Ik heb een Fries met zomer eczeem die dus vanaf begin maart al met haar eczeem deken op staat Nu krijg ze heel de dag hooi maar wat kan ik haar als voer geven??? Ik zit momenteel met een gebroken bovenbeen thuis En heb een verzorger die nu met haar aan de slag wil gaan Maar heeft ze natuurlijk wel krachtvoer nodig Dus welke raden jullie mij aan??? Ik heb de topic VN zomereczeem niet gevonden omdat het zo onduidelijk is op die topic dus hier mijn vraag hier bij de voeding...
De meeste paarden hebben geen krachtvoer nodig, pas als ze echt hard aan het werk gaan. Zolang ze niet invalt zou ik het houden bij veel ruwvoer en eventueel wat extra mineralen/vitaminen.
Krachtvoer zet meestal niet echt aan. Gras en hooi heb je denk ik meer aan tegen het invallen. Qua bijvoeren zou ik iets kiezen met weinig suikers. Ik gaf mijn eczemers vroeger pavokoeken en natures best, maar misschien zijn er inmiddels andere of betere alternatieven?
onbeperkt hooi, van zodra er vers gras is met beleid toegang. Verder mix van luzerne, bietenpulp, zemelen en een balancer (compleet vitaminen en mineralen supplement) met daarbovenop olie (tot 250ml per dag)
Ik zou krachtvoer zo lang mogelijk uitstellen, de werkelijke dikmaker is ruwvoer. Krachtvoer heeft pas echte meerwaarde voor invallen als een paard zodanig veel uren arbeid verricht dat de ruwvoertoegang ontoereikend is voor de energiebehoefte (bv koetspaarden bij toeristische rondritten, paarden die op het land ingezet werden)
Mizora
Geplaatst: 24-02-15 18:05
Ik zou dan speedibeet met olie voeren als ze invalt. 1kg speedibeet is gelijk aan 1kg haver/krachtvoer qua energie. Tot 2kg speedibeet kan je voeren zonder te hoeven corrigeren. Qua olie gebruik ik zelf zonnebloemolie, tussen de 100-150mL per dag (wel rustig opbouwen, iedere week 50mL erbij). 300-330mL olie is gelijk aan 1kg krachtvoer, dus met 150mL voer je gelijk aan een halve kg krachtvoer.
Olie zou ik zonder supplement niet meer dan 0.5mL/kg paard voeren (dus bij een paard van 550kg, 275mL olie per dag) en met vit. E supplement is er wetenschappelijk gezien geen bezwaar tot 1mL olie/kg paard (dus 550kg paard = 550mL olie).
Als het erg grote hoeveelheden worden die je gaat voeren van speedibeet (meer dan 2kg), dan raad ik je aan te gaan corrigeren voor de scheve Ca-P verhouding. Dit kan met haver, maar ook met zemelen. Omdat je al luzerne voert heb ik dat verrekend met de haver die je tot nu toe voert.
Ongeveer 0.8kg haver per kg bietenpulp of 0.25kg zemelen per kg bietenpulp (alles droog gewogen).
Als ze invalt voordroog geven van paardwaardige kwaliteit,en bv marstall force dit is een vitamine mineralen korrel. sinds mijn paarden op voordroog staan vallen ze niet meer in