CPL? En welke (vrouwelijke) dierenarts uit regio (gld)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kerry_Tinker

CPL? En welke (vrouwelijke) dierenarts uit regio (gld)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:19

Ik heb een 7 jarige tinker. Een ontzettend sterk en gezond paard, maar hij heeft voor het eerst sinds jaren ergens last van. Ondanks meerdere onderzoeken door de dierenarts (aan stal verbonden) is er nog geen duidelijkheid. Kerry loopt sinds bijna twee maanden slecht en kort, vooral op mulle zandondergrond loopt hij erg slecht, maar ook op asfalt gevoelig, hij loopt nog het beste op gras.
Hij oogde in het begin spierbevangen, ook zijn waardes waren hoog 2100 (CK) maar niet bevangen, hij moest rust en een ontstekingsremmer maar herstelde niet, op mijn verzoek werd nogmaals bloed geprikt nu ook sporenelementen etc en bleek hij een behoorlijk selenium tekort te hebben. Ik heb redplex meegekregen, maar hij hersteld niet. Nu heb ik willen uitsluiten of hij mok had omdat hij nogal eens stond te wrijven met zijn benen, ik heb zijn kootholtes uitgeknipt maar ontdekte geen mok. De holtes hadden wel allemaal een dikke harde plooi. Toen een stalgenote ernaar keek dacht zij aan CPL, chronisch progressief lymfe-oedeem. Het been is verder rustig, niks ontstoken of iets dergelijks. Ik heb geen idee of de bewegingsbeperking dan ook daar vandaan komt.
Helaas heb ik al veel geld betaald aan de kliniek maar deze hebben Kerry nog niet 1 keer goed onderzocht. De eerste keer kwam er geen onderzoek vanwege de kans op spierbevangenheid en mocht daarom niet meer bewegen tot de uitslag van de bloedtest. Een tweede keer is er weer bloed geprikt en is er even vluchtig naar zijn hoeven gekeken, om een hoefzweer uit te sluiten.
Kerry heeft een bijkomende grote angst voor de meeste mannen en daarom ben ik nu aan het zoeken naar (een liefst vrouwelijke) rustige arts die langs kan komen op een stal in Gelderland om Kerry goed na te kijken. Kent iemand een goede DA die wellicht ook bekend is met de CPL problematiek en die erom bekend staat uitvoerig de te behandelen paarden onderzoekt?

maceooliver

Re: CPL? En welke (vrouwelijke) dierenarts uit regio (gld)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:29

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:37

Oh wat fijn! Dank je voor je bericht, Oosterbeek is aardig dichtbij!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:45

Er zijn maar heel weinig dierenartsen die bekend zijn met CPL. De Biomentor heeft er wel ervaring mee, die zit volgens mij in Kerkrade.
Maar ik zou eerst eens het CPL topic op bokt doorlezen.
Vaak zie je CPL bij paarden die last hebben van mijt, dus een behandeling tegen mijt met bijvoorbeeld sebacil kun je proberen. En verder zul je heel goed moeten letten op suikers in het voer, want dit wordt omgezet in afvalstoffen die vervolgens niet goed kunnen worden verwerkt door de lymfeklieren, en daardoor worden de benen dik, ze houden vocht vast, gaan jeuken en er ontstaan rimpels, wondjes en uiteindelijk dikke bulten.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:54

Ik heb hem inderdaad behandeld met sebacil, meerdere keren nu, hij wrijft ook niet meer en stampen ook niet. Kerry kreeg alleen hoge kwaliteit ruwvoer, alleen is de bodem zo arm, dat hier geen nauwelijks selenium in zit, omdat hij verder geen andere dingen krijgt, bv. brok heeft hij op die manier een tekort aan selenium kunnen krijgen, vandaar nu het supplement. De dierenarts heeft wel gezegd dat het beter is in de winter wat bij te voeren en zodoende krijgt hij een handje pavo condition en twee handjes luzerne. Ik kan me bijna niet voorstellen dat met deze minimale aanpassing in zijn rantsoen de problemen hebben kunnen ontstaan?

Dank voor je bericht over de Biomentor, ik ga er naar kijken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:27

Is dat redplex een supplement met uitsluitend selenium of zit er meer in.
Op zich word namelijk Chevivit aangeraden als het om een specifiek seleniumtekort gaat.
Misschien handig om nog te kijken of het zinvol is om dat te geven.
Seleniumtekort gaan ook samen met huidproblemen dus zou kunnen dat als dat weer wat op peil is de huidproblemen ook verbeteren

Hoe lang is het geleden dat er bloed geprikt is? En wat was de waarde?
Klopt dat alleen ruwvoer geven vaak tekort oplevert :j

Cpl geen ervaring mee gelukkig, maar hopelijk knapt je paard snel op

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 14:32

Selenium uitslag was van begin februari. Alle andere waardes waren ok, glucose aan de lage kant, maar dat kan wellicht een moment opname zijn.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 14:36

Kerry had hierdoor heel veel spier spanningen, stond echt goed strak. Dat is nu over, maar het korte pasjes lopen is nog steeds hetzelfde.. Hij heeft energie genoeg maar kan niet goed bewegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:40

Dat is al snel dat hij zich beter voelt :j
Dat korte lopen zou misschien nog een andere oorzaak kunnen hebben?
Of is het echt duidelijk dat het van die plooien komt

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:54

Ik hoop dat je snel een dierenarts vind, wij hebben twee jaar lang ellende gehad omdat geen enkele dierenarts ooit van CPL gehoord had hier.............We hebben er 4 of 5 dierenarts bij gehad en onze merrie is er bijna aan onderdoor gegaan!! Bij stom toeval was er een belgische da bij ons op stal die het direct zag. Ze Staat nu alweer 2 jaar onder zijn behandeling en we hebben de CPL inmiddels onder controle en de benen zien er goed uit! <3 Goed zal het niet Meer komen Maar onze merrie is er nog en we kunnen weer rustige ritjes met haar maken (Y) :-)