Bult in de nek van mijn paard ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithKaneau

Bult in de nek van mijn paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:12

Hallo,

Mijn paard heeft nu al echt een hele poos, ik denk al een paar maanden een bult in haar nek. Tussen hals en hoofd in. Het zit aan één kant van de nek.
De bult is niet steen hard, maar ook niet zacht als een zakje met vocht of zo. Het is net een slag kleiner als een pingpong bal. Het voelt ietsjes warmer aan als de rest er omheen. Mijn pony heeft geen koorts en eet als normaal (erg veel) ook heeft ze geen snot of wat dan ook. Ze is ook niet traag. De bult word niet groter en niet kleiner.. Als ik het aanraak is het niet pijnlijk. Van een stalgenoot kreeg ik te horen dat het GEEN opgezette klier kan zijn, dat zit op een andere plek.. Wat zou dit kunnen zijn?

Groetjes Judith en Kaneau.

Anoniem

Re: Bult in de nek van mijn paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:13

Heb je hier een foto van? Dan is het makkelijker kijken wat het zou kunnen zijn. Als je het niet vertrouwt kun je altijd een dierenarts laten komen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:14

Heb maar 1 antwoord voor je. Bel je dierenarts, wij zijn dit nl. niet. En kunnen niet vertellen wat dit kan zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:20

Waar zit de bult precies?
Bovenop, aan de zijkant of aan de onderkant?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:21

Is je paard pas ge-ent?
Dan kan het de insteekopening van de naald zijn waar een hematoom is gevormd.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:23

fliam schreef:
Is je paard pas ge-ent?

Lijkt me niet dat dat rond de atlas (eerste halswervel) was :)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:24

Ik lees niks over de plaats in de buurt van de atlas? Maar als dat zo is kan dat niet, of de va is uitgeschoten haha

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:27

Tussen hals en hoofd staat in de OP, neem aan dat dat ergens bovenaan is maar ik kan het ook mis hebben :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:28

De nek is altijd rond de eerste halswervel.. anders is het de hals.. ;)

Mijn paard had geen zichtbare beschadiging aan de buitenkant, maar had wel een zwaar beschadigde nekband.
Dit is naar voren gekomen door een scan..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 21-02-15 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:31

Misschien een opgezette lymfeklier?
Bij twijfel de dierenarts even laten kijken

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:39

Kan ook nog een trap zijn, er staat idd nergens de hoogte van de bult.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:46

Zit die bult aan de onderkant en kan je eromheen pakken en hem dan wat heen en weer bewegen? Zeg maar achter de kaaklijn? Dan is het de schildklier. Die is soms wat kleiner en soms wat groter. http://www.horses.nl/artikelen/de-schildklier/ , hier heb je wat uitleg en een plaatje.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:28

fliam schreef:
Is je paard pas ge-ent?

Jaa mijn paard is pas geent, maar dat was niet in de nek, maar in de borst of daar net boven.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:29

Petite schreef:
Heb je hier een foto van? Dan is het makkelijker kijken wat het zou kunnen zijn. Als je het niet vertrouwt kun je altijd een dierenarts laten komen :)

Ik zal morgen een foto maken maar het is erg moeilijk te zien. Je kunt hem alleen voelen. Het zit echt in de nek.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:34

Jet schreef:
Zit die bult aan de onderkant en kan je eromheen pakken en hem dan wat heen en weer bewegen? Zeg maar achter de kaaklijn? Dan is het de schildklier. Die is soms wat kleiner en soms wat groter. http://www.horses.nl/artikelen/de-schildklier/ , hier heb je wat uitleg en een plaatje.

Jaa daar zit het precies. Die bult kun je inderdaad pakken en heen en weer bewegen. Het beweegt een beetje als mijn pony aan het kauwen is. Is het nodig om hier voor de dierenarts te bellen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:45

Kijk, hiervoor hoef je de DA niet te bellen hoor. Dit is heel normaal, de ene heeft een kleinere schildklier en de andere een wat grotere, maar beide is niet ongezond. En bij sommige paarden wordt hij wat groter na verloop van tijd en bij andere paarden niet. Ik geloof nooit dat er iets aan de hand is, of je moet andere dingen merken, zoals: slomer of juist ineens heel veel fitter, meer trek in eten of juist minder, dikker geworden de laatste tijd of juist dunner enzovoorts.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 19:49

Jet schreef:
Kijk, hiervoor hoef je de DA niet te bellen hoor. Dit is heel normaal, de ene heeft een kleinere schildklier en de andere een wat grotere, maar beide is niet ongezond. En bij sommige paarden wordt hij wat groter na verloop van tijd en bij andere paarden niet. Ik geloof nooit dat er iets aan de hand is, of je moet andere dingen merken, zoals: slomer of juist ineens heel veel fitter, meer trek in eten of juist minder, dikker geworden de laatste tijd of juist dunner enzovoorts.

Ze is wel enorm druk in eens, maar ik denk dat dat komt omdat ze stil heeft gestaan want ze had een verrekte pees. Kan het geen kwaad? En is het maar 1 klier of zijn het er meer want ze heeft maar 1 bult..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:27

Voor zover ik weet is een schildklier één klier die een paard ( en ook een mens) heeft, die om de luchtpijp heen ligt. Soms zie je die wat meer aan één kant, soms zie je beide kanten evenveel. Soms zie je hem amper en dan weer zit er een echte bult.
Dat drukke zal wel door het stilstaan komen hoor, dat kan dan geen kwaad. Wacht maar gewoon af tot je weer meer kan doen en als ze dan nog steeds druk is, als haar ogen er anders uit gaan zien, als ze echt gaat schransen met eten en toch dun wordt, dan kan je alsnog een DA erbij halen. Maar dat zou ik nu zeker nog niet doen. Misschien moet je nog een keer voor controle voor de pees, dan kan je het natuurlijk altijd even vragen of het zoals het eruit ziet normaal is.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:25

Mijn paard heeft exact hetzelfde.
Soms is de bult er ineens en met de tijd slinkt ie weer totdat ie er ineens weer zit.

Niet speciaal hiervoor laten komen hoor maar laten bekijken door 2 dierenartsen en mijn osteo.
Mening wat het was verschilde wel echter volgens allen onschuldig.
Heb ook nooit gemerkt dat ze er last van heeft dus kan mij er ook niet druk om maken.

Klier Is idd gevallen bij de osteo,
De eerste da Is al een hele tijd terug dus weet niet meer wat hij zei.
Vorige maand een andere da gevraagd en zij had het volgens mij over een holte die vulde. Zoiets maar wat precies weet ik niet meer want ook zij zei dat het geen kwaad kon.
Al zei zij volgens mij weer dat het geen klier kon zijn..

Hoe dan ook. Mn paard heeft het al een jaar of 2 en nooit geen last gehad dus imo geen reden tot zorgen.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 22:00

Hallo allemaal!

Ik wilde even een update geven, ookal is het al een hele poos terug.
We hebben vorige week een biopt laten afnemen. De uitslag was dat er geen kwaadaardige cellen in zaten, maar wat het nou wel was weten ze nog steeds niet, omdat er namelijk veel speeksel in het biopt zat, en weinig cellen. Ik hoef me dus geen zorgen te maken dat het kanker of een ontsteking is, gelukkig! Dus bij deze is dit dus het laatste bericht :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:03

Nou,gelukkig valt het dan mee :D