Wat zou jullie keus zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Wat zou jullie keus zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:52

Hoi Bokt.

Ik heb al zes jaar lang een pony Kimberley (15 jaar oud nu). Sinds twee jaar is er artrose in haar rechter kogel geconstateerd. Na zeker een jaar revalideren konden we zeker drie maanden weer lekker rijden. Ze kreeg speciaal beslag en glucosamine bij gevoerd.
Op 27 Augustus had mijn pony plotseling een dikke pees aan haar rechterbeen. Er zat heel veel vocht in de pees. De dierenarts was geweest en ze liep niet kreupel. Dus elke dag afspuiten en lopen.

Na ongeveer 2 weken afspuiten was het vocht helemaal weg maar zat er een flinke bobbel op haar pees. Dus hup richting de kliniek en een echo gemaakt. Een flinke beschadiging aan haar checkligament.
Advies box rust en twee keer per dag lopen en koelen. Ze mocht ook niet in de paddock want deze was te zwaar. Na ongeveer een maand zag ik dat mijn pony knettergek aan het worden was in de stal en we steeds stuiterend over de straat gingen. Ook zag ik dat het vocht wat zich opspeelt in haar kogel door de artrose weer meer werd.

Toen kwam mijn vriendin met een super idee ze woont in een gebied waar de paarden de hele winter door de wei op konden. Zei heeft een aantal paarden en redden het niet meer met rijden dus dan zou een paard van haar richting mij komen. Zo gezegd zo gedaan 1 november is mijn pony de wei op gegaan en kreeg ik een paard terug. De eerste twee weken wist ik niet wat ik met het paard aan moest van een pony van 1.42 naar een paard van 1.67 is best een verschil. Maar nu langzaam ben ik echt gek op die paard geworden en kan ik weer fanatiek rijden.

De bedoeling was om dit ongeveer een jaar te doen en dan in de buurt een echo te maken weer van de pees.. Nu ben ik een aantal keer bij mijn pony geweest ze heeft het echt super naar haar zin ik zie dat ze goed in haar vel zit. En is de baas in de wei over een koppel shetlanders. Ik ben wat met haar gaan wandelen en heb aan haar pees gevoeld. De bobbel is helemaal weg en ook geen vocht in haar koot. Nu ben ik al tot de conclusie gekomen dat Kimberley er beter aan doet om niet te lang op stal te staan. Mijn stalbaas hier heeft aangeboden dat ze in de stal naast een paddock mag staan zodat ze in de winter in en uit de paddock kan lopen. In de zomer staan ze in de wei.

Maar de grote vraag is zou er op mijn pony nog wel gereden kunnen worden en doe ik daar haar een plezier mee!

Nu is de vraag zouden jullie nu al een echo laten maken bij de dierenarts en als dit goed is haar weer terug ruilen. of hebben jullie zo iets ze heeft het super naar haar zin waarom wacht je niet even want je hebt nu ook een leuk paard om op te rijden. /3

Anoniem

Re: Wat zou jullie keus zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:22

met een pony met die klachten is het wachten totdat ze weer sleccht wordt. Ik zou zeggen, ze is nu happy, laat haar daar lekker staan en als je dit paard kunt blijven rijden en er plezier mee hebt, waarom niet?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:47

Ik vraag me alleen af hoe meer mijn pony 'verwilderd' en bespiering kwijt raakt hoe minder kans er is om haar weer op te pakken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:52

Ze is vijftien, je weet bijna zeker dat het weer erger word als je veel eb fanatiek gaat rijden. Ik zou haar meschien 2-3 keer per week licht longeren en meschien 1-2 keer per week stappen onder het zadel. Verder zou ik er niet veel meer mee doen als je weet dat het dan erger word. Geniet van het paard wat je nu rijd en vraag de DA eens om advies. Die weet er meer van als wij op bokt. Succes :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:04

Als het paard je zo goed bevalt dan zou ik die kopen en je pony mooi met pensioen sturen.