Lichte koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Lichte koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:57

Mijn paard heeft in de winterperiode een aantal keer last van lichte kramp koliek. Meestal is dat na zo'n 12 uur wel over en zijn het alleen wat krampen waar hij zich ongemakkelijk door voelt. Een DA is dan ook niet nodig.
Maar toch, wat is telkens die oorzaak toch..
Hij staat met nog 2 anderen, uitloopstal met paddock, 1x per dag hooi, onbeperkt stro, uit slowfeeders. HIj kan dus altijd stro eten als hij wil, kan het toch geen maagzweren zijn?
Regelmatig psyliumvezel kuurtje met lijnzaadolie, krijgt geen krachtvoer
Het is nu de 3e keer deze winter..
1e keer oktober --> overgang gras naar hooi
2e keer november --> ontwormt
3e keer februari --> weekje op gras gegeten nu alleen maar weer hooi

Tooske

Re: Lichte koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:04

Onbeperkt stro is prima maar maar 1 keer hooi? Hoe lang doen ze daar dan mee?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:05

Hij heeft het dus elke keer na een wijziging in zijn eetpatroon?
Misschien is hij daar gewoon heel gevoelig op en moet je dat geleidelijker doen?
En zo ineens uit het niks een week op gras is vragen om problemen...

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:07

Met het hooi doen ze zo'n 4 uur of langer

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:11

Dan krijgen ze te weinig, daar moeten ze ook de gehele dag toegang tot hebben.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:12

Punt is alleen dat ze bij onbeperkt hooi veel te dik worden (haflinger) vandaar 1 maal beperkt hooi wat ze nodig hebben en dat aangevuld met onbeperkt tarwestro

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:14

Handig dat je er een los topic over start ;)

Bij dit rantsoen klinkt maagzweren niet heel waarschijnlijk, maar het zou kunnen als hij te weinig van het tarwestro eet. Sommige paarden doen dat niet of nauwelijks, zelfs als ze vol met maagzweren zitten. Wat waarschijnlijkeer is dat de darmen en dus de darmbacteriën erg kwetsbaar zijn. Is het mogelijk om 2x per dag hooi te voeren? Want dan is de tijd dat hij alleen stro kan eten kortdurender. Of eventueel een kleinere maaswijdte. Hierdoor zijn er kleinere veranderingen in het voer.

Je kan ook Darm-regulator van Marstall voeren, dat schijnt ook te helpen voor een stabielere darmflora. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik twijfel wel om het bij één van onze shetten in te gaan zetten, deze heeft door een worminfectie een beschadigde darm en daar rommelt ook regelmatig wat.

Wat me wel opvalt is dat je helemaal geen vitaminesupplement voert. Is dat bewust (c.q. heb je daar negatieve ervaringen mee)?

Edit: 4 uur met hooi doen is te kort, dan kan je het toch in de maagzweren zoeken vrees ik. Tarwestro kan namelijk ook de uitgang van de maag irriteren. Ik zou dan kijken of ik het verder kan vertragen of overstappen of graszaadhooi. Van graszaadhooi kan je ongeveer 1.5x zoveel voeren om dezelfde hoeveelheid kcal te voeren, en aangezien ze dan waarschijnlijk ook minder stro eten, kan je waarschijnlijk tot dubbele hoeveelheid verhogen. Dat, in combinatie met een meer vertragende slowfeeder, zal waarschijnlijk al een hoop helpen.

Haverstro is trouwens vaak makkelijker te verteren dan tarwestro, het is zachter o.a.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:18

Minimaal 3 x hooi voeren of liefst onbeperkt
Te dik is niet echt van toepassing daarop, vaker kleinere porties. Je versnelt de stofwisseling. Die staat nu op spaarstand dus worden ze van de lucht dik.
Stro voeren is geen boeren

Eet hij door gebrek aan beter eens teveel stro en krijgt hij verstoppingskoliek dan kan je afscheid nemen

Maagzweer is wel zeer goed mogelijk bij maar 1 x hooi
Veel paarden eten geen stro

Er zijn ook structuurrijke krachtvoeren zoals muesli's. Luzerne en bietenpulp helpen ook goed tegen maagzweren

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:19

Ik gaf tot vorig jaar inderdaad graszaadhooi maar hier kunnen ze niet tegen, ene krijgt er diarree van en de ander inderdaad vaker en erger koliek dan nu het geval nu ik overgestapt ben op weidehooi.
Ik zit zelf erg moeilijk met 2 maal per dag voeren vandaar dat ik 1maal hooi geef per dag en onbeperkt stro aanbied. Ze hebben verschillende likstenen hangen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:53

Mocht je 2 keer per dag voeren maakt die tijd veel verschil in gewoonte voor het paard..
In de morgen 1x en in de middag 1x.
Ene keer rond 8:00 uur, andere keer rond 11:00 uur
Ene keer rond 16:00 uur, andere keer rond 19:00 uur

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:58

Ja, paarden zijn gewoontedieren en regelmaat is heel belangrijk!

Maar als je onbeperkt hooi geeft, maakt het niet zo heel veel uit, er zal dan immers altijd nog wat liggen als je weer komt voeren..

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:58

Het is voor mij eigenlijk al heel erg moeilijk voor 2x daags te voeren en al helemaal om dit op dezelfde tijdstippen te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:02

Dat het voor jou moeilijk is verandert helaas niks aan het feit dat 1 x per dag gewoon veel te weinig is

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:05

Dan zoek je iemand die je daarbij kan helpen, is dat geen optie?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:16

geen tarwestro voeren en klein beetje hooi, die van ons krijgt direkt koliek bij eten van tarwestro. gewoon netten kopen met kleinere mazen en alleen hooi geven. ook al op zand gecontroleerd? mogelijk is de combinatie van het meer stilstaan (bewegen vaak niet zo veel in een stal met kleine uitloop) en het grove stro de boosdoener.

en, wanneer zijn de kiezen gecontroleerd? kan hij het wel goed eten met zn gebit?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:25

Thuis voeren we niet zo op de klok. Ik zou proberen ervoor te zorgen dat als je 's ochtends laat ben, je 's avonds ook laat ben. Meestal dan proberen om tussen avond en ochtend minimaal 11 uur te hebben zitten.

Maar hoe groot is de maaswijdte nu waar je het hooi uit voert (en het stro)?

Jammer dat ze niet tegen graszaadhooi kunnen, dat is de makkelijkste oplossing. Likstenen voldoen lang niet altijd aan de vitaminebehoefte (voornamelijk aan de zoutbehoefte vaak zelfs). Dus een vitaminekorrel is wel aan te raden, dan gaat de weerstand vaak net wat omhoog en zijn ze daardoor minder gevoelig voor schommelingen. Marstall Force is een optie, maar VS200 ook, http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... emmer-3kg/ . Bij Force voer je 50g, bij VS200 80-100g.

Mocht je twijfelen of het aan maagzweren ligt, meer dan aan onrustige darmen, dan zou je kunnen proberen om abler te gebruiken. Dat moet je 6 weken voeren, 4 weken volle dosis en dan 2 weken halve dosis. Bij een haflinger is een volle dosis 3 zakjes.

Abler zit met 525kg paard op 37€/week.

http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole

Ik zou kijken of je aan haverstro kan komen in plaats van tarwestro, dit zou ook al verschil kunnen maken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:26

Twee voertijden is beter dan eentje en als er wat verschil op de dag is maakt dat niet zoveel uit als je steeds zoveel hooi aanbiedt dat het vorige nog niet helemaal op is.
Je zou diverse slowfeeders kunnen gebruiken en eventueel het hooi en stro mengen in de slowfeeders zodat er verdeeld over de dag ook altijd hooi gegeten wordt.

Van wie zijn die andere paarden die erbij in staan? Kun je niet met die eigenaren afpreken dat ieder een keer komt voeren op de dag, dan heb je al 3 voermomenten.
Evt. 's avonds alle slowfeeders klaarzetten zodat ze alleen maar verwisseld hoeven worden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:27

Mijn paard staat op paddock met schuilstal, onbeperkt hooi met andere paarden, waaronder een haflinger. Deze is ook niet te dik.
Je kan proberen om ze toch op onbeperkt te zetten omdat ze dan waarschijnlijk in verhouding minder gaan eten. Zodra de paarden doorhebben dat ze altijd eten hebben zullen ze niet meer zo snel eten.

Mijn paard heeft ook op stallen gestaan waar ze 2 keer per dag ruwvoer kreeg, zodra het hooi de hoek om kwam werd ze al onrustig, en zodra ze het voor d'r neus had begon ze meteen te eten en at ze het meestal ook in een keer op.
Nu ze onbeperkt heeft is dat helemaal weg. Ze eet wanneer ze wil, en dat kan omdat ze weet dat er altijd eten is.

En zoals ik al zei in het andere topic, kijk goed uit met stro, dat is heel link als ze de hele dag niets anders hebben.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:35

Enige optie die ik heb ik sochtends en later in de middag/vroeg in de avond maar laat in de avond gaat hem niet worden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:39

Dat is dan op zich prima. Dan 's ochtends een derde voeren en 's middags/'s avonds twee/derde van de dagelijkse portie. We beginnen te kijken met wat ideaal is, en dan ga je het aanpassen tot wat optimaal is binnen je mogelijkheden.

Maar hoe groot zijn de mazen van je hooislowfeeder en je stroslowfeeder?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:44

maasgrote hooinet 10 cm ongeveer en het stro 6x6

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:59

Ok. Maaswijdte 10cm is geen slowfeeder. Dat is een gewoon hooinet. Dan is daar de eerste winst te halen door over te stappen op 4.5cm of 3cm of zelfs naar 2cm. (mijn voorkeur gaat uit naar 3cm).

http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... ::212.html

Dit net is incl. verzenden 32.50€.

Ik weet niet hoeveel kg paard er staat. In principe moet je minimaal 1kg ds ruwvoer (in hooi/voordroog) voeren per 100kg paard, als absolute minimum. Pas als het paard daar te dik van wordt, ga je eventueel nog iets vervangen naar stro, maar dat zijn er maar heel weinig die daaronder komen. Dat betekent 1.2kg hooi per 100kg paard of 1.5kg voordroog per 100kg paard. Er staan 3 paarden op het stukje, als ze alledrie haflingers zijn schat ik daar 1400kg paard (maar dat is een zeer ruige schatting!) dus dan kom je op minimaal 17kg hooi uit (of 21kg voordroog). Maar dat is wel serieus aan de krappe kant. Als het enigszins gaat zou ik gaan voor richting 25kg hooi. Dat komt neer op ongeveer 1.5% ds ruwvoer, wat voor de meeste paarden als adviesminimum wordt gebruikt (in tegenstelling tot een absoluut minimum).

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:04

Oke, bedankt. Ik ga proberen in de morgen en in de namiddag hooi te voeren en in de tussentijd tarwestro aanbieden. Het is dan geen onbeperkt hooi maar wel stro onbeperkt. En als je 1kg hooi per 100kg als minimum neemt zit ik daar zeker ruimschoots overheen. Mocht hij nogmaals last van krampkoliek krijgen is dit te verwijten aan een onstabiele darmgestel. De koliek is niet te verwijten aan het tarwestro, dit durf ik met bijna zekerheid te zeggen!
Even samengevat?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:13

Nee, 1.2kg hooi per 100kg is het minimum. Hooi heeft een droge stof gehalte (ds-gehalte) van 83%. Ze moeten minimaal 1kg ds ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht krijgen. 1/0.83=1.2 (ongeveer)

Ik durf tarwestro niet zo hard uit te sluiten, maar ik verwacht inderdaad dat de meeste problemen ontstaan door een onstabiel darmstelsel. Maar dat zijn darmen instabiel zijn, heeft wel een oorzaak en voor een deel kan je dat denk ik zeker in de voeding zoeken.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:05

ik koop mn netten (3x3 cm) bij equiculinair, de large . bevalt supergoed en zijn zeer slijtvast, gaan lang mee!