colosan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

colosan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:01

Nu had ik gehoord dat colosan erg goed schijn te werken bij koliek.
Nu heeft mijn paard in de winter periode wel eens vaker last van lichte (kramp) koliek, meestal gaat dit na een dag wel weer over maar als colosan inderdaad zo goed schijnt te werken zou dit een nog beter uitkomst zijn zodat hij er misschien na een paar uur al vanaf is?!

Las ik wel dat het slechts 6 maanden na openen houdbaar is..?
Is dit werkelijk zo of zou het na die 6 maanden ook nog enigzins werken?
Vind het zonde dat ik een flesje zou kopen en het pas na 6 maanden weer nodig heb en dan weer een nieuw flesje zou moeten kopen..

Olympia96

Re: colosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:03

Ik ben zo'n muts die dat wel in de gaten houdt ja. Moet er niet aan denken dat je het nodig hebt en het spul misschien niet meer werkt op dat moment. En een klein flesje kopen? Je hebt verschillende varianten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:04

Ik vind het geweldig spul, maar inderdaad is het beperkt houdbaar.
Het is echt aan bederf onderhevig...dus niet dat het iets minder goed werkt!

Liever een nieuw flesje dan een ziek paard :(:)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:06

Ik heb zelf ook altijd een flesje colosan in de kast staan maar heb het gelukkig nog niet hoeven gebruiken.
Wat betreft de houdbaarheidsdatum, ik denk dat dat wel mee valt. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en de artsen daar zeggen altijd ook dat je haast alle overdatum geneesmiddelen nog wel kunt gebruiken maar ze zijn nou eenmaal verplicht om er een houdbaarheidsdatum op te zetten. Maar ik weet dit niet zeker bij colosan hoor!

Edit: ooh.. ik zie nu aan bovenstaande reacties dat het wel echt bederft, dus mocht ik het zelf eens nodig hebben kan ik er daarna ook rekening mee houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:08

Het werkt inderdaad erg goed. Half uurtje en ze hebben geen last meer bij mij.
Je hebt verschillende maten. De kleine verpakking heeft genoeg voor 3 keer (45 ml) dus dat heb je al snel op binnen 6 maanden. De grotere is 100ml dus dat is vooral handig als je meerdere paarden hebt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:10

Hier ook goede ervaring. In mijn beleving een must in de medicijnkist :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:11

Wij gebruiken hier een grote fles, en de laatste 5 jaar geen dierenarts nodig gehad bij koliek gevallen. Wij hadden hier 3 paarden staan die, bij de vorige eigenaars, heel snel koliek kregen en die kregen preventief elke avond zo 10 ml colosan. Vanaf het moment dat ze hier hebben gestaan en weer verkocht zijn hebben zij geen koliek gekregen.

Misschien een idee om met meerdere mensen 1 flesje te kopen. Het op een plek te zetten waar iedereen erbij kan. Dan heb je al een snellere omloop. En anders kleinste flesje opzoeken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:12

mijn ervaring is dat het voor kramp en gas koliek wel goed werkt, maar bij verstopping kun je het bv beter niet geven.

Kun je niet een flesje kopen met meerdere mensen op stal, degene die hem het eerst nodig heeft koopt steeds een nieuwe voor de volgende zodat het er altijd staat.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:47

Sta helaas niet met mede stalgenoten waar ik het mee zou kunnen delen.
Wel heeft mijn paardje op dit moment weer last van zijn buik, als ik het nu bestel heb ik ook pas morgen en hopelijk is het dan al een heel stuk minder.. Bestel ik het wel dan is het 6 maanden nog houdbaar (het kleinste flesje 45 ml, voor 3x) en het is vrijwel altijd in de winter dat hij er last van heeft.. Nu gaan we dus naar het voorjaar/zomer en is de kans een stuk kleiner. De verloop datum is danaugustus, grote kans dus dat het niet meer nodig blijkt. Dilemma dilemma :P

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:51

Toch kopen, het is gewoon super goed als je het achter de hand hebt.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:05

En hoelang is colosan houdbaar ONgeopend?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:19

Dat staat op de verpakking.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 19:22

Ja dat begrijp ik, maar is deze een aantal jaar of slechts een paar maanden langer dan de geopende 6 maanden houdbaar

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:24

Ik heb er hier staan tot mei 2016 bijvoorbeeld...

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 19:27

Oke, bedankt!

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:51

Colosan is super spul!
Ik verkoop het zelf op mn werk en hoor alleen maar goede ervaringen ermee.
ik heb het zelf ook in mn kast staan omdat mijn paard soms ook wel eens buikkrampen heeft.
Laatst had ze ineens krampen dat ze in de paddock stond, stalbaas dacht aan koliek dus gelijk ermee gelopen. Ik naar stal, mams de dierenarts al gebeld en ik heb er colosan in gespoten en tegen de tijd dat de dierenarts er was voelde ze zich al een stuk beter. De dierenarts kende het spul ook en was er positief over, en dat is heel wat voor een dierenarts.

op de verpakking staat de uiterste houdbaarheidsdatum ongeopend en het is geopend 6 maanden goed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:54

Hier gebruiken we Colosan en Nux Vomica en werkt super. Hier werd het wel langer gebruikt als 6 maanden. En was ook nog gewoon goed. Droog en donker bewaren. (hier in een niet werkende koelkast). Ook als je het opent na de houdbaarheidsdatum geen problemen. (Dan wel erna weggooien)