Laatst werd ik betrokken in een discussie wanneer inenten nou nodig is. Maar eerlijk gezegd weet ik daar het antwoord ook niet op. Ik laat mijn paarden altijd netjes op tijd inenten (als we brief van dierenarts krijgen dat het weer nodig is). Maar wanneer is het nou eigenlijk nodig? Is het nodig als ze gewoon bij je thuis op de wei staan? Of pas als je van plan bent met het paard het terrein af te gaan? Of is het eigenlijk pas nodig als je op een club/manege gaat rijden of met wedstrijden?
Als je dat nou eens zou weten dan hoefde je alleen nog te enten als er een virus aankomt. Ik denk dat je als je een paard echt wil gebruiken, je hem beter ent. Basis enting is nodig voor wedstrijden, vakanties, keuringen, als je ermee fokt en ze moet haar de hengst en hoe meer andere paarden hij ontmoet, hoe groter de kans van besmetting. Daarnaast vallen de kosten mee en is elke preventie welkom. Voor een grasmaaier zou ik wel overwegen om niet te enten maar verder altijd wel.
Tetanus kunnen ze ook oplopen in de wei of op het erf. Daar hoef je niet ergens anders heen te gaan. Hij kan zich altijd ergens aan verwonden of ergens in gaan staan
Ik heb er eens over gedacht om niet meer te gaan enten. Een discussie gevoerd en opgezocht wat de waarden zijn, de risico's en dergelijke. Ik kwam erachter dan een influenza enting zo'n 8-9 maanden echt goed werkzaam is en daarna zijn werking verliest. De tetanus enting is tot zo'n 3 jaar veilig (itt mensen, waar die 10 jaar veilig is).
Tetanus wordt opgelopen door een bacterie en daarvoor hoeft de wond geen gapend gat te zijn. Als ik naar mijn paard kijk heeft ze wel eens een wondje, waarvoor ik geen da laat komen, maar wat wel een ingangswond kan zijn voor de bacterie. Daarom heb ik gekozen daar wel voor te blijven enten, maar eigenlijk liever om het jaar. Nu heeft ze de laatste keer de coctail gehad, dus zou ze komend jaar niet hoeven. Liever bepaal ik nog de titer waarde (kan je bekijken hoever het paard nog veilig is of dat er een 'herinnering' gespoten moet worden) maar ik weet niet of mijn da dat doet/kan. Tegen die tijd maar eens informeren. Titerbepalingen zijn bij mensen en tegenwoordig ook honden gebruikelijker.
Influenza is een behoorlijk heftige griep, en dan niet een flinke verkoudheid zoals wij mensen de griep wel eens verkeerd noemen. Mijn paard is al wat ouder, er staat nog een ouder paard bij. We komen weinig in contact met andere paarden, maar zitten wel in een paardengebied. Ze reageren niet op de enting, dus heb besloten die jaarlijks te blijven geven, ter bescherming van hunzelf en ter onderdrukking van de infectiedruk. We enten rond oktober, zo probeer ik aan het begin van het 'griepseizoen' te zitten zodat ze maximaal beschermd zijn in de 'risicoperiode'. Hier geldt ook, zou best een titer willen bepalen, maar moet dat nog eens uitzoeken met mijn da.
Al met al is het vooral je eigen keuze, hoewel je op sommige vlakken verplicht wordt. Denk aan wedstrijden, maar ook vaak pensionstallen.
Enten is altijd nodig. Je paard kan tetanus open door een stom wondje op de wei en leidt vaak ook tot de dood en influenza kan leiden tot griep maar eigenlijk ent je niet voor de griep maar voor de ontsteking/infectie die kan ontstaan in de longen. Dit kan dodelijk zijn. Verder ben je bij Rhinopneumonie ben je bij vaccineren beschermd tegen de ademhalings- en abortusvorm en is de kan op besmetting van de neurologische vorm verlaagd. Dus eigenlijk is het altijd belangrijk. De ziektes waartegen je ent kunnen ernstige gevolgen hebben en zijn vaak zeer besmettelijk. Daarom is het ook belangrijk dat ieder paard geënt is, want zo kan het virus zich minder makkelijk verspreiden. Tetanus biedt geloof ik 2 of 5 jaar lang bescherming afhankelijk waar mee hij is geënt dit moet je dan ook vragen aan je dierenarts. Ook al wil je niet enten tegen influenza doe dan wel Tetanus zegt mijn dierenarts. Influenza is een half jaar maar de meeste doen hem jaarlijks herhalen. Rhinopneumonie moet ook om het half jaar herhaalt worden
Bedankt voor de informatie. Erg duidelijk allemaal! Ik ent de paarden wel elk jaar maar tijdens die discussie kwam er ook tersprake dat paarden die het erf niet (bijna niet) verlieten ze niet lieten enten. Dit vond ik best wel apart aangezien ze inderdaad een wondje kunnen oplopen in het weiland en dan ook een ziekte kunnen krijgen.