletje. Voor ons zou ideaal zijn een hooiautomaat waar zes keer per dag een portie hooi uitkomt, zodat ze nooit lange tijd zonder eten staan.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:14

Ik ben op dit moment op zoek naar een hooi automaat voor gebruik op een paddock en heb denk ik zowel nationaal als internationaal het hele aanbod gezien. De ideale of bijna ideale voor onze situatie heb ik echter nog niet kunnen vinden. Het aanbod is namelijk met name voor pensionstallen (veel paarden) of 1 paard gemaakt (wij hebben er 3 aan huis en soms een gast > willen dus 4 plekken). Overweeg nu op maat te laten maken:

- ruwvoer automaat - met een lichte voorkeur voor een rolruif dat lijken de meest degelijke - met 4 voerplekken (Shet tot grote bazige Kwpn)
- de ruimte die fabrikanten nemen per voerplek is in de regel veel te klein (reken met 50%). In plaats van vierkant zou voor ons lang en smal ideaal zijn (bijvoorbeeld 1 x 4 meter).
- ik wil graag dat ze in een natuurlijke houding eten, dus vanuit een bak met het hoofd omlaag.
- die bak moet eenvoudig schoon te maken zijn.
- Boven de automaat een dakje om nat worden van hooi te voorkomen.
- We willen boven de kleine hooibaaltjes in de automaat slowfeeder netten van 3x3 kunnen bevestigen zodat ze minder schrokken en knoeien en we de automaat langer en vaker open kunnen zetten voor de paarden (Timer vrij instelbaar bijvoorbeeld 12 x 1 uur).
-Als de hooi automaat op basis van zonne-energie zou werken dan is dat een bonus (geen must).
- Als het er nog een beetje aardig uitziet is dat ook een bonus (kijk er vanuit mijn woonkamer op).

Mocht iemand een leuk aanbod hebben of iets dergelijks willen maken dan ontvang ik heel graag een pb!