Bloedarmoede; hoe snel verbetering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Bloedarmoede; hoe snel verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 17:30

Hee,

Ik tob wat met mijn paard. Ze wisselt erg in het rijden. Ten eerste kreunt ze veel en lijkt alles heel moeizaam te gaan. Verder heeft ze veel last van gas en soms dunne mest. Ze maakt vaak een vermoeide indruk voor en na het rijden, terwijl ik echt alleen basis doe.

In het verleden is bloedarmoede geconstateerd. Ze heeft toen Haemolytan gehad en het ging beter. Toen zijn we op advies van de DA na twee flessen gestopt en daarna is het geleidelijk weer slechter geworden. Nu had ik een fles Red Cell besteld als vitaminesupplement en was mijn idee om de lage onderhoudsdosis te geven. Maar mijn moeder stelt voor om een weekje de bloedarmoede-dosis te geven en te kijken of mijn paard vlotter wordt. Ik vind het op zich een goed idee, maar ik vraag me af hoe snel je resultaat ziet.

Dus ervaringen gevraagd: hoe snel werd je paard opgewekter nadat je iets voor bloedarmoede ging geven?

max66

Re: Bloedarmoede; hoe snel verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:32

als ze kreunt, last heeft van gas en dunne mest zou ik niet denken aan een bloedarmoede. Ik zou er niet zomaar wat medicijnen ingooien, voordat je weet wat er aan de hand is. Ik zou de DA laten komen en eventueel een bloedje laten trekken..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 18:09

max66 schreef:
als ze kreunt, last heeft van gas en dunne mest zou ik niet denken aan een bloedarmoede. Ik zou er niet zomaar wat medicijnen ingooien, voordat je weet wat er aan de hand is. Ik zou de DA laten komen en eventueel een bloedje laten trekken..

Het kreunen kan wel bij bloedarmoede horen omdat het gewoon veel moeite kost.
Gas en dunne mest inderdaad niet, maar ze is ook recent verhuisd, dus dat wijt ik aan stress op dit moment.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:14

ik sluit me aan bij de voorgaande persoon, waarom niet gewoon de DA laten komen ipv zelf wat aan te rommelen?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:18

Zonder een vastgestelde diagnose door bloedonderzoek kun je helaas niet zeggen of jouw paard bloedarmoede heeft of niet.

Mocht er weer bloedarmoede vastgesteld worden is de grote vraag hoe dat kan? Omdat dit blijkbaar al vaker is voorgekomen zou de oorzaak toch een minibloedverlies in het lichaam kunnen zijn. De darmen misschien? Of de maag? Dat zou misschien ook de dunne mest en gassen kunnen verklaren. Dit is toch verstandig om te overleggen met een dierenarts.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 18:43

Uhh, wie hoor je zeggen dat hier geen da bij is geweest?? Er zijn er al 4 bij geweest in totaal en ze hebben ook allemaal verschillende diagnoses gesteld. En de adviezen verschilden van meteen inslapen tot dagelijks blijven rijden. Dus nee, die adviezen zijn me niet veel waard, en dat was niet mijn vraag.

Dus nogmaals: hoe snel na het geven van een medicijn voor bloedarmoede zag je verbetering?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:03

Hoe ziet dr tandvlees eruit? En de slijmvliezen?

Laat toch even de DA kijken om het zekere voor het onzekere te nemen. Het kan ook een vitamine B tekort zijn namelijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:42

je hebt al eens haemolytan gegeven en dit hielp schrijf je. Dan weet je toch ook na hoeveel tijd dit was?
Het lijkt nu alsof je op eigen houtje gewoon wat medicijnen er in wilt stoppen, zonder diagnose bloedarmoede. Vandaar de adviezen om toch een DA even te laten kijken voor de juiste diagnose..

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:47

Het is een voedingssupplement en geen medicijn. Je moet van supplementen geen wonderen verwachten, en het zeker zes weken de tijd geven.
Echter, ik zou ook eens overwegen naar een paardenkliniek te gaan waar een Europees erkende internist werkzaam is en je paard daar eens voor stellen.
Laatst bijgewerkt door vraagteken op 22-02-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:49

4 dierenartsen met een verschillende diagnose? Bloedarmoede komt duidelijk uit een bloedtest naar boven, dus lijkt mij dat dat als DA niet zo moeilijk te interpreteren is... ;)
Gas en dunne mest zijn een teken dat er in de voeding / spijsvertering iets niet goed gaat...wat krijgt ze te eten op een dag en hoe vaak wordt ze ontwormd en met welke middelen ? Want bloedarmoede komt echt niet vaak voor, dus als dat nu weer het geval is, toch even eerst zoeken naar het hoe en waarom van dit alles...anders blijft het water naar de zee dragen...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:18

Jongens, ik vraag één ding: hoe snel helpt een medicijn tegen bloedarmoede? Hebben we het over uren, dagen, weken, maanden? Als je geen antwoord hebt, klik dan gewoon rechts bovenin...
Er is genoeg tijd en geld in dit paard gestoken, dus ik help haar heus niet met medicijnen naar de klote. Van DA's heb ik geen hoge pet meer op, en nr. 5 mag wegblijven.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:22

Science90 schreef:
Jongens, ik vraag één ding: hoe snel helpt een medicijn tegen bloedarmoede? Hebben we het over uren, dagen, weken, maanden? Als je geen antwoord hebt, klik dan gewoon rechts bovenin...
Er is genoeg tijd en geld in dit paard gestoken, dus ik help haar heus niet met medicijnen naar de klote. Van DA's heb ik geen hoge pet meer op, en nr. 5 mag wegblijven.

Al eens iets in de alternatieve hoek geprobeerd?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:24

kimberly1995 schreef:
Science90 schreef:

Ja, Laarakker en iemand die bioresonantie deed. Hielp beide niet. Ik heb het idee dat iedereen te ver zoekt. Dit paard heeft bloedarmoede gehad, knapte op van Haemolytan en stortte weer in na afloop van de kuur. Het volgende bloedonderzoek liet exact hetzelfde beeld zien als het eerste bloedonderzoek, maar toen kon het daar ineens niet aan liggen volgens die DA en zijn er allerlei andere onderzoeken aan longen, maag etc. in gang gezet. Maar als je nou weet dat het bloedbeeld niet beter is geworden, dan moet je toch een naar de aanmaak van hemoglobine gaan kijken ofzo? Vandaar mijn vraag. Als ze nu weer beter wordt van een medicijn van bloedarmoede, dan weten we dat we het in die hoek moeten zoeken en niet bij darmen of longen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:27

bloedarmoede is heel zelden door een voedseltekort(ijzer)...vaak ligt de oorzaak aan een bloedworminfectie of maagzweer.Maar als ik lees hoe de mest is zou het heel goed een bloedworminfectie kunnen zijn.Daar helpt een goede wormkuur beter tegen dan red cell.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:28

Bloedarmoede kan door verschillende dingen worden veroorzaakt en het hangt dan ook van de oorzaak af of jouw medicijn gaat helpen of niet.
Over het algemeen kun je zeggen dat het minstens 4 dagen duurt voordat het lichaam nieuwe rode bloedcellen klaar heeft als hij begint met maken. Maar dat is bij een gezond dier. Heb je er al over nagedacht dat bij jou paard misschien de aanmaak niet goed kan gaan? Of hoe het kan dat ze steeds bloedarmoede krijgt (denk aan parasieten/bloedingen)?
Dat is een belangrijkere factor dan steeds met medicijnen dit symptoom proberen op te lossen!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:32

lyanne_sanne schreef:
Bloedarmoede kan door verschillende dingen worden veroorzaakt en het hangt dan ook van de oorzaak af of jouw medicijn gaat helpen of niet.
Over het algemeen kun je zeggen dat het minstens 4 dagen duurt voordat het lichaam nieuwe rode bloedcellen klaar heeft als hij begint met maken. Maar dat is bij een gezond dier. Heb je er al over nagedacht dat bij jou paard misschien de aanmaak niet goed kan gaan? Of hoe het kan dat ze steeds bloedarmoede krijgt (denk aan parasieten/bloedingen)?
Dat is een belangrijkere factor dan steeds met medicijnen dit symptoom proberen op te lossen!

Lees jij wel? Ik heb net gezegd dat ik dat juist wil uitsluiten, maar ook bij een probleem in de aanmaak zie je verschil wanneer je Red Cell bij geeft.
Overigens is ze nog geen maand geleden nog ontwormd met Pramox en kwam er niks uit.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:33

Science90 schreef:
kimberly1995 schreef:

Ja, Laarakker en iemand die bioresonantie deed. Hielp beide niet. Ik heb het idee dat iedereen te ver zoekt. Dit paard heeft bloedarmoede gehad, knapte op van Haemolytan en stortte weer in na afloop van de kuur. Het volgende bloedonderzoek liet exact hetzelfde beeld zien als het eerste bloedonderzoek, maar toen kon het daar ineens niet aan liggen volgens die DA en zijn er allerlei andere onderzoeken aan longen, maag etc. in gang gezet. Maar als je nou weet dat het bloedbeeld niet beter is geworden, dan moet je toch een naar de aanmaak van hemoglobine gaan kijken ofzo? Vandaar mijn vraag. Als ze nu weer beter wordt van een medicijn van bloedarmoede, dan weten we dat we het in die hoek moeten zoeken en niet bij darmen of longen.

Sorry, maar ik heb geen hoge pet op van Laarakker. Meneer noemt zichzelf holistisch door een aantal cursussen.. dat is in mijn ogen echt onvoldoende en niet een beetje ook. Dus het verbaasd me niet dat zijn hulp niet heeft geholpen. :)

Had je toevallig deze keer ook alweer een bloedonderzoek laten doen? Het lijkt me overigens ook niet goed als de bloedarmoede terug komt, dan zou ik willen weten waarom het paard daar gevoelig voor is..

Succes in ieder geval. Ik heb geen directe kennis over je vraag. Ik hoop in ieder geval dat je iets met mijn reactie's kon.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:36

mijn paard heeft ook bloedarmoede,chronisch....heb ook red cell gegeven,dat hielp niets.Mijn paard is oud en heeft insuline resistentie en cushing.Dat kan ook bloedarmoede veroorzaken.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:46

Wellicht toch even nogmaals bloed prikken en ook mest onderzoeken... Ik neem aan als daar niets uitkomt je verder moet gaan zoeken.. Je hebt in de gaten dat je paard zich niet lekker voelt, het is dus de vraag waar het aanligt. Nu kan je die fles redcell natuurlijk gewoon gaan voeren, kan op zich geen kwaad. Maar ik zou zelf de exacte oorzaak willen hebben.. Het is wel de periode van verharen, dus ook dat kost energie..
Ik weet hoe vervelend het kan zijn, ook de mijne had na een strak ontwormschema last van bloedwormen en daar kunnen ze goed ziek van worden. Succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:48

geerke schreef:
mijn paard heeft ook bloedarmoede,chronisch....heb ook red cell gegeven,dat hielp niets.Mijn paard is oud en heeft insuline resistentie en cushing.Dat kan ook bloedarmoede veroorzaken.

Allebei ook al getest.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:10

Science90 schreef:
lyanne_sanne schreef:

Lees jij wel? Ik heb net gezegd dat ik dat juist wil uitsluiten, maar ook bij een probleem in de aanmaak zie je verschil wanneer je Red Cell bij geeft.
Overigens is ze nog geen maand geleden nog ontwormd met Pramox en kwam er niks uit.

Ik lees zeker wel, maar als je paard opknapt door puur dit spul te geven zegt absoluut niet dat er een probleem zit in aanmaak. Ik vind het juist verstandig van de DAs die tot nu toe zijn geweest om ook verder te kijken. Blijkbaar kan het beenmerg van jouw paard wel erytrocyten maken (gezien de ht waarde wel omhoog ging) maar gaat er ergens anders iets fout omdat het lichaam het uit zichzelf niet doet. Dus ja, ook een darmprobleem is zeker een goede mogelijkheid.
Je kunt kijken hoe ze het doet op de Red Cell maar dan ben je er nog niet. Probeer uit te zoeken wat de Red Cell precies bevat en wat jouw paard misschien tekort komt in voer. Daarnaast is het verstandig om andere lichamelijke problemen uit te sluiten aangezien dat allemaal invloed heeft op hoe het lichaam reageert.
Succes

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:46

niet aan symptoombestrijding doen maar de oorzaak (van de bloedarmoede?) zoeken lijkt me, maar goed, ik ben niet zo van de medicijnen....

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:56

max66 schreef:
niet aan symptoombestrijding doen maar de oorzaak (van de bloedarmoede?) zoeken lijkt me, maar goed, ik ben niet zo van de medicijnen....

Heel slim... En hoe stel je je dat voor als er al 4 DA's bij zijn geweest? Nr. 5 bellen?
Ik heb zelf ook voldoende verstand om binnen grenzen zelf verder te zoeken en dit ligt erg voor de hand gezien haar geschiedenis. En NOG STEEDS is mijn vraag niet beantwoord, maar wordt er allerlei kul bijgesleept.

LiesSimons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:59

Mijn beide paarden hebben ooit bloedarmoede gehad en moest toen ook een supplement bijgeven, ik heb toen pavo ferromax bijgegeven en na een volledige doos toen nog ongeveer een drie maand opnieuw bloed laten prikken en toen waren hun bloedwaarden terug oké. Ik vond het toen heel vreemd dat beide paarden het hadden en tegelijkertijd... Paarden stonden toen op pension. Bij het ene paard was het opgevallen omdat die snel en hevig ging zweten tijdens het rijden, en aan de andere niks te zien. Maar ik denk niet dat pavo ferromax nog in de handel is, ik heb het toch nergens meer gezien of gevonden, zonde want ik was erg tevreden over het product. Met de andere producten heb ik geen ervaring en geen advies, kan je enkel zeggen dat het bij mijn paarden niet levensbedreigend was en ze er na 3 maanden weer bovenop waren...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:11

Wat ik mij af vraag is wat er fout gaat bij de rode bloedcellen? Heb je daar informatie over gekregen? Is het de aanmaak, de vorm, het ijzer of juist een te vroege afbraak?

Is er uit een bloedbeeld tekorten naar voren gekomen?

Red Cell bevat onder andere: IJzer (300 mg), Koper (36 mg), Kobalt (2 mg), Mangaan (39 mg), Zink (11 mg), Jodium (0.25 mg), Selenium (0,65 mg), Vitamine A (7,5 mg), Vitamine D3 (87,5 mcg), Vitamine E (23,5 mg), Vitamine B12 (120 mcg), Vitamine B1 (30 mg), Vitamine B2 (25 mg), Vitamine K (2,5 mg), Foliumzuur (7 mg), Biotine (0,02 mg), Choline (200 mg), D-Pantotheenzuur (48 mg)

Wat betreft aanmaak rode bloedcellen, in mensen duurt het zo'n vier dagen voordat de nieuwe rode bloedcel in het bloed is. Na 120 dagen wordt deze weer afgebroken. Uit de beschrijving van het product haal ik niet echt wat het nou doet...
Als deze waarden ook voor de paarden gelden, dan zou je zeggen dat na 4 dagen er nieuwe rode bloedcellen aanwezig zullen zijn die mogelijk een verbeterde ijzeropname hebben (en daarmee meer zuurstof kunnen binden). Logisch gedacht zal je dus steeds een betere opbouw merken met een top op 120 dagen omdat dan al de bloedcellen nieuw zijn.

Maar, persoonlijk zou ik nogmaals een uitgebreid bloedbeeld laten doen (ook bekijken onder de microscoop) en testen op tekorten voor ik het supplement voer en erna weer.