Geschoren paard, kale plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Geschoren paard, kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 06:56

Hi!
Het is bij ons op stal algemeen bekend dat mijn paard een heel gevoelig dier is.
Dit jaar zit ik weet met het probleem dat hij kale plekken krijgt omdat zijn vacht niet groeit.

Zijn schouders zijn kaal, de plek waar zijn borstriem zit is kaal en zelfs waar mijn teugels komen is er haar weg.

Dekens aflaten is helaas geen optie, hij heeft wel een borstbeschermer om (geen elastische!) en dat helpt al wel voor zijn schouders.
Ik doe elke dag babyolie op de plekken.

Heeft iemand enig idee wat ik hiertegen kan doen?

Niet scheren is geen optie.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 06:58

Heb je een foto?
je zou dekens kunnen kopen met een gladde onderkant.

Laurievc

Re: Geschoren paard, kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 07:01

Hij heeft het helaas met alle dekens. Zelfs in zijn vliegendeken naaien we andere stof zodat het niet schuurt.

Foto's heb ik niet maar kan ik morgen wel maken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:28

Hmmm lastig probleem......
zorg je ook dat alle haren plat liggen onder de deken? Je zeg dat niet scheren geen optie is. Maar als je meteen na de zomer begint met dekens. Dan groeien de haren ook niet. Ze verharen dan wel wat maar dan is de vacht nog mooi dun en glad in de winter. Zo hoef je niet te scheren en is je paard toch mooi. Maak je het apparaat elke keer goed schoon?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:36

Hengstendekens werken hier heel goed omdat er dan geen gesp kan schuren. Als de deken schuurt, dan past ie gewoon niet goed. Kan heel moeilijk zijn om de juiste deken te vinden hoor!

Nu zou ik zodra het kan de dekens af laten. Hoe vaak is hij geschoren dit jaar? Levertraan werkt geloof ik goed voor haargroei, maar is wel een vies goedje.

Volgend jaar zou ik eens kijken naar andere scheeropties, zoals een jachtmodel. Eerder met een deken beginnen zodat je niet hoeft te scheren wil ook wel eens helpen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:38

hebben je dekens wel loopsplitten ?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 17:04

Chantalll schreef:
hebben je dekens wel loopsplitten ?

De dekens hebben allemaal loopsplitten, hier wordt speciaal op gelet.

Cas123 schreef:
Hmmm lastig probleem......
zorg je ook dat alle haren plat liggen onder de deken? Je zeg dat niet scheren geen optie is. Maar als je meteen na de zomer begint met dekens. Dan groeien de haren ook niet. Ze verharen dan wel wat maar dan is de vacht nog mooi dun en glad in de winter. Zo hoef je niet te scheren en is je paard toch mooi. Maak je het apparaat elke keer goed schoon?

Hij krijgt pas echt als het kouder wordt een deken op, we hebben ook geprobeert om via dekens de haargroei een beetje tegen te houden maar met elke week wedstrijden is het niet te doen om hem ongeschoren te laten. Apparaat wordt elke keer mooi proper gemaakt.

RianneH schreef:
Hengstendekens werken hier heel goed omdat er dan geen gesp kan schuren. Als de deken schuurt, dan past ie gewoon niet goed. Kan heel moeilijk zijn om de juiste deken te vinden hoor!

Nu zou ik zodra het kan de dekens af laten. Hoe vaak is hij geschoren dit jaar? Levertraan werkt geloof ik goed voor haargroei, maar is wel een vies goedje.

Volgend jaar zou ik eens kijken naar andere scheeropties, zoals een jachtmodel. Eerder met een deken beginnen zodat je niet hoeft te scheren wil ook wel eens helpen.

Gespen schuren niet, we hebben al enorm veel dekens geprobeert. Het ligt echt een de wrijving over de schouders.
Hij is maar 1x geschoren in november. Levertraan ga ik opzoeken :).

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:08

Heb je ook horseware dekens geprobeerd?
Zijn glad van binnen en de speciale onderdekens 'liners' zijn ook glad.
Mijn paarden gaan er enorm van glanzen en hebben geen kale plekken meer.
Alleen nog een beetje op de plek van de teugels maar daar doe ik af en toe wat cowboy magic op, het wordt nu niet erger

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:10

Uienzalf werkt ook goed ter bescherming en om de haren weer terug te krijgen. Paar weken smeren en je ziet al verschil. Ook nog eens goedkoop!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 17:10

massiemas schreef:
Uienzalf werkt ook goed ter bescherming en om de haren weer terug te krijgen. Paar weken smeren en je ziet al verschil. Ook nog eens goedkoop!

Ga ik proberen, bedankt!

Nibbit schreef:
Heb je ook horseware dekens geprobeerd?
Zijn glad van binnen en de speciale onderdekens 'liners' zijn ook glad.
Mijn paarden gaan er enorm van glanzen en hebben geen kale plekken meer.
Alleen nog een beetje op de plek van de teugels maar daar doe ik af en toe wat cowboy magic op, het wordt nu niet erger

Goh, geen idee, zal er zeker eens naar kijken!

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:15

Op de stal waar ik werkte hadden we en merrie die op haar schouders er ook zo last van had. We hadden voor haar een soort van t-shirt achtig iets voor over haar schouders. Het voelde als een heel glad stofje en beschermde haar schouder tegen het 'schuren' van de dekens en hierdoor had ze minder kale plekken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 17:24

Nicolle89 schreef:
Op de stal waar ik werkte hadden we en merrie die op haar schouders er ook zo last van had. We hadden voor haar een soort van t-shirt achtig iets voor over haar schouders. Het voelde als een heel glad stofje en beschermde haar schouder tegen het 'schuren' van de dekens en hierdoor had ze minder kale plekken.

Dit heb ik inderdaad ook. Helpt al wel, gelukkig, maar er blijven kale plekken komen. Vorige jaren was het extreem:

Je ziet hier een grijze vlek, foto van vorig jaar.
Afbeelding

Dierenarts is vandaag geweest en heeft gezegd dat er weinig aan te doen is, is ook niets ergs verder. Volgend jaar vroeger scheren zodat hij tegen januari weer meer vacht heeft.