tja, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmyKabal

tja, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:08

Beste bokkers!

het onderwerp zegt misschien al iets... wat moet ik in godsnaam nu mijn pony voeren!!?
mijn pony zit al maanden niet lekker in haar vel en sinds kort kreeg het ineens een enorme hangbuik!
ze raakte aan de slappe derrie :+ en ze was echt zwak.

DA erbij gehaald, bloem ( de pony ) is een echte zandeter, nog even en ze had een heftige verstopping. ik was net op tijd!

bloem staat 24-7 op het land, maar daar komt natuurlijk nu verandering in.
ze staat nu s'nachts op stal, en overdag zetten we haar in de paddock. gras zal ze in de wintermaanden dus niet meer zien. alleen in de zomer gaat ze van af nu het land op als het goed gras staat.

maar nu....? bloem heeft altijd op het land gestaan, en werd alleen met hooi bijgevoerd,
en als ik ging rijden kreeg ze een schep biks.

maar nu is het dus, dat bloem overdag 1 keer krachtvoer moet krijgen en 2x per dag hooi.
en de dierenarts raden aan om norton luzerne te kopen..

iemand hier verstand van? wat vinden jullie van luzerne?
het is de bedoeling dat luzerne haar darmen prikkelt om goed te kunnen functioneren.

wat zijn jullie meningen over luzerne? en hoeveel moet ik haar geven, het was de bedoeling dat ik dit door haar voer deed, en wel gewoon genoeg hooi bleef voeren.

bloem is een pony van 1,42 hoog. ( merrie )

alvast bedankt!

groetjes Amy & bloem

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:22

AmyBaltus schreef:
DA erbij gehaald, bloem ( de pony ) is een echte zandeter, nog even en ze had een heftige verstopping. ik was net op tijd!

Ze staat nu s'nachts op stal, en overdag zetten we haar in de paddock. gras zal ze in de wintermaanden dus niet meer zien.

Dit snap ik dan even niet...

Een echte zandeter, je bent net op tijd, vervolgens komt ie op zand te staan???
Zorg dan dat ie onbeperkt bij hooi kan, dan eet ie dat zand wss niet...

PowerReiner

Re: tja, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:35

Beetje raar bericht, waarom op stal zetten? Gras is niet de boosdoener?
Daarnaast idd, bijna verstoppingskoliek door zand dus.....we gaan haar op een zandpaddock zetten. Klinkt niet logisch :?

Geen biks meer geven als ze dikker wordt. Gras kan ze prima hebben, vooral nu er bijna geen gras staat en alles wat er staat heeft geen voedingswaarde. Dus wel aanvullen met hooi.

Luzerne kun je voeren, ik gaf altijd een emmer per dag. Is inderdaad goed maar dan moet je wel de goede luzerne hebben. Een stalgenoot van ons liet altijd een grote gehakselde baal komen met hele goede luzerne. Heb zelf ook de luzerne van subli gehad maar dat vind ik prut.

Heeft ze niet toevallig wormen opgelopen dat ze daarom zo'n opgeblazen buik heeft?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:37

Niet te kort door de bocht mensen, meeste zandkoliek komt nog altijd door paarden die te korte grasjes proberen te eten en zo veel zand binnen krijgen met de grasjes. Hoeft niet persé te komen door paarden die hele happen zand naar binnen werken.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:55

Bloem stond 24-7 buiten op het land. Korte grasjes.. Dus zand kwam hierdoor binnen. De DA zij dat ze in een paddock moest met genoeg hooi en dit aanvullen met brok en luzerne 1 x per dag.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:57

PowerReiner schreef:
Beetje raar bericht, waarom op stal zetten? Gras is niet de boosdoener?
Daarnaast idd, bijna verstoppingskoliek door zand dus.....we gaan haar op een zandpaddock zetten. Klinkt niet logisch :?

Geen biks meer geven als ze dikker wordt. Gras kan ze prima hebben, vooral nu er bijna geen gras staat en alles wat er staat heeft geen voedingswaarde. Dus wel aanvullen met hooi.

Luzerne kun je voeren, ik gaf altijd een emmer per dag. Is inderdaad goed maar dan moet je wel de goede luzerne hebben. Een stalgenoot van ons liet altijd een grote gehakselde baal komen met hele goede luzerne. Heb zelf ook de luzerne van subli gehad maar dat vind ik prut.

Heeft ze niet toevallig wormen opgelopen dat ze daarom zo'n opgeblazen buik heeft?

Ze zit dus nu al 2 daagjes aan clean sant van de DA, wat al het zand eruit haalt, nu is ze al heel mooi! Mooi strak buikje.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:00

Heeft ze hetzelfde probleem op het weiland met genoeg hooi tot haar beschikking?

JudithGigi

Ik heb heel lang zemelen met muesli en lijnzaadolie gevoerd om de darmen weer gezond te krijgen (ze heeft toen een aantal ontstekingen gehad)

SanneJas

Ik zal haar dan op de paddock wel voldoende hooi aanbieden, en dan wel in een bak of iets. Of nog beter op een betegeld deel. Niet op de grond, want dan krijg ze als nog zand binnen.

Heb je verder ook iets van een kuurtje sand clear of iets gehad? Anders misschien een aantal dagen lijnzaad koken en geven, zodat het zand nu uit haar darmen kan.

Luzerne is inderdaad wel goed voor paarden.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:01

Opletten dat je je hooi liefst in hooinetten of bakken steekt zodat het niet terug op de grond ligt, dan krijgt ze alsnog zand binnen. Luzerne kan je inderdaad prima door het krachtvoer mengen. Je kan ook kiezen voor krachtvoer voor sobere rassen en gewoon niet teveel van geven.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 16:08

Bloem zit nu aan de clean sant. Gaat heel goed. Ze poept alles eruit nu :+ :j

Als ik haar op de paddock ga zetten zorg ik voor een bak met hooinet eroverheen. Zodat het niet op de grond komt.

Ze kreeg zoveel zand binnen omdat ze veel korte grasjes aan het eten Was. Ze was niet zand aan het oplikken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:13

Luzerne voeren i.c.m. krachtvoer is altijd verstandig.

Ik meng zelf krachtvoer altijd met luzerne voor betere opname en mindere belasting van de maag. De betere opname wordt veroorzaakt door meer kauwen, waardoor het fijner gemalen het spijsverteringsstelsel in gaat, meer speekselproductie (hoewel dit meer met belasting van de maag te maken heeft, want een paard heeft relatief weinig enzymen in zijn speeksel zitten) en rustigere opname, doordat het paard er langer over doet om het voer tot zich te nemen.

Ook voeg je met luzerne extra eiwitten toe, die weer goed zijn voor spieropbouw en minder suiker+zetmeel dan je met hooi doet, wat ze met krachtvoer vaak toch al zat binnen krijgen.

Algemene informatie over het rantsoen van het paard: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... emeen.html

Oftewel, zolang je paard niet mager wordt van onbeperkt ruwvoer, zou ik het krachtvoer achterwege laten en de benodigde hoeveelheid ruwvoer aanvullen met een vitaminesupplement. Dit kan Marstall Force zijn, maar ook pavo heeft vitaminekorrel (de koek, summerfit, raad ik af), net als andere merken. Daarnaast zou ik zorgen dat het paard niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staat (maximaal 6 uur, daarna wordt de kans op maagzweren erg groot). Dit hoeft niet door zeer grote hoeveelheden te voeren, maar kan ook door te werken met een slowfeeder (onbeperkt is niet hetzelfde als onbelemmerd). Ik raad aan om te werken met een maas van 2x2cm tot 4.5x4.5cm, mijn voorkeur gaat uit naar 3cm voor de meeste dieren.

Verder ingaand op ruwvoer: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... emeen.html

Zolang je paard niet flink te dik is, zou ik dus gaan voor 1.5% lw ds aan ruwvoer. Oftewel, bij een paard van 500kg, 9kg hooi of 11.5kg voordroog. Opnieuw, vanuit een slowfeeder, om het paard zo kort mogelijk zonder hooi te laten staan. En daarnaast goed kijken naar wat het paard doet, valt hij af? Dan meer hooi. Zolang het dier nog geen 3% lw ds aan ruwvoer krijgt of onbeperkt (wat eerder komt), begin ik niet aan krachtvoer.

En nog wat over een scheve Ca-P verhouding: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Dit laatste is van toepassing als je heel veel luzerne gaat voeren. In principe kan je best een hoop luzerne voeren als je gemiddelde luzerne heb in combinatie met gemiddeld hooi. Maar zolang je niet weet of je echt gemiddelde luzerne hebt en echt gemiddeld hooi, kan je beter aan de veilige kant gaan zitten. Ik raad dus aan niet meer dan 1kg luzerne per dag te voeren (bij mij 2 aangestampte voerscheppen vol, maar wegen is weten) bij 10kg hooi.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 16:22

Mizora schreef:
Luzerne voeren i.c.m. krachtvoer is altijd verstandig.

Ik meng zelf krachtvoer altijd met luzerne voor betere opname en mindere belasting van de maag. De betere opname wordt veroorzaakt door meer kauwen, waardoor het fijner gemalen het spijsverteringsstelsel in gaat, meer speekselproductie (hoewel dit meer met belasting van de maag te maken heeft, want een paard heeft relatief weinig enzymen in zijn speeksel zitten) en rustigere opname, doordat het paard er langer over doet om het voer tot zich te nemen.

Ook voeg je met luzerne extra eiwitten toe, die weer goed zijn voor spieropbouw en minder suiker+zetmeel dan je met hooi doet, wat ze met krachtvoer vaak toch al zat binnen krijgen.

Algemene informatie over het rantsoen van het paard: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... emeen.html

Oftewel, zolang je paard niet mager wordt van onbeperkt ruwvoer, zou ik het krachtvoer achterwege laten en de benodigde hoeveelheid ruwvoer aanvullen met een vitaminesupplement. Dit kan Marstall Force zijn, maar ook pavo heeft vitaminekorrel (de koek, summerfit, raad ik af), net als andere merken. Daarnaast zou ik zorgen dat het paard niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staat (maximaal 6 uur, daarna wordt de kans op maagzweren erg groot). Dit hoeft niet door zeer grote hoeveelheden te voeren, maar kan ook door te werken met een slowfeeder (onbeperkt is niet hetzelfde als onbelemmerd). Ik raad aan om te werken met een maas van 2x2cm tot 4.5x4.5cm, mijn voorkeur gaat uit naar 3cm voor de meeste dieren.

Verder ingaand op ruwvoer: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... emeen.html

Zolang je paard niet flink te dik is, zou ik dus gaan voor 1.5% lw ds aan ruwvoer. Oftewel, bij een paard van 500kg, 9kg hooi of 11.5kg voordroog. Opnieuw, vanuit een slowfeeder, om het paard zo kort mogelijk zonder hooi te laten staan. En daarnaast goed kijken naar wat het paard doet, valt hij af? Dan meer hooi. Zolang het dier nog geen 3% lw ds aan ruwvoer krijgt of onbeperkt (wat eerder komt), begin ik niet aan krachtvoer.

En nog wat over een scheve Ca-P verhouding: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Dit laatste is van toepassing als je heel veel luzerne gaat voeren. In principe kan je best een hoop luzerne voeren als je gemiddelde luzerne heb in combinatie met gemiddeld hooi. Maar zolang je niet weet of je echt gemiddelde luzerne hebt en echt gemiddeld hooi, kan je beter aan de veilige kant gaan zitten. Ik raad dus aan niet meer dan 1kg luzerne per dag te voeren (bij mij 2 aangestampte voerscheppen vol, maar wegen is weten) bij 10kg hooi.

Kijk, dit had ik even nodig! Heel erg bedankt! Zelf kan ik voeding bereken, aangezien ik dit op mijn paarden opleiding leer. Maar 2 mensen weten meer als 1, dus vandaar deze topic! Heeeel erg bedankt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:24

Oh leuk, welke studie doe jij? Ik ben ooit met mijn studie begonnen vanwege fokkerij en diergenetica, maar ik schuif steeds meer naar voeding toe (dus ga ik mijn master maar in beide doen. Combineren en perfectioneren). Ik doe dierwetenschappen.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:45

Hey wat leuk!
ik doe nu nog gewoon paardenhouderij, maar wil daarna verder leren in voeding paard en/of fokkerij.

maar even terug op de voeding van bloem, zou ik dan morgen luzerne gaan kopen? het lijkt mij het beste voor haar gevoelige darmpjes, de DA zegt dit ook. en zal ik haar voortaan met een hooinet gaan voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:07

Ik zou eerder gaan voor een slowfeeder (dus mazen van maximaal 4.5x4.5cm) dan een hooinet, omdat het de opname vertraagd, of je moet onbeperkt hooi voeren (dat wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal, hoeveel hooi ze krijgt en hoe lang ze daar dan mee bezig is).

Ik zou inderdaad luzerne kopen dan morgen. En dan maximaal 1kg/10kg hooi. Dat gekoppeld aan hooi ligt dus aan de scheve Ca-P verhouding. Anders is het handig om te corrigeren met zemelen (0.5kg zemelen per kg luzerne).

Even los van deze specifieke situatie, want hier zou ik sowieso niet meer dan 1kg gaan voeren aan luzerne, maar mocht je dat op een keer wel nodig vinden, om het overschot aan calcium (zelfs gecorrigeerd voor zowel fosfor als magnesium) beperkt te houden, raad ik aan niet meer dan de helft van het ruwvoer te vervangen voor luzerne, de andere helft weidehooi en ik zou eerder voor dergelijke hoeveelheden bietenpulp gaan (droog gewogen) dan luzerne. Dus bijvoorbeeld 3kg (droog gewogen) bietenpulp, 2kg luzerne, 1.5kg zemelen en dan nog 5kg hooi. Bietenpulp bevat namelijk veel minder calcium dan luzerne.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:35

de DA raden mij aan om 1 kg luzerne te gaan voeren per dag, en dan gewoon hooi blijven voeren, dit dan in een slowfeeder/hooinet met kleine gaten. bloem eet erg snel haar hooi op, waardoor ze dus die kleine grasjes gaat eten, dus als ze dan in de paddock staat geef ik haar hooi in haar slowfeeder zodat ze er langer mee doet, en dan in de ochtend geef ik haar haar brok met 1 kg luzerne.

bij die brok en luzerne die ze dan morgen krijgt, kan ik daardoor gewoon nog de clean sant geven.
( ik moet dat wel geven, dus ze krijgt het wel gewoon, maar kan dit gewoon door de luzerne? )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:39

Het kan op zich door de luzerne, maar het is even kijken of ze het dan nog lust.

Hoe veel hooi voer je haar?

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:41

ongv. 8 kg over de dag verdeeld.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:44

wat vervelend

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:48

Ok. Dat is voldoende, hoewel het op zich niet ruim is. Ik ga er vanuit dat ze tussen de 400 en 450kg weegt, dan is het 1.5% lw aan (ds) ruwvoer. Maar dan zou ik echt gaan voor een maas van 3x3cm, anders staat ze (veel) te lang zonder ruwvoer en dat is dus ook niet goed.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:53

dan zal ik die morgen ook meteen aanschaffen! bedankt! en suc6 met je studie verder! heeeel erg bedankt :j

tessaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:51

Mijn pony heb k toen ook clean sant gegeven, uiteindelijk ging het beter