Ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isathjeee

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 14:29

Hooi
Ik voel me best dom dat ik dit vraag maar het is wel handig om de hoeveel weken moet je je pony ontwormen en welk merk ofzo gebruiken jullie?

paardje47

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:09

Ik ontworm 1x per jaar als ze van de wei afkomen. Veder doe ik om de 3 maanden een mestonderzoek en aan de hand daarvan ontworm ik wel of niet. Aangezien je tegenwoordig toch via de dierenarts je wormenkuur moet halen, kan je daar het beste aan vragen welk merk je moet gebruiken. Niet ieder merk "bestrijdt" iedere wormensoort.

Equina07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:34

Ik ontworm 4x per jaar, dus om de 3 maanden. Maar ik wissel wel af van merk. Het is belangrijk om het juiste product op het juiste moment te geven. Je kan het best aan de veearts een schema vragen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:50

Wij ontworpen niet maar doen mestonderzoek. Dan kijken ze of er arm en zijn of niet?

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:20

Qua merk kiezen...
Mijn DA heeft in het systeem staan welk merk ik voor het laatst heb gehad. Om immuniteit te voorkomen wissel ik af. En om de tijd pak ik een uitgebreide wormenkuur die meer wormen bestrijdt dan anderen.

anibanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:17

Als ik er zelf voor zou kunnen kiezen zou ik (met een paard die dagelijks op de weide komt) 2-4 x per jaar de mest laten onderzoeken (of zelf onderzoeken in mijn geval) op wormeneitjes en indien nodig te ontwormen op advies van de dierenarts. Als je 3-4 x per jaar standaard ontwormt heb je de kans dat resistentie optreedt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:27

Dat hangt af van hoe je paard eerder ontwormt is, hoeveel wormeieren hij heeft (ik laat het controleren door Het Woud), hoe oud hij is en hoe hij gehouden wordt. Als hij in een box staat waar het hooi op de grond gevoerd wordt en eens per week gemest wordt, dan is de besmettingsgraad heel anders dan op een stenen paddock waar uit opgehangen slowfeeder gevoerd wordt en 2x per dag gemest wordt. Bij de eerste variant zou ik meer ontwormen dan bij de tweede variant.

Ik heb dit in een eerder topic geschreven:
Mizora schreef:
Helaas vallen moxidectine en ivermectine onder dezelfde groep. Hierdoor is er ontzettend veel kruisresistentie. Dit betekent dat als iets voor ivermectine resistent is, hij dit vaak automatisch ook voor moxidectine is. Het grote verschil tussen ivermectine en moxidectine is dat moxidectine de ingekapselde larven doodt, dit heeft dus niks met praziquantel te maken. (de pra uit pramox). Pramox is het najaar geven is prima, praziquantel doodt namelijk de lintwormen en eens per jaar deze bestrijden is verstandig.

Bepaalde spoelwormenstammen zijn al resistent voor ivermectine/moxidectine, deze worden er niet meer mee bestreden en moeten behandeld worden met pyrantel (Strongid P).

Net als het overgrote deel aarsmaden, alleen zijn die ook nog eens resistent tegen pyrantel, die moeten juist behandeld worden met fenbendazole (Panacur).

Bij strongyliden is al wel redelijk veel resistentie aangetroffen tegen pyrantel en fenbendazole (1-daags), maar als er met fenbendazole 5 dagen achter elkaar wordt behandeld, is het nog wel effectief. In Engeland en Duitsland is er helaas ook al resistentie aangetroffen tegen ivermectine bij kleine strongyliden. Dan blijft dus alleen nog maar de 5-daagse kuur van fenbendazole over. Moxidectine doodt ook een deel van de ingekapselde wormen (dit zit in Equest en in Equest Pramox).

Lintworm is het beste te behandelen met Praziquantel, een dubbele dosis pyrantel doodt een deel van de lintwormensoorten, dus dan hangt het van het aanwezige soort af. Fenbendazole, ivermectine en moxidectine bestrijden geen lintwormen.

Er is dus tegenwoordig niet meer 1 middel om je paard mee te ontwormen.

Moxidectine is het enige dat niet ruim overgedoseerd mag worden. Daar zou ik in principe maximaal 20% aanhouden als overdosering. De rest gewoon tot dubbele hoeveelheid, afhankelijk van hoe je uit komt met de tubes.

Ik ontworm zelf alleen in het november/december met Pramox, en dan 2x per jaar mestonderzoek (april/juli) en eventueel tussendoor ontwormen met Panacur, onze shetten hebben wel wat last van aarsmaden soms. Hun omgeving is heel leuk, maar het is onmogelijk echt schoon te krijgen en ze bijten overal aan. Voor de rest wordt er 2x per dag gemest, krijgen de paarden hun hooi uit een slowfeeder en hun krachtvoer bij de shetten van een schoongeveegd stuk straat en het paard uit een voerbak die om de dag schoongemaakt wordt. De kans dat ze zichzelf besmetten is dus minimaal. Maar één van de shetten heeft in het verleden een zeer ernstige wormbesmetting gehad en heeft daar waarschijnlijk beschadigde darmen aan overgehouden. Hij is sindsdien gevoelig voor allerlei voerswisselingen (en weersveranderingen, stress, etc.). Vaak slappe mest en regelmatig lichte diarree.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:43

anibanani schreef:
Als ik er zelf voor zou kunnen kiezen zou ik (met een paard die dagelijks op de weide komt) 2-4 x per jaar de mest laten onderzoeken (of zelf onderzoeken in mijn geval) op wormeneitjes en indien nodig te ontwormen op advies van de dierenarts. Als je 3-4 x per jaar standaard ontwormt heb je de kans dat resistentie optreedt.

Dat laatste is niet waar, als je tenminste correct ontwormt. En met name niet onderdoseert, want daar krijg je resistentie van, niet van het ontwormen op zich.
Ik overleg een paar keer per jaar met mijn DA hierover.
Mestonderzoek vind ik onzin, dat is zonde van mijn geld.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:57

Ik ga met Wendy mee...mestonderzoek is weggegooid geld en niet onderdoseren.

Als je echt goed mestonderzoek wilt doen dan is een paar x per jaar niet voldoende.Je moet net de eitjes/wormen in de juiste cyclus zien te pakken.
Een paard wat een flinke besmetting heeft kan toch schone mest hebben...en bloedwormen zijn al helemaal niet zichtbaar in de mest.

Zorg voor een goed mestbeleid,geen mest = geen besmetting.

Ik ontworm 1 á 2x per jaar in het najaar vanwege de dazen en verder is het zaak je paard en de mest goed in de gaten te houden.
Bij twijfel kun je overleggen met een DA...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:01

Mestonderzoek is geen weggegooid geld zover ik de literatuur heb kunnen vinden en eigen ervaring. Het is een richtlijn met wat te ontwormen. Nee, je vindt er mogelijk niet alles mee. Maar als je paard spoelwormen blijkt te hebben, schiet het niet op om hem met ivermectine te ontwormen en bij bloedwormen doet fenbendazole (1daags) weer niks.

Lintwormen worden inderdaad vaak niet aangetroffen in de mest, die zijn behoorlijk cyclisch. Ook aarswormen worden zelden aangetroffen (maar veroorzaken enkel jeuk).

Maar het mestonderzoek helpt wel met begeleiden van het ontwormen. Overigens is het wel belangrijk dat iemand handigheid heeft in het bekijken van de mest. Het Woud geeft ook echte wormeitellingen, in tegenstelling tot mijn eigen dierenarts die alleen aangeeft of er wel of niet iets gevonden is. De eerste methode maakt dat je beter zicht hebt/krijgt op waar de paarden wel of geen last van hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:08

Mijn ervaring is helaas anders Mizora. Meerdere keren laten onderzoeken door Het Woud, in de periode dat je nog gewoon wormenkuren kon kopen. Iedere keer was het niet nodig om te ontwormen.
Paard bleef alleen wel afvallen. Toch een wormenkuur gegeven en voila... paard kwam weer aan.
Daarna vond ik ook literatuur die het verhaal van Tinky ondersteunt, de betrouwbaarheid van mestonderzoek is helemaal niet zo groot :n

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:17

4 keer per jaar ontwormen, zonder mestonderzoek.
Ik bestel in het buitenland en volg 'mijn eigen' schema, samengesteld aan de hand van allerlei topics op bokt en in overleg met Da.

November: EQUEST PRAMOX €21,95
Moxidectine+ praziquantel
Februari: ERAQUELL €7,95
Ivermectine
Mei: EQUIMAX €16,95
Ivermectine + Praziquantel/Pyrantel
Augustus: ERAQUELL €7,95
Ivermectine
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 05-03-15 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:28

Je ontwormt dus alleen met de mectine-groep? Wat is de reden dat je hier voor kiest? Geen angst voor spoelwormen, aarswormen of overstekende resistentie bloedwormen (al in Duitsland en Engeland gevonden)?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:41

Ik sta absoluut open voor aanvulling en opmerkingen hoor.

Pyrantel en ivermectine moeten toch de truc doen voor aarsmaden en spoelwormen?
Aarsmaden merk je ook snel als ze beginnen staartschuren natuurlijk.

Overstekende resistentie bloedwormen? Wat bedoel je daarmee?

edit: heb de structuur van mijn schema wat aangepast, mss is het zo duidelijker?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:56

Er is voor ivermectine een hoop resistentie bij aarsmaden en in je schema zit geen pyrantel, maar praziquantel (equimax en equest pramox). Pyrantel is Strongid P o.a.

Met overstekende resistentie bloedwormen bedoel ik dat er stammen bloedwormen verspreid over Nederland/België kunnen raken die resistent zijn tegen ivermectine. Ze bestaan al, dus ze hoeven niet meer te evolueren ertoe, ze hoeven alleen nog maar te migreren van Duitsland of Engeland, waar ze al voor komen.

Ik zou mei vervangen voor een dubbele dosis pyrantel. Hiermee bestrijd je ook (bepaalde stammen) lintwormen en dus spoelwormen en een enkele bloedworm (hoewel daar veel resistentie tegen is).

Aarsmaden worden eigenlijk alleen bestreden met fenbendazole, zowel tegen ivermectine als pyrantel zit veel resistentie. Maar ik behandel aarsmaden alleen wanneer ik er tekenen van zie (meer schuren dan normaal of echt wormpjes).

Indien je elke dag mest ruimt, zal de wormenbesmetting inderdaad zeer laag liggen. Maar dat heeft dan minder te maken met je ontwormingsschema en meer met het feit dat ze zich moeilijk kunnen herbesmetten.

Ik ontworm zelf dus (zie eerder bericht) in nov/dec met pramox. En tussendoor wordt er in april en juli gecontroleerd op wormen via mestonderzoek. Wel zijn de paarden in oktober nog ontwormt met Panacur (fenbendazole), want we hebben een hardnekkige aarsmadebesmetting. Het stuk van de shetten is niet schoon te maken op dat gebied (boom, boot, prieeltje, vaste omheining, bakstenen muur, etc.) en het zijn ontzettende kluivers (bijna 3-jarige ruinen). Maar dat was omdat ik ze weer meer zag schuren. Met dagelijks mesten en geen paardenwissels zie ik geen reden om vaker preventief te ontwormen.