kreupel? ataxie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoran_2004

kreupel? ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 21:13

Hallo,

Sinds 2 dagen loopt mijn paard nogal vreemd.
Het is lastig uit te leggen wat er precies aan te zien is, maar ik ga het proberen.

2 dagen geleden haalde mijn vriend mijn paard van de wei en zag ik dat mijn paard wat kortere passen maakte met zijn achterbenen.
Vervolgens heb ik hem toen in de bak los laten draven en galoperen. Het liefste wilde hij alleen galoperen en bokken. Als hij draafde leek het achterbeen af en toe stijf en langzaam, in galop sprong hij regelmatig met 2 achterbenen tegelijk. Het was alsof zijn "bilkoorden" te strak zaten zo liep hij ( hij heeft geen bilkoorden dus dat kan het niet zijn maar zo zag het eruit ) in stap is er niks aan te zien zien. Hij lijkt ook helemaal geen pijn te hebben...

Vandaag en gisteren een paar x per dagb10 min gestapt en een rondje laten draven en galoperen om te kijken wat hij deed. Nu deed hij het niet constant maar wel te vaak naar mijn zin.

Ik vraag me af of dit ataxie zou kunnen zijn... Of dat het misschien iets heel onschuldigs is zoals vast liggen op stal en wat stijf zijn Of iets dergelijks.

Ik hoop dat iemand tips of ervaringen heeft.

Alvast bedankt :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:25

Bij twijfel zou ik even je eigen dierenarts bellen en dit zelfde uitleggen en dan vragen of het wijs is dat ze even langs komen of dat je gewoon even af kan wachten, het is zo lastig te beoordelen en het zou zonde zijn als er wel echt iets is en je bent er te laat bij...

Zoran_2004

Re: kreupel? ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 21:36

Ik twijfel nogal wat wijsheid is.. Afwachten, fysio bellen, dierenarts bellen.

Vandaar dat ik hier ff vroeg of iemand er ervaring mee heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:38

Als ik twijfel met zulk soort dingen bel 's morgens bij het telefonisch spreekuur even de dierenarts, leg ik uit wat er aan de hand is en dan geven zij wel aan wat wijs is en ben ik weer gerustgesteld... :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:38

Als het al een tijdje aan de hand is, zou ik toch ff een DA bellen..
Vragen stellen kost niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:14

Kreupelheidsonderzoek doen door de da.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 06:54

Ik zou toch ook de dierenarts even vragen. Ik heb liever dat hij een keer te veel komt, als dat ik achteraf denk "had ik maar"

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:15

Als een week rust (wel weidegang) geen positief verschil geeft, dan dierenarts erbij. Het kan best dat je paard een spier verrekt heeft in een gekke beweging en daar nu last van heeft. Als het in die week rust wel erger wordt, dan direct de DA erbij.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:57

Ik heb een paard gehad die ataxie had. Ze lopen alsof ze dronken zijn dan. De achterhand slingert als het ware erachter aan. Als de de benen gekruist zet laten paarden met ataxie deze vaak zo staan, terwijl een *gezond* paard dit corrigeert.
Vaak lopen ze dit op na een val!