Rainrot? Of wat anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Rainrot? Of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 00:08

Mijn IJslander heeft nu sinds een paar dagen last van korstjes op zijn huid.
Zelf zit ik te denken aan regenschurft, want zoals ik de beschrijving lees komt dit heel erg overheen met wat hij heeft:

'De haren klitten samen als verfborstels en worden er dikke korsten gevormd. Deze korsten zijn met haar en al uit te trekken. Onder de korsten is een geel, groene puslaag zichtbaar met een roze, rood huidwondje.'

Nu is het vooral zo dat regenschurft voorkomt op de bovenkant van het paard, maar bij mijn paard zit het in de elleboog?
Kan dit dan nog steeds regenschurft zijn of misschien wat anders dan?

HippoLogic

Re: Rainrot? Of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:09

Ligt hij op een vochtige ondergrond?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 00:10

HippoLogic schreef:
Ligt hij op een vochtige ondergrond?

Meestal liggen ze hier alleen bij mooi weer, wanneer de grond dus ook aardig droog is.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 06:51

Kan het geen irritatie zijn van een zweet plek? Ik scheerde mijn pony's altijd op hun ergste zweetplekken, dan zijn ze na het werk wat sneller droog.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 09:29

Indy29 schreef:
Kan het geen irritatie zijn van een zweet plek? Ik scheerde mijn pony's altijd op hun ergste zweetplekken, dan zijn ze na het werk wat sneller droog.

Nee, als hij ergens zweet na het rijden is het meestal op zijn hoofd en soms onder zijn manen en op zijn borst.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:40

Staat hij 24/7 op de wei? Dan zal hij vast ook wel eens in het natte liggen. Volgens mij gaan alle paarden op een dag wel even liggen om te rusten ('s nachts). Denk niet dat ze dat een natte periode van een maand doorkomen zonder te liggen.

De plek die je beschrijft is wel een typische ligplek, ik zou het dus daar gaan zoeken. Beterschap!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 12:45

shirleyp schreef:
Staat hij 24/7 op de wei? Dan zal hij vast ook wel eens in het natte liggen. Volgens mij gaan alle paarden op een dag wel even liggen om te rusten ('s nachts). Denk niet dat ze dat een natte periode van een maand doorkomen zonder te liggen.

De plek die je beschrijft is wel een typische ligplek, ik zou het dus daar gaan zoeken. Beterschap!

Ja, ze staan nu 24/7 hier op de paddock.
Denk inderdaad dat het toch van een ligplek komt, want te net toen ik keek was hij op dat plekje ook nat en ook achter op zijn dijbeen, precies dezelfde hoogte als waar hij nu dat heeft op zijn elleboog.

Is het dan inderdaad rainrot? En wat kan ik hier het beste aandoen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:11

Ik weet niet of je het in Nl ook kunt krijgen, maar hier in Canada heb ik succesvol MTG (Mane Tail Groom) gebruikt toen mijn paard rainrot had. Je kunt het niet gebruiken als ze in het zonnetje staan, maar op zonnige dagen kun je het 's avonds aanbrengen.

Het ziet er zo uit:
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:12

MTG kun je bij de meeste westernwinkels wel krijgen. :j Is idd goed spul tegen allerhande huidaandoeningen. Ook ter voorkoming.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:28

De pony (nou ja, model paard eigenlijk) van mijn vriendin heeft sinds kort ook rainrot. Het is best pijnlijk heeft ze gemerkt en ze kan niet rijden op het moment. Ik vraag me af of zoiets dan weer terugkomt zodra het weer van dat langdurig natte weer is. Hij staat overdag buiten, nu op de natte paddock, maar 's nachts wel droog, dus je zou verwachten dat z'n huid dan wel goed droog wordt. Hij wordt wel goed verzorgt, maar heeft een erg dikke vacht op het moment.
Is het eenmalig of komt rainrot steeds terug en is een regendeken noodzaak?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:32

Rainrot heeft toch ook met weerstand te maken?
Een van onze paarden heeft het in de opfok gehad, ze bleek achteraf een fikse worm/bloedworm besmetting onder de leden te hebben.
De plekken zijn bij haar na twee keer verharen niet meer te zien.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:36

Pure jodium inmasseren op de rainrot plekken en ruim eromheen en niet uitspoelen. Waarnodig nog een keer herhalen na 1-2 weken. Werkt erg goed is mijn ervaring met diverse handelspaarden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:40

De behandeling is wel gestart, hij is verder niet ziek, heeft geen wormen (wordt regelmatig op gelet) maar ze vermoed dat zijn vacht te lang te nat is geweest. Het komt wel goed, maar ik ben benieuwd of het wederkerend is, of dat het ook eenmalig kan zijn. Hij is nog vrij jong, dat klopt.
De vraag is dan ook: Is het eenmalig of komt rainrot steeds terug en is een regendeken noodzaak?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:49

Mijn paard heeft vruger eens helemaal onder de rainrot gezeten op zijn buik, de binnenkanten van zijn achterbenen en zijn borst. Bleek dat hij gewoon te vaak liep te keten met zijn maten in de modder. Vandaar dat het op die plekken zat. Het kan dus overal, als het maar (te) vaak nat wordt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:19

Het is niet chronisch hoor, maar kan wel natuurlijk wel opnieuw ontstaan bij dezelfde omstandigheden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:36

Vandaag ontdekt dat hij ook wat plekjes op zijn borst en tussen zijn voorbenen heeft zitten. Verder niets kunnen ontdekken.
Op de normaal typerende plekken waar je rainrot zou verwachten zit niets.
Pony heeft er ook geen jeuk of pijn aan. Ik mag er gewoon aankomen zonder problemen.
Wel heeft hij een ongelooflijke dikke vacht.
Kan ik hem morgen eventueel wassen met Sebacil of is dat sterk af te raden?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:43

vilheide schreef:
Vandaag ontdekt dat hij ook wat plekjes op zijn borst en tussen zijn voorbenen heeft zitten. Verder niets kunnen ontdekken.
Op de normaal typerende plekken waar je rainrot zou verwachten zit niets.
Pony heeft er ook geen jeuk of pijn aan. Ik mag er gewoon aankomen zonder problemen.
Wel heeft hij een ongelooflijke dikke vacht.
Kan ik hem morgen eventueel wassen met Sebacil of is dat sterk af te raden?

Niemand die mij een antwoord kan geven op mijn vraag?

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:47

Van wat ik weet heeft sebacil geen nut, omdat het geen schimmel is. De plekken behandelen met betadine zalf werkt hier goed. Mijne is wel geschoren maar heeft het onder haar deken gekregen... Maar dat is omdat zij het altijd warm heeft, zelfs geschoren met een dunne deken op (denk ik).